Skip to content
  • Registera
  • Log in
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

stgrhe

Profile picture of stgrhe

@stgrhe

Active 9 years, 12 months ago
  • Activity
  • Profile
  • Forums
  • Media 0
  • Personal
  • Mentions
  • Favorites
  • Profile picture of Nille

    Nille replied to the topic in the forum stgrhe 16 years, 4 months ago

    @stgrhe wrote:

    När det gäller svenskar i Thailand så måste man nog definiera om man menar turister eller boende i Thailand. Jag tror att turister, som ju vistas här en kortare period, dricker mer än de boende.

    Göran

    Ja jag tänkte precis samma sak. Att man som turist dricker varje dag på semester är en annan sak, det handlar ju inte om vilket la…[Read more]

  • Profile picture of Micke_Prik

    Micke_Prik replied to the topic in the forum stgrhe 16 years, 4 months ago

    @stgrhe wrote:

    När det gäller svenskar i Thailand så måste man nog definiera om man menar turister eller boende i Thailand. Jag tror att turister, som ju vistas här en kortare period, dricker mer än de boende.

    Göran

    Tror jag med.

    //Micke

  • Profile picture of Thaisambo

    Thaisambo replied to the topic Akta er för farliga maneter i Thailand! in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 16 years, 4 months ago

    @Micke_Prik wrote:

    @stgrhe wrote:

    Eller så kan man ha våtdräkt på sig.

    Göran

    Jag ska införskaffa mig ett en tight skid dräkt ala Gunde. Man behöver ju inte oroa sig för att för att visa för mycket hud i alla fall då. :cheers:

    //Micke

    Ännu bättre är nog att skaffa sej tung dykarutrustning, avsedd för dykning på stora djup. Den är absolut tät o…[Read more]

  • Profile picture of Micke_Prik

    Micke_Prik replied to the topic Akta er för farliga maneter i Thailand! in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 16 years, 4 months ago

    @stgrhe wrote:

    Eller så kan man ha våtdräkt på sig.

    Göran

    Jag ska införskaffa mig ett en tight skid dräkt ala Gunde. Man behöver ju inte oroa sig för att för att visa för mycket hud i alla fall då. :cheers:

    //Micke

  • Profile picture of jjonsson

    jjonsson replied to the topic Akta er för farliga maneter i Thailand! in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 16 years, 4 months ago

    @stgrhe wrote:

    Johan, om du tittar på den här länken ser du dess utbredningsområde och där ingår även Siambukten även om de flesta olyckorna på senare tid tycks ha skett på Andamansidan.

    Sorry Göran var lite snabb där..

    @Micke_Prik wrote:

    BOX JELLYFISH, dödliga och oerhört vackra. Såg en film där killen hade varit fascinerade av dem hela livet…

    [Read more]

  • Profile picture of D1rtJ4m

    D1rtJ4m replied to the topic Akta er för farliga maneter i Thailand! in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 16 years, 4 months ago

    @stgrhe wrote:

    Det är högst troligt att det rörde sig om en kubmanet (box jellyfish), som anses vara ett av de absolut farligaste djuren för människan.


    Kubmanet

    Carin dog inte på Koh Lipe utan på Langkawi i Malaysia men det gör inte saken mindre tragisk. I alla thailändska vatten finns det risk för att bli svårt bränd och att avlida fårn kubman…

    [Read more]

  • Profile picture of Travaren

    Travaren replied to the topic Akta er för farliga maneter i Thailand! in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 16 years, 4 months ago

    @stgrhe wrote:

    Johan, om du tittar på den här länken ser du dess utbredningsområde och där ingår även Siambukten även om de flesta olyckorna på senare tid tycks ha skett på Andamansidan.

    http://animals.nationalgeographic.com/animals/invertebrates/box-jellyfish.html

    Något man sa och som jag snappade upp under åren i Australien, var att den tydlige…

    [Read more]

  • Profile picture of D1rtJ4m

    D1rtJ4m replied to the topic Hur kan det vara så billigt att åka Taxi i Bangkok? in the forum Centrala 16 years, 5 months ago

    @stgrhe wrote:

    Hmm, 69 inlägg i ett så pass trivialt ämne som varför taxi är billigt i Bangkok är anmärkningsvärt. Vi brukade kalla sådant här för cyckelställsdebatt på mitt förra jobb.

    Göran

    Skulle vilja påstå att 80% av allt som diskuteras på forum överhuvudtaget är triviala ämnen. Cykelställsdebatter finns det gott om, så om du skall undvik…[Read more]

  • Profile picture of Herr Chang

    Herr Chang replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years, 5 months ago

    @Micke_Prik wrote:

    @stgrhe wrote:

    Nej en steber är jag inte och har heller aldrig varit en. Jag förmodar att du menar ett annat ord eftersom att vara en streber betyder att man är karriarist, dvs. en som vill klättra på karriärstegen till varje pris. Det slutar inte sällan med att sådana personer förr eller senare uppnår sin inkompete…

    [Read more]

  • Profile picture of Micke_Prik

    Micke_Prik replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years, 5 months ago

    @stgrhe wrote:

    Nej en steber är jag inte och har heller aldrig varit en. Jag förmodar att du menar ett annat ord eftersom att vara en streber betyder att man är karriarist, dvs. en som vill klättra på karriärstegen till varje pris. Det slutar inte sällan med att sådana personer förr eller senare uppnår sin inkompetensnivå.

