Skip to content
  • Registera
  • Log in
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

stgrhe

Profile picture of stgrhe

@stgrhe

Active 9 years, 12 months ago
  • Activity
  • Profile
  • Forums
  • Media 0
  • Personal
  • Mentions
  • Favorites
  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Äkta kärlek? in the forum Samlevnad & Relationer 12 years, 10 months ago

    @sudd12 wrote:

    Anledningen till rubriken “äkta kärlek?” är på grund av min undran om förhållande mellan svensk och thai brukar/kan vara känslomässigt baserade eller i flesta fall ett praktiskt arrangemang?

    Min och min frus relation är praktiskt taget helt känslomässigt relaterad. Däremed är det självklart så att vi har samma uppfattning i…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Äkta kärlek? in the forum Samlevnad & Relationer 12 years, 10 months ago

    Jag är också en individ som är lyckligt gift, sedan ett antal år tillbaka, med en kvinna från Isaan. Hon är visserligen ingen farmarflicka men det torde ändå vara ointressant i sammanhanget.

    Jag tror det finns en naturlig förklaring till varför det skrivs och berättas, så mycket mer om havererade förhållanden än de som lyckar bra – det är ju samm…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Premium Economy Thai in the forum Allt om flyg och flygplatser 12 years, 10 months ago

    @mestmest wrote:

    Hej,

    har en fråga angående Premium Economy, om man väljer att åka detta har man då tillgång till laungerna i ARN BKK, eller hur fungerar det?

    Någon som rest Premium Economy med nya planen sommaren 2013 som kan berätta hur det var med service & kabin?

    / Mestmest

    På första frågan är svaret nej. För den andra vet jag inte.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Behöver en lite större bil – Förslag? in the forum Köp & Sälj – Byt & Hyr 12 years, 11 months ago

    @Nypan wrote:

    @Hemska Sven wrote:

    Har testat några nya modeller av MPV (minivan med 6-7 sittplatser). Har fastnat för den för året nya Suzuki Ertiga GX, tittade även på nya Chevrolet Spin och lite äldre modellerna Toyota Avanza och Honda Freed.
    Suzukin ger mycket bil för pengarna och bra körkomfort, härligt baksäte och skapligt “nödsäte”…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Egen vattenförsörjning – Vattenfilter in the forum Hus, Lägenheter & Mark 12 years, 11 months ago

    I mitt föregående inlägg ovan borde det stått att “det påstås att calciumkristallerna …”. För egen del är jag ytterst tveksam till den metoden och jag “läste på” en del för ca ett och ett halvt år sedan då en liknande produkt diskuterades med en svensk leverantär i Hua Hin.

    För de som har ångpannor är det ytterst viktigt att calciumavlagring…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Egen vattenförsörjning – Vattenfilter in the forum Hus, Lägenheter & Mark 12 years, 11 months ago

    Det bör påpekas att de elektriska avkalkningsapparaterna, som t.ex. den som Maxxi säljer, inte gör vattnet mjukare. Vad som sker är att man använder en virvelström (eddy current) till att påverka calciumkristallerna så att de inte fäster på rören.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Egen vattenförsörjning – Vattenfilter in the forum Hus, Lägenheter & Mark 12 years, 11 months ago

    Thailand har generellt sätt mycket kalkhaltig jord varför man inte kan undvika kalkbeläggningar om man använder brunnsvatten. Det finns filterutrustning för att minska kalkhalten men de är dyra och komplicerade om de är något att ha. Vi har samma problem med kalkavlagringar, men valde av kostnadsskäl att avstå kalkreducerande utrustnin…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago

    @Hemska Sven wrote:

    @Auan wrote:

    Skulle jag välja mellan HuaHin eller Pattaya skulle jag lägga till område med en radie av 8 mil och då skulle valet bli Pattaya. Personligen trivs jag bra i Sattahip området.

    Precis min synpunkt, men tyvärr så blev tråden alltför SMAL. Men här i Sattahip-området finns det plats för fler svenskar. Det byggs många…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago

    Det bor en del utlänningar i Pran Buri men det är inte särdeles många inhägnade områden. Det kanske mest kända området är Panorama, som i och för sig är fint men med hus där det satsats mest på att det skall se lyxigt ut snarare än på gedigen byggkvalité.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Vad är Thaimat? in the forum Mat & Dryck 12 years, 11 months ago

    För mig är det italienska käket överlägset bäst av alla kök. Som nummer två kommer det franska köket och av de asiatiska köken sätter jag det cantonesiska främst. Thaimaten tröttnade jag på för över tio år sedan och ris som inte är jasminris eller japanskt ris ratas helt.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago

    @humpe wrote:

    Var bor du själv Göran?
    Vi har hittat ett fint hus nu i en ganska stor skandinavisk village med många året runt boende, Horizon på Soi 88 om ni vet var det är.

