-
sailingman replied to the topic Skriva Sig och Sin Pension i Thailand in the forum Byråkrati & Myndigheter 12 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
@sailingman wrote:
Jag är i en liknande situation.Men för att få skriva ut sig ur Sverige så får man inte ha kvar huset man haft som sin permanenta adress.
Det där är ett missförstånd. Utskrivning och skattemässigt utflyttad är två skilda företeelser. För att anses som skattemässigt utflyttad måste man ansöka och man får, som tidigar…
-
Auan replied to the topic kan jag göra 90 dagarsrapporteringen var som helst? in the forum Visum och Uppehållstillstånd 12 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
Beträffande den gula husboken så visar den en adress som är den hemvist man har i Thailand. Det är ingen folkbokföring av svensk modell, men likaväl en registrering. När man får den gula husboken får man också ett trettonsiffrigt registreringsnummer, som påminner om thailändarnas tolvsiffriga nummer.
För att påvisa ens hemvist i Tha…
-
Thaisambo replied to the topic kan jag göra 90 dagarsrapporteringen var som helst? in the forum Visum och Uppehållstillstånd 12 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
Beträffande den gula husboken så visar den en adress som är den hemvist man har i Thailand. Det är ingen folkbokföring av svensk modell, men likaväl en registrering. När man får den gula husboken får man också ett trettonsiffrigt registreringsnummer, som påminner om thailändarnas tolvsiffriga nummer.
För att påvisa ens hemvist i Tha…
-
stgrhe replied to the topic Obligatorisk sjukvårdsförsäkring för turister? in the forum Visum och Uppehållstillstånd 12 years, 9 months ago
@Nypan wrote:
@stgrhe wrote:
Jag läste igår en artikel i Hua Hin Today där det framgick att det finns ett myndighetsförslag om att införa obligatorisk sjukvårdsförsäkring för turister som besöker Thailand.
Anledningen skulle vara att turister, som saknar reseförsäkring, orsakar kostnader för den offentliga sjukvården om 200 miljoner baht årligen.…
-
La Moet replied to the topic Mer problem med Norwegians Dreamliner in the forum Allt om flyg och flygplatser 12 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
Fortsatta problem med Norwegians Dreamliners skapar irriterade passagerare.
http://www.aftonbladet.se/resa/article17416358.ab
En markant skillnad mellan s.k. lågprisbolag och de traditionella bolagen är hur de hanterar förseningar. De traditionella bolagen sätter oftast kunden i främsta rummet och försöker efter bästa förmåga…
-
dalahesten replied to the topic Hur ser man på yrkeshögskola i Thailand? in the forum Lära för Livet – Utbildning & Kompetensutveckling 12 years, 10 months ago
@stgrhe wrote:
Beträffande ingenjörsutbildning så för att man internationellt skall räknas som en “engineer” krävs det att man fullbordat en godkänd civilingenjörsutbildning (M.Sc.). De svenska lägre s.k. “ingenjörsutbildningarna” är egentligen inget annat än teknikerutbildningar, vilket är bra att känna till när man flyttar utomlands.
Gö…
-
Nikhaa replied to the topic TG960 (BKK-ARN) byter avgångstid in the forum Allt om flyg och flygplatser 12 years, 10 months ago
@stgrhe wrote:
Ankomst- och avgångstiderna från Arlanda ändras vid sommartidens införande och när den upphör eftersom slottiderna i Bangkok är desamma.
Göran
Ja, så har det varit tidigare dvs en timmes förskjutning, men nu verkar dom ha ändrat tiderna på annat sätt. Tiderna är numera detsamma både i februari och maj vilket det inte varit förrut p…[Read more]
-
Nikhaa replied to the topic TG960 (BKK-ARN) byter avgångstid in the forum Allt om flyg och flygplatser 12 years, 10 months ago
@B747-ERF wrote:
@stgrhe wrote:
Tidigare har detta inte varit möjligt pga de svenska tullreglerna, men om det skett en ändring de senaste sex åren känner jag inte till. Nu har du inte en “genomgående” biljett så även om en regeländring skett, är sannolikheten lite för att du skall kunna checka in bagaget s.k. “Inter-lined”, dvs. till slutdesti…
-
B747-ERF replied to the topic TG960 (BKK-ARN) byter avgångstid in the forum Allt om flyg och flygplatser 12 years, 10 months ago
@stgrhe wrote:
@farang82 wrote:
Ah, jag förstår, men knepigt att dom inte hade rätt tid angiven direkt då jag bokade dock (sommar- och vintertids infallande är inte direkt någon statshemlighet). Först tre månader senare får jag ett mail från fnd@amadeus.com, där det står att dom ändrat tiderna.
