Viewing 15 reply threads
  • Author
    Posts
    • #392753
      Hellis
      Participant

        Min fru som bott här i Sverige ungefär 3 år har thailändskt pass med sitt gamla efternamn undrar vad hon behöver tänka på och göra för att besöka Thailand för att bl. a. ändra sitt efternamn till sitt nuvarande svenska och även förnya sitt pass så det överensstämmer med efternamnet.

        Inte minst ev. problem med beställning av flygbiljetterna.

      • #478337
        Jimmieboy
        Participant

          Hon måste ju använda det namnet som står i passet när hon bokar flygbiljetter..

          Sen får hon la byta namn och fixa nytt pass när hon kommer till Thailand..

          Har hon PUT?

        • #478338
          Hellis
          Participant

            Jo, som jag skrev skall hon göra namnändring på Amphur och ordna nytt pass.

            Men hon har då olika efternamn på dit- och tillbakaresan. Får hon behålla det gamla passet och flyga med dem eller måste hon boka två enkelresor med olika efternamn?

          • #478339
            islander
            Participant

              Ja om hon ändrar namnet så får hon nog räkna med två biljetter eller en biljett där namnändring är tillåten, vilket som är billigast får man väl undersöka, ett annat alternativ är att vänta med passbytet, beror ju lite på hur långt hon har till Ambassaden kan ju även vara en stor kostnad, dock gäller det ju att hålla hårt i passet i det fallet skulle det behövas ett nytt så är det ju ändå ny biljett som gäller.

            • #478340

              Har också hamnat i en konstig situation….beställde biljetter i det namn som står i hennes Thailändska pass….nu har hon fått svenskt medborgarskap och i det passet kommer det stå samma namn som i det Thailändska fast med mitt efternamn tillagt sist…och eftersom de har markulerat det permanenta uppehållstillståndet i det Thailänska går det ju inte och checka in med det….och i det svenska stämmer det inte 100% med det Thailänska (som biljetterna är beställda i)då hon har ett namn till i slutet…verkar svårt att få ändra namn på biljetten nu….är det någon som har erfarenhet av liknande situation?

              Dr A

            • #478341
              islander
              Participant

                @Dr A wrote:

                är det någon som har erfarenhet av liknande situation?

                Dr A

                Till Thailand är det ju inga problem att resa på thaipasset, det som kan vara problem är när hon ska tillbaka, då gäller det att övertyga vid incheckningen , kommer hon bara till Schengen gränsen så blir hon ju insläppt på det Svenska passet..

                Nu är det ju samma efternamn så det borde gå..

              • #478342

                @islander wrote:

                @Dr A wrote:

                är det någon som har erfarenhet av liknande situation?

                Dr A

                Till Thailand är det ju inga problem att resa på thaipasset, det som kan vara problem är när hon ska tillbaka, då gäller det att övertyga vid incheckningen , kommer hon bara till Schengen gränsen så blir hon ju insläppt på det Svenska passet..

                Nu är det ju samma efternamn så det borde gå..

                ¨
                Nej..det är efternamnet som skiljer, i det svenska passet har hon sitt eget namn med mitt/vårt efternamn tillagt….vill helst inte ändra namn i det Thailändska p.g.a. mark, arv o.s.v.

              • #478343

                @Dr A wrote:

                @islander wrote:

                @Dr A wrote:

                är det någon som har erfarenhet av liknande situation?

                Dr A

                Till Thailand är det ju inga problem att resa på thaipasset, det som kan vara problem är när hon ska tillbaka, då gäller det att övertyga vid incheckningen , kommer hon bara till Schengen gränsen så blir hon ju insläppt på det Svenska passet..

                Nu är det ju samma efternamn så det borde gå..

                ¨
                Nej..det är efternamnet som skiljer, i det svenska passet har hon sitt eget namn med mitt/vårt efternamn tillagt….vill helst inte ändra namn i det Thailändska p.g.a. mark, arv o.s.v.

                För förtydliga…biljetten är beställd i det namn som står i thaipasset men där uppehållstillståndet nu är markulerat…i det svenska passet står samma namn men hennes efternamn har nu blivit mellannamn då vi lagt till mitt/vårt efternamn.

              • #478344
                Jimmieboy
                Participant

                  Då kan det nog bli problem…

                  Ni kan ju ringa flygbolaget å fråga om dom går med på en namnändring..

                  Om inte så kan ni ju chansa att åka till flygplatsen och checka in.. funkar inte det köper ni ny biljett..

                • #478345
                  Hellis
                  Participant

                    @islander wrote:

                    Ja om hon ändrar namnet så får hon nog räkna med två biljetter eller en biljett där namnändring är tillåten, vilket som är billigast får man väl undersöka, ett annat alternativ är att vänta med passbytet, beror ju lite på hur långt hon har till Ambassaden kan ju även vara en stor kostnad, dock gäller det ju att hålla hårt i passet i det fallet skulle det behövas ett nytt så är det ju ändå ny biljett som gäller.

