Skip to content
  • Registera
  • Log in
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

stgrhe

Profile picture of stgrhe

@stgrhe

Active 9 years, 12 months ago
  • Activity
  • Profile
  • Forums
  • Media 0
  • Personal
  • Mentions
  • Favorites
  • Profile picture of PathumThani

    PathumThani replied to the topic Hur göra för att för att kunna få besök av min Thai-kvinna? in the forum Byråkrati & Myndigheter 10 years, 2 months ago

    @stgrhe wrote:

    PathumThani menar väl i sitt svar men tänker fel eftersom både besöks- som turistvisum handläggs av ambassader och konsulat, som ju lyder under Utrikesdepartementet, medan ett eventuell kommande uppehållstillstånd är en fråga för Migrationsverket. Det handla alltså om två väsenskilda regelverk.

    Om ert förhållande är “mycket färskt”…

    [Read more]

  • Profile picture of hasseigoteborg

    hasseigoteborg replied to the topic Hur göra för att för att kunna få besök av min Thai-kvinna? in the forum Byråkrati & Myndigheter 10 years, 2 months ago

    @stgrhe wrote:

    Ring Pär Kågeby på ambassaden, han är chef för den konsulära avdelningen, och fråga honom om råd men läs på först.

    Där har du nog fel .
    Att ringa Pär om denna typ av saker är nog bara bortkastad tid. Eftersom Pär’s avdelning endast hanterar saker som har med oss Svenskar att göra. dvs sjukdom, död , hemtransporter , intyg, förgelsed…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Bannlysning för de med ogiltigt visum väldigt effektiv in the forum Nyheter 10 years, 2 months ago

    @humpe wrote:

    @stgrhe wrote:

    @Tommera wrote:

    Gul bok har inget annat värde än att du har en adress i Th.
    Varje byte av adress skall,skall rapporteras om den INTE är ett hotell.

    Om man byter adress inom samma provins behöver man endast rapportera den nya adressen vid nästa 90-dagarsrapportering.

    Den gula husboken har för vissa, mig t.ex., ett mervä…

    [Read more]

  • Profile picture of humpe

    humpe replied to the topic Bannlysning för de med ogiltigt visum väldigt effektiv in the forum Nyheter 10 years, 2 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Tommera wrote:

    Gul bok har inget annat värde än att du har en adress i Th.
    Varje byte av adress skall,skall rapporteras om den INTE är ett hotell.

    Om man byter adress inom samma provins behöver man endast rapportera den nya adressen vid nästa 90-dagarsrapportering.

    Den gula husboken har för vissa, mig t.ex., ett mervärde föruto…

    [Read more]

  • Profile picture of moolek

    moolek replied to the topic Bannlysning för de med ogiltigt visum väldigt effektiv in the forum Nyheter 10 years, 3 months ago

    @stgrhe wrote:

    Nästan en halv miljon är ändå otroligt många som struntat i reglerna.

    Jag är en av dem.
    Lämnade Thailand i mitten på mars med overstay, 7 timmar…

    Tjänstemannen tittade och suckade… -“Why you not go yesterday!”

    Ingen påföljd, varken böter eller stämpel.
    Men det syns ju såklart i systemet, så jag är en i statistiken.

  • Profile picture of dalahesten

    dalahesten replied to the topic Bjuda in min flickvän till Sverigeresa fast jag ar student in the forum Byråkrati & Myndigheter 10 years, 3 months ago

    @stgrhe wrote:

    Det är tre faktorer som är avgörande för om ett besöksvisum blir beviljat eller ej: Ekonomin, hur länge ni känt varandra och den bedömning som görs huruvida det finns en risk att hon skall stanna i Sverige.

    Den enklaste visumformen är egentligen ett vanligt turistvisum, vilket kräver att kvinnan har egen ekonomi för resan och a…

    [Read more]

  • Profile picture of Jimmieboy

    Jimmieboy replied to the topic Bjuda in min flickvän till Sverigeresa fast jag ar student in the forum Byråkrati & Myndigheter 10 years, 3 months ago

    @stgrhe wrote:

    Det är tre faktorer som är avgörande för om ett besöksvisum blir beviljat eller ej: Ekonomin, hur länge ni känt varandra och den bedömning som görs huruvida det finns en risk att hon skall stanna i Sverige.

    Den enklaste visumformen är egentligen ett vanligt turistvisum, vilket kräver att kvinnan har egen ekonomi för resan och a…

    [Read more]

  • Profile picture of humpe

    humpe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 10 years, 3 months ago

    @stgrhe wrote:

    @humpe wrote:

    @stgrhe wrote:

    Blandade känslor, men nu är huset sålt!

    Ärligt Göran, fick ni gå ner mycket?
    Nyfiken på marknaden.

    Jag har tidigare nämnt att det pris vi betalat och följdaktligen också vad vi fått betalt, är privata siffror som jag inte har för avsikt att nämna på ett öppet forum.

    Å siffror är inte nödvändigt, bara…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 10 years, 3 months ago

    @humpe wrote:

    @stgrhe wrote:

    Blandade känslor, men nu är huset sålt!

    Ärligt Göran, fick ni gå ner mycket?
    Nyfiken på marknaden.

    Jag har tidigare nämnt att det pris vi betalat och följdaktligen också vad vi fått betalt, är privata siffror som jag inte har för avsikt att nämna på ett öppet forum.

  • Profile picture of humpe

    humpe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 10 years, 3 months ago

    @stgrhe wrote:

    Blandade känslor, men nu är huset sålt!

    Ärligt Göran, fick ni gå ner mycket?
    Nyfiken på marknaden.

