Skip to content
  • Registera
  • Log in
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

stgrhe

Profile picture of stgrhe

@stgrhe

Active 9 years, 12 months ago
  • Activity
  • Profile
  • Forums
  • Media 0
  • Personal
  • Mentions
  • Favorites
  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Matkostnader för Farang in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 9 months ago

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    🙂 Tomten här ute i skärgården är 4500 m2 ,varav en del skog ,upp mot byvägen ,resten är gräsmatta med äppelträd och prydnadsbuskar ..I Nongsonghong har gumman en fin tomt med mur runt ,den är på 5000 m2 . Den skall har jag sagt delas på mitten , jag har sen en usufrucht på 2500 m2 vilket räcker gott åt gumman och…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago

    Här är de exakta villkoren enligt The Royal Thai Police Order No. 777-2551, paragraf 2.18, gällande för de som har thailändska anhöriga (maka/förälder/mideråriga barn):

    2.18 In the case of a family member of a Thai (applicable only to parents, spouse, child, adopted child or child of his/her spouse):
    Permission will be granted for a period o…
    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    Så summan av detta är for detta ettårsvisa baserat på äktenskap med Thai att 400000 thbt på bank alternativt 65 000 thbt i pension.
    Är det OK upfattat . Slipper jag då dessa visa run , bara att gå till migrationskontoret och stämpla var tredje månad.

    OK ?

    Nej! Alla som är gifta med en thailändsk…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    Så summan av detta är for detta ettårsvisa baserat på äktenskap med Thai att 400000 thbt på bank alternativt 65 000 thbt i pension.
    Är det OK upfattat . Slipper jag då dessa visa run , bara att gå till migrationskontoret och stämpla var tredje månad.

    OK ?

    Nej! Alla som är gifta med en thailändsk medborgare b…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago

    När det gäller ansökan om förlängt uppehållstillstånd så har varken Ministry of Foreign Affairs eller dess ambassadpersonal med det att göra, det är Immigration Bureau som ansvarar för detta och det dokument som är bärande är Police Order 777-2551.

    Det maesot beskriver ovan är korrekt.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic in the forum stgrhe 13 years, 9 months ago

    @Nypan wrote:

    Vet någon vad det kostar på SWE amb. eller något av konsulaten, runt om i Thailand?????
    Är det någon som testat att gå till Thaipolisen, kanske svårt att få dom att bevittna namnteckningen.

    Ambassaden i Bangkok tar inget betalt för certifiering av levnadsintyget.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic in the forum stgrhe 13 years, 9 months ago

    Åter till ämnet!

    Jag fick mitt levnadsintyg i förrgår och besökte igår Immigration i Hua Hin för certifiering. De tog som vanligt 300 baht i arvode, vilket är en blygsam summa och dessutom slipper jag en tråkig tur fram och tillbaka till ambassaden i Bangkok.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Matkostnader för Farang in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 9 months ago

    Lisa och jag har gemensam ekonomi och vi har också en budget som vi följer ganska strikt. Båda har inkomst, Lisa från sitt arbete och jag mina pensionsinkomster, men vi delar på allt. Det skulle aldrig kännas rätt för mig att i ett äktenskap del inkomsterna i “mina” och “dina” pengar.

    Våra månadskostnader för mat och hushållsartiklar ligger i sni…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago

    @Thailändaren wrote:

    Detta är kopierat från frågor & svar på den svenska thai ambassadens webbsida idag:

    I have Non-immigrant visa “O” single entry 90 days after my period of
    stay if finished how long can the immigration office extension my period
    of stay?
    With non-Immigrant visa “O” the immigration officer can prolong period of stay up to 1 year…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago

    @Nille wrote:

    Diskuterades nyligen i en annan tråd och har frågats om många gånger tidigare. :scratch: Svaret är kort även denna gång.

    För non O married och 1 års visa krävs inga pengar på banken men du får göra visa run var 90 dag. Vill du slippa 90 dagars måste du ha 400,000 på banken, eller en månadsintäkt på 40,000, eller en kombination

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Misstolkning av Working of Alien Act, B.E. 2551 (2008)? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 9 months ago

    @Nille wrote:

    Göran och Thaiyrrol, detta rimmar inte. Var kommer din text från Göran? Inte samma ställe får man hoppas… :O :S

    @stgrhe wrote:

    Jag tror inte alls på att lagen misstolkas. Definitionen är:

    “Working” means a working by physical strength or knowledge whether or not intended for wages or other benefits.