                    Får man inte behålla det gamla passet i Thailand, som man får här i Sverige. I så fall kunde hon ju lämna Thailand och checka in med det gamla passet.

                  • #478346
                    Jimmieboy
                    Participant

                      @Hellis wrote:

                      @islander wrote:

                      Ja om hon ändrar namnet så får hon nog räkna med två biljetter eller en biljett där namnändring är tillåten, vilket som är billigast får man väl undersöka, ett annat alternativ är att vänta med passbytet, beror ju lite på hur långt hon har till Ambassaden kan ju även vara en stor kostnad, dock gäller det ju att hålla hårt i passet i det fallet skulle det behövas ett nytt så är det ju ändå ny biljett som gäller.

                      Får man inte behålla det gamla passet i Thailand, som man får här i Sverige. I så fall kunde hon ju lämna Thailand och checka in med det gamla passet.

                      Dom makulerar la det?

                      Men de kan ju alltid bli stulet eller borttappat innan man skaffar nytt…

                      Men kanske blir fel i immigartion?

                    • #478347
                      Gray
                      Participant

                        Skaffa endast ny leg i Thailand och åka tillbaks till Sverige med det gamla passet. Vid hemkomsten kan ni lugnt skaffa nyt pass hos Thai Ambassaden. (Snart går det även att skaffa leg. hos ambassaden)

                        Hoppas det lädda till en lösning.

                      • #478348
                        bandonghasse
                        Participant

                          Gary !

                          Bli det inte problem vid utcheckningen när hon måste visa upp uppehållstillstånd eller pass som visar att hon har rätt att åka in i chengen.
                          Namnet i svenskpasset skiljer ju sig jämfört med namnet på flygbiljetten och hennes Thaipass.
                          Det kanske funkar ändå.
                          /Bandonghasse

                        • #478349
                          Hellis
                          Participant

                            Hon nämner nu att det kanske bästa sättet är att köpa 2 st billiga t.o.r. flyg. Med de olika efternamnen.

                            Frågan är då om thailändarna skriver bokstaven ö,med o eller oe då flygbolagen tycks verkar vilja exakt rätt uppgifter.

                            Annars verkar ju Greys förslag enkelt och behändigt men vill gärna vara säker då ett misstag kan kosta onödigt mycket pengar och tid.

                          • #478350
                            Thaisambo
                            Participant

                              @Hellis wrote:

                              Frågan är då om thailändarna skriver bokstaven ö,med o eller oe då flygbolagen tycks verkar vilja exakt rätt uppgifter.

                              Jag vill minnas att när man beviljas ett thailändskt medborgarskap ska namnet transskribreras till thailändskt skrivsätt med thailändskt alfabet. Det ska göras av Amphur Office när inregistreringen sker, men praktiska detaljer om hur det går till vet jag inte, antagligen har det något med uttalet att göra.

                              Och det är något liknande med transskribreringen till latinskt alfabet också, men visst kan de ta en europeisk skrivning med latinskt alfabet om det redan finns.

                              Hur de gör med nationella specialtecken som t ex ÅÄÖ och dylikt vet jag inte. Men antar att de använder det engelsk/amerikanska alfabetet med A-Z $, £ och nåt ytterrigare tecken, t ex #.

                            • #478351

                              @Dr A wrote:

                              Har också hamnat i en konstig situation….beställde biljetter i det namn som står i hennes Thailändska pass….nu har hon fått svenskt medborgarskap och i det passet kommer det stå samma namn som i det Thailändska fast med mitt efternamn tillagt sist…och eftersom de har markulerat det permanenta uppehållstillståndet i det Thailänska går det ju inte och checka in med det….och i det svenska stämmer det inte 100% med det Thailänska (som biljetterna är beställda i)då hon har ett namn till i slutet…verkar svårt att få ändra namn på biljetten nu….är det någon som har erfarenhet av liknande situation?

                              Dr A

                              Min fru har haft mitt efternamn och sitt efternamn som mellannamn i 5 år nu på sitt put kort. I sitt thai pass sitt thai förnamn och thai efternamn och vi har åkt tillsammans till Thailand, Cypern, Turkiet, turkisk republik av Cypern, Frankrike, Ungern, incheckningen har aldrig varit några problem, gränsvakten i Cypern var dock lite konfunderad.
                              Hon har även åkt själv från Sverige till Thailand och Thailand till Sverige. Så för oss har det inte varit några problem. Dock
                              Hur gick det för er skriv gärna vad ni gjorde.

                          Viewing 15 reply threads
                          • You must be logged in to reply to this topic.