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Känner mig blåst 14 års gifte in the forum Samlevnad & Relationer 10 years, 3 months ago

    @humpe wrote:

    @songklod wrote:

    @stgrhe wrote:

    Hög och vacker fastighet låter som “The Base Mittraphap” där frugan och jag köpt en lägenhet och flyttar in inom kort. Certalt läge är det också.

    Hej Ja har kollat i Khonkaen det var i oktober/Höghuset ligger bredvid Cetral Plaza
    Just då var alla lägenheter sålda, många i spekulationssyfte av Thailändare…

    [Read more]

  • Profile picture of humpe

    humpe replied to the topic Känner mig blåst 14 års gifte in the forum Samlevnad & Relationer 10 years, 3 months ago

    @songklod wrote:

    @stgrhe wrote:

    Hög och vacker fastighet låter som “The Base Mittraphap” där frugan och jag köpt en lägenhet och flyttar in inom kort. Certalt läge är det också.

    Hej Ja har kollat i Khonkaen det var i oktober/Höghuset ligger bredvid Cetral Plaza
    Just då var alla lägenheter sålda, många i spekulationssyfte av Thailändare…

    [Read more]

  • Profile picture of songklod

    songklod replied to the topic Känner mig blåst 14 års gifte in the forum Samlevnad & Relationer 10 years, 3 months ago

    @stgrhe wrote:

    Hög och vacker fastighet låter som “The Base Mittraphap” där frugan och jag köpt en lägenhet och flyttar in inom kort. Certalt läge är det också.

    Hej Ja har kollat i Khonkaen det var i oktober/Höghuset ligger bredvid Cetral Plaza
    Just då var alla lägenheter sålda, många i spekulationssyfte av Thailändare
    enlig mäklaren kunde jag bara…[Read more]

  • Profile picture of moolek

    moolek replied to the topic Träffat thaitjej och behöver råd in the forum Samlevnad & Relationer 10 years, 3 months ago

    @stgrhe wrote:

    En sak som lätt kan glömmas bort i sammanhanget, dvs. när man talar om ett förhållande med en thailändsk kvinna, är det intellektuella samspelet. I ett bra förhållande är det viktigt, menar jag, att man kan samtala om mer än det som hör till kök och sovrum.

    Om man är en högutbildad man och skall ha en chans att få till ett lyckat…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Hyra bil i thailand in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 10 years, 3 months ago

    @Tommera wrote:

    @stgrhe wrote:

    Internationellt körkort av 1949 års konvention, dvs. det ettåriga. Det treåriga från 1966 gäller inte i Thailand.

    Hyr av någon av de etablerade hyrbilsföretagen (Avis, Hertz m.fl.), som visserligen är dyrare, men som har riktiga försäkringar.

    Det 1-åriga från 1949, gäller bara 90 dagar, inom tiden det är utfärdat f…

    [Read more]

  • Profile picture of Tommera

    Tommera replied to the topic Hyra bil i thailand in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 10 years, 4 months ago

    @stgrhe wrote:

    Internationellt körkort av 1949 års konvention, dvs. det ettåriga. Det treåriga från 1966 gäller inte i Thailand.

    Hyr av någon av de etablerade hyrbilsföretagen (Avis, Hertz m.fl.), som visserligen är dyrare, men som har riktiga försäkringar.

    Det 1-åriga från 1949, gäller bara 90 dagar, inom tiden det är utfärdat för.

  • Profile picture of Super smurfen

    Super smurfen replied to the topic Stötta ekonomiskt in the forum Samlevnad & Relationer 10 years, 4 months ago

    @humpe wrote:

    @stgrhe wrote:

    Jag tycker det är värt att beakta den thailändska kulturen när man träffar en thailändsk kvinna, men det förhållandet bör också ske åt andra hållet. Att i lugn och ro förklara hur man som svensk ser på en relation borde vara bland det första man tar upp för att missförstånd skall kunna undvikas.

    Jag känner utländska…

    [Read more]

  • Profile picture of humpe

    humpe replied to the topic Stötta ekonomiskt in the forum Samlevnad & Relationer 10 years, 4 months ago

    @stgrhe wrote:

    Jag tycker det är värt att beakta den thailändska kulturen när man träffar en thailändsk kvinna, men det förhållandet bör också ske åt andra hållet. Att i lugn och ro förklara hur man som svensk ser på en relation borde vara bland det första man tar upp för att missförstånd skall kunna undvikas.

    Jag känner utländska män som…

    [Read more]

  • Profile picture of makma

    makma replied to the topic Långstay visa (O_A) in the forum Visum och Uppehållstillstånd 10 years, 4 months ago

    @stgrhe wrote:

    @makma wrote:

    @Super smurfen wrote:

    Kanon, då vet vi.
    Tack.
    :cheers:

    Hittade detta. Där kan man kombinera spar och pension

    http://sweden.siam-legal.com/Thailand-Marriage-Visa-for-Citizens-of-Sweden.php

    Siam Legal har även tidigare skrivit felaktig information på deras hemsida så att de ger felaktig information är inget nytt.…

    [Read more]

  • Profile picture of Sparfest

    Sparfest replied to the topic Rayong, Ban Phe och Mae Phim in the forum Hus, Lägenheter & Mark 10 years, 4 months ago

    @stgrhe wrote:

    Som svensk hus- eller lägenhetsspekulant bör man nog helst undvika objekt som annonseras direkt till svenska och är prissatta i kronor. Det är på tok för dyra.

    Håller med till 110%

  • Load More

Här får du råd av människor med mångårig erfarenhet av att resa och leva på de mest avlägsna platser i landet. Dagliga Nyheter och Resetips!

länkar

  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

Kontakta oss

  • Facebook

Registrera dig

Registrera dig för att kunna delta i diskussionerna

© All rights reserved