Någon som vet ifall man har möjlighet att checka in…
-
farang82 replied to the topic TG960 (BKK-ARN) byter avgångstid in the forum Allt om flyg och flygplatser 12 years, 10 months ago
@stgrhe wrote:
@farang82 wrote:
Ah, jag förstår, men knepigt att dom inte hade rätt tid angiven direkt då jag bokade dock (sommar- och vintertids infallande är inte direkt någon statshemlighet). Först tre månader senare får jag ett mail från fnd@amadeus.com, där det står att dom ändrat tiderna.
Någon som vet ifall man har möjlighet att checka in…
-
sudd12 replied to the topic Äkta kärlek? in the forum Samlevnad & Relationer 12 years, 10 months ago
@stgrhe wrote:
@sudd12 wrote:
Anledningen till rubriken “äkta kärlek?” är på grund av min undran om förhållande mellan svensk och thai brukar/kan vara känslomässigt baserade eller i flesta fall ett praktiskt arrangemang?
Min och min frus relation är praktiskt taget helt känslomässigt relaterad. Däremed är det självklart så att vi har samma uppf…
-
humpe replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Det bor en del utlänningar i Pran Buri men det är inte särdeles många inhägnade områden. Det kanske mest kända området är Panorama, som i och för sig är fint men med hus där det satsats mest på att det skall se lyxigt ut snarare än på gedigen byggkvalité.
Göran
Trodde att alla hus här byggdes på det sättet 😉
En annan sak j…[Read more]
-
humpe replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
@humpe wrote:
Var bor du själv Göran?
Vi har hittat ett fint hus nu i en ganska stor skandinavisk village med många året runt boende, Horizon på Soi 88 om ni vet var det är.Jag bor i Pran Buri strax söder om kommungränsen, vilket är ca 17 km från klocktornet.
Horizon ligger ganska centralt och för de som gillar att bo så är det…
-
Cameo replied to the topic Bar i Thailand in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 12 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Svar på två av dina frågor:
1) Du kan vara upp till 49% delägare upp i bolaget, men bildar ni bolaget efter det att ni gift er äger ni ändå allt utom personliga tillhörigheter gemensamt.
2) Som kvinna behöver du inte bekymra dig över att ha fyra thailändare anställd förutsatt att du gifter dig lagligt med din sambo. Du får ett års…
-
duffen replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago
@humpe wrote:
@stgrhe wrote:
@humpe wrote:
Hej.
Nu har vi varit ett par dagar i Hua hin och jag måste säga att Hua hin känns helrätt för mig/oss.
Det är ju iofs lågsäsong nu men här verkar vara precis lagom tempo och stranden är helt ok.
Nu återstår bara frågan om vart i Hua hin man ska bo? Vi har åkt runt med lite olika mäklare och kikat på hus m… -
humpe replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
@humpe wrote:
Hej.
Nu har vi varit ett par dagar i Hua hin och jag måste säga att Hua hin känns helrätt för mig/oss.
Det är ju iofs lågsäsong nu men här verkar vara precis lagom tempo och stranden är helt ok.
Nu återstår bara frågan om vart i Hua hin man ska bo? Vi har åkt runt med lite olika mäklare och kikat på hus men dom flesta… -
humpe replied to the topic Var skall vi bo? Pattaya eller Hua Hin? in the forum Provinser och platser i Thailand 12 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Mitt val skulle bli Hua Hin. Du har över tio golfbanor, med Black Mountain i topp, att välja mellan och mängder med golfintresserade svenskar, som tillsammans med britter är den största kontingenten i Hua Hin. Andra fördelar med Hua Hin jämfört med Pattaya är bättre luft och finare beacher i närområdet och de är mycket färre ryssar…
-
stgrhe replied to the topic Skräddartips in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 12 years, 11 months ago
@TomYam70 wrote:
@stgrhe wrote:
@TomYam70 wrote:
Har dom funktioner för att göra skinnjackor?
och i så fall har dom fina skinn ,
är ute efter ett mjukt fint vintage skinn till en skinnjacka
Om inte vem skal man kontakta
priser på en nice skinnjacka?
har en budget på ca 15000BOm du tittar på ett av mina tidigare inlägg ser du min fru i en skrädda…
-
TomYam70 replied to the topic Skräddartips in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 12 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
@TomYam70 wrote:
Har dom funktioner för att göra skinnjackor?
och i så fall har dom fina skinn ,
är ute efter ett mjukt fint vintage skinn till en skinnjacka
Om inte vem skal man kontakta
priser på en nice skinnjacka?
har en budget på ca 15000BOm du tittar på ett av mina tidigare inlägg ser du min fru i en skräddarsydd läderdre…
-
nathon replied to the topic Emirates in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years ago
@stgrhe wrote:
@nathon wrote:
Göran vad är det som skiljer mellan premium economy och “äkta” buisness class?
Har själv åkt de senaste gångerna till Bangkok från Arlanda med Thai och premium economy
och tycker att man sitter riktigt bra på andra våningen. Maten lever dock inte upp till den övriga nivån på service o.s.v. Nyfiken på vad man får för… - Load More