    Enligt den definitionen är äve…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Misstolkning av Working of Alien Act, B.E. 2551 (2008)? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 9 months ago

    @Nille wrote:

    Göran och Thaiyrrol, detta rimmar inte. Var kommer din text från Göran? Inte samma ställe får man hoppas… :O :S

    @stgrhe wrote:

    Jag tror inte alls på att lagen misstolkas. Definitionen är:

    “Working” means a working by physical strength or knowledge whether or not intended for wages or other benefits.

    Enligt den definitionen är äve…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Misstolkning av Working of Alien Act, B.E. 2551 (2008)? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 9 months ago

    Jag tror inte alls på att lagen misstolkas. Definitionen är:

    “Working” means a working by physical strength or knowledge whether or not intended for wages or other benefits.

    Enligt den definitionen är även oavlönat arbete klassat som arbete, vilket innebär krav på arbetstillstånd.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Europa samt hur det kommer att påverka oss … in the forum Övrigt 13 years, 9 months ago

    @seaserpent wrote:

    Med tanke på att uppfylla inkomst krav, 800 000 B på banken eller 65 000 (?) i månaden, så är det inget som hindrar att de kraven är 1000 000 B och 70 000 – 75 000 Baht om några år.

    Nu år det så att Thailand tillämpar “farfarsprincipen”, vilket innebär att de som en gång i tiden beviljats förlängt uppehållstills…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Europa samt hur det kommer att påverka oss … in the forum Övrigt 13 years, 9 months ago

    @seaserpent wrote:

    Med tanke på att uppfylla inkomst krav, 800 000 B på banken eller 65 000 (?) i månaden, så är det inget som hindrar att de kraven är 1000 000 B och 70 000 – 75 000 Baht om några år.

    Nu år det så att Thailand tillämpar “farfarsprincipen”, vilket innebär att de som en gång i tiden beviljats förlängt uppehållstills…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Europa samt hur det kommer att påverka oss … in the forum Övrigt 13 years, 9 months ago

    @seaserpent wrote:

    Med tanke på att uppfylla inkomst krav, 800 000 B på banken eller 65 000 (?) i månaden, så är det inget som hindrar att de kraven är 1000 000 B och 70 000 – 75 000 Baht om några år.

    Nu år det så att Thailand tillämpar “farfarsprincipen”, vilket innebär att de som en gång i tiden beviljats förlängt uppehållstills…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Gifemål Thailand in the forum Vardagsjuridik 13 years, 9 months ago

    @islander wrote:

    … jag menar bara att man inte kan jämföra Sverige och Thailand och leva i tron att om förhållandet spricker så får jag i alla fall behålla minst hälften..

    Det finns inget belägg för ett sådant påstående. Den thailändska lagen är kristallklar på området och domstolarna dömer efter lagen även i Thailand. Att det sedan finns utlänn…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Gifemål Thailand in the forum Vardagsjuridik 13 years, 9 months ago

    Hur du skall gå tillväga för att registrera ett giftemål i Thailand beskrivs här:

    http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Service-till-svenska-medborgare/Vigsel/Vigsel-infor-thailandsk-myndighet-sys/

    Enligt thailändsk lag kommer det som var och en äger innan giftemålet att förbli enskild egendom. Det som ni införskaffar under äkt…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Thailand hett för advokater in the forum Vardagsjuridik 13 years, 9 months ago

    Nu är det så att utlänningar inte har tillstånd att verka som jurist i Thailand. Det de gör är att verka som “rådgivare” bakom en eller flera thailändska jurister.

    Om Thailand har någon motsvarighet till det svensk advokatsamfundet känner jag tyvärr inte till. Enligt den engelska lagstiftningen, som ursprungligen låg bakom thailändsk lag, har man…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Thailand hett för advokater in the forum Vardagsjuridik 13 years, 9 months ago

    Thailands lagstiftning godgänner avtal skrivna på engelska så det finns ingen anledning till varför man som utlänning skall behöva teckna ett avtal på thailändska. Om det är ett tvåspråkigt avtal bör man eftersträva att den engelska texten har tolkningsföreträde.

    Avtal skrivna på svenska saknar stöd och är i praktiken helt värdelösa här.

    Göran

  • Load More

Här får du råd av människor med mångårig erfarenhet av att resa och leva på de mest avlägsna platser i landet. Dagliga Nyheter och Resetips!

länkar

  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

Kontakta oss

  • Facebook

Registrera dig

Registrera dig för att kunna delta i diskussionerna

© All rights reserved