-
stgrhe replied to the topic Inte längre gifta i Sverige …… in the forum Byråkrati & Myndigheter 13 years, 8 months ago
@hasseigöteborg wrote:
Sedan skatten på pensionen skiljer ju inte om du är gift eller inte. Den är den samma.
Det som skiljer sig åt är inte skatten utan det är den statliga pensionen bilr något lägre som gift. Som utlandsboende pensionär måste man dessutom årligen fylla i ett levnadsintyg och på det intyget måste man fylla i gällande civilstånd.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Kulturkrock, olika syn på kärlek? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 8 months ago
Jag tycker du har fått två mycket bra svar från Nille och Hans. Det jag skulle vilja tillägga, med tanke på din situation, är att det är mycket svårt att få ett “long distance” förhållande att fungera över tid. Er situation är därför körd redan från början även ur den aspekten.
Du skriver att du är kär in kvinnan men menar säkert att du är för…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Inte längre gifta i Sverige …… in the forum Byråkrati & Myndigheter 13 years, 8 months ago
Och om du inte upplyser den svenska skattemyndigheten om att ni fortfarande är gifta, vilket ju ni skulle vara, gör du dig skyldig till ett skattebrott.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Non- Immigrant A-O Visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago
@KKK+p wrote:
Om vi tar det från början. Jag har ett Non Immigrant Visa A-O Multipel. Visumet är utfärdat den 31/1 2012. (date of issue). Enter before 30/1 2013. Den 6/3 2012 åkte jag till Thailand och återvände hem den 31/5 2012. Återvände till Thailand den 16/9 och har bokat hemresan till den 10/12 2012. Min fråga är vad behöver jag göra för at…
-
stgrhe replied to the topic Jobb på Koh Samui in the forum Arbetssökande 13 years, 9 months ago
Inte annat än att Koh Samui är en plats med många bedrägerier så du bör iaktta stor försiktighet om du funderar på att investera.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Jobb på Koh Samui in the forum Arbetssökande 13 years, 9 months ago
@Moninski wrote:
Jag söker i stortsett allt, gärna såklart inom turismen, men alla förslag är välkomna, gärna om ngn vet hur det går till att söka på plats då man redan har ett icke work visa, går det att fixa isåfall i BKK?
Utländska medborgare är inte tillåtna att arbeta inom turistnäringen i Thailand. Däremot kan du kanske försöka med en ma…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Non- Immigrant A-O Visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago
Det “re-entry permit”, som Thaisambo nämner, stämplas in i passet och har ett eget identifikationsnummer. Vid återinresan skriver man in det numret på ankomstkortets plats markerat “visa”.
Om man har ett “single entry” tillstånd makuleras detta med betäckningen “USED” vid inresan. Re-entrytillstånd måste skaffas hos Immigration innan avresan…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Non- Immigrant A-O Visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago
Man behöver inte anmäla sig när man reser ut ur Thailand. Däremot finns det en regel som säger att ens anskomst måste rapporteras inom 24 timmar efter ankomst. Bor man på hotell ombesörjer hotellet detta och det är därför de tar en fotokopia av passet.
Den här anmälan åligger i första hand den som är inskriven som “house master” i den blå boken i…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Skriva sig i Thailand in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago
@Thailändaren wrote:
Jag skall alltså INTE skatta i Sverige och ansöker därför inte SINK.
Som bosatt i Thailand och anställd av ett företag som inte har någon fast adress eller verksamhet i Sverige har man möjlighet att jobba skattefritt i Sverige 183 dagar. Skatten skall således betalas i Thailand där jag är bosatt.Det är en helt annan situat…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Skriva sig i Thailand in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago
@scherloff wrote:
…på thailändska ambassadens hemsida skrivs inte ett enda ord om “pensionärsvisa”. För det första är deras hemsida på engelska och/eller thailändska.
Helt rätt! Det finns inget visum till thailand som heter “pensionärsvisum” eller på engelska “retrement visa”. Begreppet förekommer dock ibland i folkmun och då avseende Non…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Skriva sig i Thailand in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago
Det vi i Sverige menar med att “skriva sig” kan man i Thailand endast göra om man har beviljats permanent uppehållstillstånd, en tidsödande process som dessutom är ganska dyr.