    Däremot är jag ytterst…

    [Read more]

  • Profile picture of hans1977

    hans1977 replied to the topic Thailands Grundlag från 2007 – Icke Officiell Översättning in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 16 years, 5 months ago

    @stgrhe wrote:

    Länk till en icke officiell översättning av Thailands grundlag från 2007.

    http://www.asianlii.org/th/legis/const/2007/1.html

    Göran

    Hej,

    Jag hittade de här länkarna också:
    1) Constitution of Thailand 2007
    2) รัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย พุทธศักราช 2550

    Angående 1) så säger man att “This Constitution was published in the Gove…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years, 5 months ago

    @Thaisambo wrote:

    @stgrhe wrote:

    Jag citerar mig själv. Idag när jag kom till bygget såg jag att de redan spänt upp linor för att ensa stålbalkarna så jag kan mot stoppa tummen i mun och somna om vad beträffar taket eftersom Somphop verkar ha koll på läget. Vi har haft en enorm tur som har en så duktig och noggran byggnadsin…

    [Read more]

  • Profile picture of Thaisambo

    Thaisambo replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years, 5 months ago

    @stgrhe wrote:

    Jag citerar mig själv. Idag när jag kom till bygget såg jag att de redan spänt upp linor för att ensa stålbalkarna så jag kan mot stoppa tummen i mun och somna om vad beträffar taket eftersom Somphop verkar ha koll på läget. Vi har haft en enorm tur som har en så duktig och noggran byggnadsingenjör.

    Göran

    Sånt måste naturligtvis u…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years, 5 months ago

    @stgrhe wrote:

    Hej Hans och tack för tipset. Jag har inte funderat i de banorna ännu eftersom det är svårt att bilda sig en uppfattning om balkarnas lutning relativt varandra när man står på marken. Jag vet att takbyggarna spände upp trådar längs hussidorna när de svetsade balkarna och nu när alla balkar är klara kan det vara på sin plats att spä…

    [Read more]

  • Profile picture of hans1977

    hans1977 replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years, 5 months ago

    @stgrhe wrote:

    Hustakets stålkonstruktion växer fram och man kan nu skymta sadeltakets konturer

    När jag läste detta och tittade på bilderna tänkte jag på alla hundratals thailändska tak som jag har sett med olika utskjut och/eller takvinklar, så att kanterna slingrar sig som en orm runt huset och regnvattnet rinner diagonalt över taket istället…[Read more]

  • Profile picture of Christopher Anderton

    Christopher Anderton replied to the topic in the forum stgrhe 16 years, 5 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Christopher Anderton wrote:

    Jag har kollat på en del dokumentärer om folk som åker dit för smuggling i Thailand. I nästan alla är själva narkomaner, och riskerar allt för främst två saker. Dom har knarkskulder som återbetals genom att smuggla. Dom behövde pengar för finansera sitt drogmissbruk.

    Oftast är det ju inga större mängde…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years, 5 months ago

    @Nille wrote:

    @stgrhe wrote:

    Bildtexterna får tala för sig själva.
    Här blev det fel eftersom de på thailändskt manér gärna vill montera eluttag mitt på väggen. Markeringen nedan är så som det skall vara. Felet berodde på en felaktig måttangivelse på ritningen så egentligen gjorde montören rätt.

    Det ser ut som om någon höll ritningen upp och n…

    [Read more]

  • Profile picture of Nille

    Nille replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years, 5 months ago

    @stgrhe wrote:

    Bildtexterna får tala för sig själva.
    Här blev det fel eftersom de på thailändskt manér gärna vill montera eluttag mitt på väggen. Markeringen nedan är så som det skall vara. Felet berodde på en felaktig måttangivelse på ritningen så egentligen gjorde montören rätt.

    Det ser ut som om någon höll ritningen upp och ner om du frågar mi…[Read more]

  • Profile picture of Guava

    Guava replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years, 5 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Guava wrote:

    @stgrhe wrote:

    Takbalkarna monterade på gästhuset.

    När kan jag flytta in?

    Nu blir det nog med 98% säkerhet Hua Hin för oss… så snabba på nu så jag har någonstans att bo.

    Skulle uppskatta det till mitten av maj med hänsyn tagen till Thailändsk tidräkning.

    Vad bra Guava, jag funderar just om jag skulle lägga till…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years, 5 months ago

    @Guava wrote:

    @stgrhe wrote:

    Takbalkarna monterade på gästhuset.

    När kan jag flytta in?

    Nu blir det nog med 98% säkerhet Hua Hin för oss… så snabba på nu så jag har någonstans att bo.

    Skulle uppskatta det till mitten av maj med hänsyn tagen till Thailändsk tidräkning.

    Vad bra Guava, jag funderar just om jag skulle lägga till en hundkoja til…[Read more]

  • Load More

Här får du råd av människor med mångårig erfarenhet av att resa och leva på de mest avlägsna platser i landet. Dagliga Nyheter och Resetips!

länkar

  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

Kontakta oss

  • Facebook

Registrera dig

Registrera dig för att kunna delta i diskussionerna

© All rights reserved