    Jag bor i Pran Buri strax söder om kommungränsen, vilket är ca 17 km från klocktornet.

    Horizon ligger ganska centralt och för de som gillar att bo så är det nog ett bra val.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago

    @humpe wrote:

    Hej.
    Nu har vi varit ett par dagar i Hua hin och jag måste säga att Hua hin känns helrätt för mig/oss.
    Det är ju iofs lågsäsong nu men här verkar vara precis lagom tempo och stranden är helt ok.
    Nu återstår bara frågan om vart i Hua hin man ska bo? Vi har åkt runt med lite olika mäklare och kikat på hus men dom flesta villages verkar…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Nytt Thaipass för att åka till Thailand? in the forum Visum och Uppehållstillstånd 12 years, 11 months ago

    Jag skulle rekommendera att du skaffar ett nytt thailändskt pass.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Bar i Thailand in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 12 years, 11 months ago

    Svar på två av dina frågor:

    1) Du kan vara upp till 49% delägare upp i bolaget, men bildar ni bolaget efter det att ni gift er äger ni ändå allt utom personliga tillhörigheter gemensamt.

    2) Som kvinna behöver du inte bekymra dig över att ha fyra thailändare anställd förutsatt att du gifter dig lagligt med din sambo. Du får ett års uppehållstills…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic phra wirapol in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 12 years, 11 months ago

    Jag känner inte till detaljerna i ärendet eftersom munkar i allmänhet inte intresserar mig. Jag har svårt att se dem som seriösa eftersom det verkar vara mammom som styr. Att jag skulle skänka 20 baht eller mer till en munk är helt otänkbart.

    Vad var det Lars Ekborg sa: “bunta ihop dem och slå ihjäl dem”.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Äkta eller oäkta kärlek? in the forum Samlevnad & Relationer 12 years, 11 months ago

    Jag har alltid ansett att det generellt sätt är bättre att flytta till hennes land om det rör sig om en kvinna från Asien. Jag har provat på båda alternativen och min personliga erfarenhet har styrkt mitt tidiga intryck. Helst skull jag dock vilja bo i Queensland i Australien men det alternativet finns inte för mig.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago

    Ja, jag är medlem men har inte varit särdels aktiv, mycket beroende på att jag spelar inte golf.

    Svenskföreningen ordnar bl.a. lunchträffar, ibland med vinprovning och då och då utflykter. Dessutom finns det en damsektion.

    Du kan läsa mer på hemsidan

    http://www.svenskforeningenhuahin.se/index.htm

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago

    Mitt val skulle bli Hua Hin. Du har över tio golfbanor, med Black Mountain i topp, att välja mellan och mängder med golfintresserade svenskar, som tillsammans med britter är den största kontingenten i Hua Hin. Andra fördelar med Hua Hin jämfört med Pattaya är bättre luft och finare beacher i närområdet och de är mycket färre ryssar.

    I Hu…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Skräddartips in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 12 years, 11 months ago

    @TomYam70 wrote:

    @stgrhe wrote:

    @TomYam70 wrote:

    Har dom funktioner för att göra skinnjackor?
    och i så fall har dom fina skinn ,
    är ute efter ett mjukt fint vintage skinn till en skinnjacka
    Om inte vem skal man kontakta
    priser på en nice skinnjacka?
    har en budget på ca 15000B

    Om du tittar på ett av mina tidigare inlägg ser du min fru i en skrädda…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Skräddartips in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 12 years, 11 months ago

    @TomYam70 wrote:

    Har dom funktioner för att göra skinnjackor?
    och i så fall har dom fina skinn ,
    är ute efter ett mjukt fint vintage skinn till en skinnjacka
    Om inte vem skal man kontakta
    priser på en nice skinnjacka?
    har en budget på ca 15000B

    Om du tittar på ett av mina tidigare inlägg ser du min fru i en skräddarsydd läderdress tillverka…[Read more]

  • Load More

Här får du råd av människor med mångårig erfarenhet av att resa och leva på de mest avlägsna platser i landet. Dagliga Nyheter och Resetips!

länkar

  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

Kontakta oss

  • Facebook

Registrera dig

Registrera dig för att kunna delta i diskussionerna

© All rights reserved