Praktiskt fungerar det ändå om man t.ex. har ett hyreskontrakt eller en gul husbok. De duger som bevis mot de thailändska myndigheterna och också som bevis vid certifie…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Möbelköp i Thailand in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 13 years, 9 months ago
En aspekt med thailändska trämöbler, företrädesvis teak och rubber wood, är att de inte sällan är tillverkade av nytt trä, vilket gör att de lätt spricker efter en tid då trädet fått torka ut. Det är därför en fördel att köpa trämöbler av återanvänt trä.
När det sedan gäller termiter, som någon tog upp, är spånskivor deras favoritmåltid. Teak oc…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Möbelköp i Thailand in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 13 years, 9 months ago
Det finns möbler av mycket skiftande kvalité och prisbild i Thailand. Det mesta som säljs av de billigare affärerna, inklusive Index, är oftast av mycket dålig kvalité och långt sämre än det som IKEA erbjuder.
Bra möbelkvalité betyder i regel importerade eller teakmöbler och då drar det iväg med slantarna. Med tanke på din budget skulle jag nog…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Lurad på pengar? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 9 months ago
@manke wrote:
hej!
här är deras senaste “weebsite” som dom använder för och värka seriösa
http://orientmytravels.co.cc/
samt denna information i mail från dom för överföring av pengar.
CHALERMSAK SAITA
Account nr : 868-2180-753 . Siam Commercial Bank
Kad Suan Keaw , Branch 6 Floor 2 one A, 21 Huay Keaw Rd. Sub district, Suthep, district Muang Chi… -
stgrhe replied to the topic Lurad på pengar? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 9 months ago
@manke wrote:
hej!
här är deras senaste “weebsite” som dom använder för och värka seriösa
http://orientmytravels.co.cc/
samt denna information i mail från dom för överföring av pengar.
CHALERMSAK SAITA
Account nr : 868-2180-753 . Siam Commercial Bank
Kad Suan Keaw , Branch 6 Floor 2 one A, 21 Huay Keaw Rd. Sub district, Suthep, district Muang Chi… -
stgrhe replied to the topic Lurad på pengar? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 9 months ago
@manke wrote:
hej!
här är deras senaste “weebsite” som dom använder för och värka seriösa
http://orientmytravels.co.cc/
samt denna information i mail från dom för överföring av pengar.
CHALERMSAK SAITA
Account nr : 868-2180-753 . Siam Commercial Bank
Kad Suan Keaw , Branch 6 Floor 2 one A, 21 Huay Keaw Rd. Sub district, Suthep, district Muang Chi… -
stgrhe replied to the topic Lurad på pengar? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 9 months ago
@manke wrote:
hej!
här är deras senaste “weebsite” som dom använder för och värka seriösa
http://orientmytravels.co.cc/
samt denna information i mail från dom för överföring av pengar.
CHALERMSAK SAITA
Account nr : 868-2180-753 . Siam Commercial Bank
Kad Suan Keaw , Branch 6 Floor 2 one A, 21 Huay Keaw Rd. Sub district, Suthep, district Muang Chi… -
stgrhe replied to the topic Lurad på pengar? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 9 months ago
@manke wrote:
hej!
här är deras senaste “weebsite” som dom använder för och värka seriösa
http://orientmytravels.co.cc/
samt denna information i mail från dom för överföring av pengar.
CHALERMSAK SAITA
Account nr : 868-2180-753 . Siam Commercial Bank
Kad Suan Keaw , Branch 6 Floor 2 one A, 21 Huay Keaw Rd. Sub district, Suthep, district Muang Chi… -
stgrhe replied to the topic Lurad på pengar? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 9 months ago
@manke wrote:
hej!
här är deras senaste “weebsite” som dom använder för och värka seriösa
http://orientmytravels.co.cc/
samt denna information i mail från dom för överföring av pengar.
CHALERMSAK SAITA
Account nr : 868-2180-753 . Siam Commercial Bank
Kad Suan Keaw , Branch 6 Floor 2 one A, 21 Huay Keaw Rd. Sub district, Suthep, district Muang Chi… -
stgrhe replied to the topic Hur stort hus behöver Farang i Thailand in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 9 months ago
Det är inga problem att få till en hus, som du beskriver, i Issan för den budget du tänkt dig. Undvik dock att bygga huset med den röda thailändska tegeln – hållfastheten är dålig. Undvik även plåttakpannor eftersom det kommer att göra huset mycket varmt.
Gör först en budget och satsa heller pengarna på en stabil grund och stomme än på skönhets…[Read more]
- Load More