Hem Forums Att bo i Thailand Driva företag, Investera & Arbeta Hus, Lägenheter & Mark Om familjen har ett hus i Thailand…

Viewing 8 reply threads
  • Author
    Posts
    • #383914

      Jag har precis fått reda på att mina föräldrar bestämt sig för att köpa ett hus på Khao Lak som håller på och byggs nu och kommer att vara färdigt någon gång i höst.

      Jag har själv tänkt “flytta” eller åtminstone åka till Thailand och länderna omkring på obestämd tid i höst, eftersom jag inte har något bättre för mig här hemma. Jag blir färdig dykinstruktör nu i vår och planerar att jobba som det när jag kommer dit. (Har haft kontakt med flera dykcenter på bland annat Phi Phi som säger att det inte är några större svårigheter att hitta jobb om man är svensk instruktör, vilket ju låter bra!)

      Så eftersom jag fick reda på det här nu undrar jag om det är något jag kanske kan “utnyttja” på något sätt för att slippa åka in och ut i landet på grund av hela den här grejen med visum?

    • #399088

      Att äga ett hus innebär inte att man har några som helst privilegier vad visum anbelangar.

      Det går alltså inte att utnyttja detta faktum.

      Men, om du ska jobba som dykinstruktör så kan du söka om Non Immigrant B-visum. Kombinationen non-b och arbetstillstånd kan medge ettårsförlängning. Alltså, du behöver inte lämna landet alls, bara rapportera till immigration var tredje månad.

    • #399089

      @Guava wrote:

      Men, om du ska jobba som dykinstruktör så kan du söka om Non Immigrant B-visum. Kombinationen non-b och arbetstillstånd kan medge ettårsförlängning. Alltså, du behöver inte lämna landet alls, bara rapportera till immigration var tredje månad.

      Men för att få ett Non-B måste man väl först ha ett arbetstillstånd som ens arbetsgivare är tvungen att fixa i Thailand?

    • #399090

      För att få ett NonB behöver du ett brev från arbetsgivaren som du skickar med din visumansökan till ambassaden.

      Om du inte har något jobberbjudande när du åker, sök ett vanligt turistvisum. Det kan du byta ut mot ett Non-B när du hittar ett jobb.

      Sen, beroende på lön och annat, kan du förlänga ditt Non-B till ett år när du ansökt om arbetstillstånd.

    • #399091

      Tillbaka till soppan med visum och arbetstillstand. 🙂

      Lite uppdateringar i den har fragan… Vi koper huset genom att starta ett Thai Private Company Ltd. Da ar ju fragan, man borde val kunna jobba inom det egna foretaget och pa sa vis fa ett arbetstillstand?

      Jag vill ju jobba som dykinstruktor i Thailand och borde det inte da ga att jobba som “konsult” via sitt eget foretag i stallet for att vara officiellt anstalld av respektive dykcenter (som anda har svart att fa arbetstillstand sa det racker)?

      Att ha ett arbetstillstand genom sitt eget foretag underlattar ju en hel del om man ska byta jobb osv eftersom man inte nodvandigtvis forlorar det om det inte finns tillrackligt med jobb pa ett stalle. Da kommer ju ocksa fragan upp om det har jag hort om att man maste ha 3-4 thailandare anstallda per working permit galler for ett Private Company Ltd?

    • #399092

      @elusive wrote:

      Tillbaka till soppan med visum och arbetstillstand. 🙂

      Lite uppdateringar i den har fragan… Vi koper huset genom att starta ett Thai Private Company Ltd. Da ar ju fragan, man borde val kunna jobba inom det egna foretaget och pa sa vis fa ett arbetstillstand?

      Jag vill ju jobba som dykinstruktor i Thailand och borde det inte da ga att jobba som “konsult” via sitt eget foretag i stallet for att vara officiellt anstalld av respektive dykcenter (som anda har svart att fa arbetstillstand sa det racker)?

      Att ha ett arbetstillstand genom sitt eget foretag underlattar ju en hel del om man ska byta jobb osv eftersom man inte nodvandigtvis forlorar det om det inte finns tillrackligt med jobb pa ett stalle. Da kommer ju ocksa fragan upp om det har jag hort om att man maste ha 3-4 thailandare anstallda per working permit galler for ett Private Company Ltd?

      Du kommer aldrig få arbetstillstånd som dykinstruktör, däremot om du blir General Manager eller liknande för ditt företag. Du måste ha anställda Thailändare för att få arbetstillstånd. Processen är inte helt enkel och kostar väl allt mellan 10,000 – 20,000 om jag inte minns fel.

    • #399093

      Tror inte att det där stämmer riktigt. Träffade så sent som förra veckan en tjej som jobbat som instruktör i Thailand i fyra år. Eftersom dykcentret hon jobbade på var måna om att det inte skulle bli något strul såg de till att fixa arbetstillstånd för så många av sina instruktörer som möjligt, inklusive henne.

      Jag har hört om många dykinstruktörer som har fått arbetstillstånd genom sina arbetsplatser, medan det däremot är svårare att få det om man bara är guide (Divemaster).

    • #399094

      Jag blev nyfiken och ringde en god vän som äger och driver en välrenomerad dykfirma på Phuket. Han berättade att dykinstrukörer inte har några problem att få arbetstillstånd så länge dykfirman uppfyller följande krav:

      1) Aktiekaptial (THB2m per tillstånd)
      2) 4 anställda thailändare per tillstånd
      3) Dykfirman måste även vara godkänd av Thailändska myndigheterna

      Ett bolag med ex. 2 båtar har ofta ca. 30 thaianställda vilket skulle innebära 7 arbetstillstånd, under förutsättning att det registrerade aktiekapitalet är minst 14 miljoner baht.

    • #399095

      Då har man lärt sig något nytt idag då. Ser bra ut för dig Elusive. Kör hårt och kom hit. Det kommer du aldrig ångra.

Viewing 8 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.