-
gosatta replied to the topic Skillnader mellan Thai och Isaan in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 14 years, 4 months ago
@maprao wrote:
@stgrhe wrote:
Om man ser historiskt på begreppet “riktiga Thailand” är det Sukothai och dess omgivningar, som är det riktiga Thailand eftersom det var där folkgruppen Tais först slog sig ner medan norra Isaan befolkades av laotsier. Att påstå att Issan är det riktiga Thailand måste därför anses vara ett ytterst tveksamt påstående.…
-
maprao replied to the topic Skillnader mellan Thai och Isaan in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 14 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
Om man ser historiskt på begreppet “riktiga Thailand” är det Sukothai och dess omgivningar, som är det riktiga Thailand eftersom det var där folkgruppen Tais först slog sig ner medan norra Isaan befolkades av laotsier. Att påstå att Issan är det riktiga Thailand måste därför anses vara ett ytterst tveksamt påstående.…
-
rednef replied to the topic Skillnader mellan Thai och Isaan in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 14 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
Thailand har befolkats av flera grupper som:
– Thais, egentligen Tais, som har sitt ursprung i Yunnan-, Guangdong- och Guangxiprovinserna i Kina. Den här folkgruppen slog sig ner huvudsakligen runt Chao Prayafloden (Sukhothai).
– Kineserna som kom till Thailand för att idka affärer.
– Laotierna som befolkade de nordöstra delarna av… -
goodolle replied to the topic Skillnader mellan Thai och Isaan in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 14 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
Thailand har befolkats av flera grupper som:
– Thais, egentligen Tais, som har sitt ursprung i Yunnan-, Guangdong- och Guangxiprovinserna i Kina. Den här folkgruppen slog sig ner huvudsakligen runt Chao Prayafloden (Sukhothai).
– Kineserna som kom till Thailand för att idka affärer.
– Laotierna som befolkade de nordöstra delarna av… -
jjonsson replied to the topic Jonsson the story… in the forum Min Story 14 years, 4 months ago
@Nille wrote:
Intressant det du skriver. Världen kanske är sån? Kanske därför vi inte hjälper varandra speciellt mycket i Sverige, vi är inte tillräckligt fattiga för att tvingas vårda ALLA våra kontakter. En massa ego-race där vi knappt hinner med våra ungar. Inte undra på att man kastar in handduken till slut.
Håller med.
En annan sak jag reager…[Read more] -
bempa replied to the topic Söka nytt visum innan det gamla har gått ut in the forum Visum och Uppehållstillstånd 14 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
Du kan söka nytt förlängt ettårigt uppehållstillstånd baserat på äktenskap med thailändsk medborgare och 400,000 baht på banken. Det tillfälliga uppehållstillståndet måste dock godkännas i Bangkok så om du söker på någon annan ort får du ett tillfälligt uppehållstillstånd (benämnes “Under Consideration”) tills ärendet är avgjort.
De…
-
gomi replied to the topic Söka nytt visum innan det gamla har gått ut in the forum Visum och Uppehållstillstånd 14 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
(6) In case of marriage with a Thai lady, the husband who is an alien must have an average annual income of not less than 40,000 baht per month or a money deposit in a local Thai bank of not less than 400,000 baht for the past 2 months for expenses within a year.
Vad jag har hört gäller att pengarna ska ha funnits på kontot 2 må…[Read more]
-
Mikko replied to the topic Köp av mark och hus i Thailand in the forum Hus, Lägenheter & Mark 14 years, 6 months ago
@stgrhe wrote:
@Nong wrote:
En leasing i Thailand är inte detsamma som ett arrende i Sverige. Ni ska leasa tomten? På hur många år? Ni ska betala skatt på leasingen. Har ni separat kontrakt for huset med usufruct eller superficies? Betalar ni ett pris for huset och ett annat for markleasingen? Om ni inte har en usufruct eller superficies for huse…
-
Nong replied to the topic Köp av mark och hus i Thailand in the forum Hus, Lägenheter & Mark 14 years, 6 months ago
@stgrhe wrote:
@Nong wrote:
En leasing i Thailand är inte detsamma som ett arrende i Sverige. Ni ska leasa tomten? På hur många år? Ni ska betala skatt på leasingen. Har ni separat kontrakt for huset med usufruct eller superficies? Betalar ni ett pris for huset och ett annat for markleasingen? Om ni inte har en usufruct eller superficies for huse…
-
Nille replied to the topic Jag blev blåst. in the forum Samlevnad & Relationer 14 years, 6 months ago
@stgrhe wrote:
@Dr.Knas wrote:
Ja, det har hänt en del sedan dess. Helt förstörd till en början. Tog tag i mig och insåg att jag inte kan leva utan att träffa mitt barn. Stängde helt enkelt av hjärnan från sorg och tänkte ut en plan. Jag har fått spela mina kort rätt. Åkt ner och kört på hennes linje, samtidigt ordnat allt vad gäller pass och faders…
-
Caveman replied to the topic Vart köper man Svenska matvaror i Bangkok? in the forum Mat & Dryck 14 years, 6 months ago
@stgrhe wrote:
@Caveman wrote:
Härifrån kan man beställa det mesta man saknar från Sverige, dock ej ost.
Men sill,falukorv,prinskorv,rödbetor,saltgurka,julskinka mm.
De levererar godset i en frigolitlåda med busstransport och priserna är helt ok, billigare än Scandeli.
Skickar de lådan med morgonbussen från Bangkok så kan jag hämta lådan på bu… -
Phonthaisongthaisilk replied to the topic in the forum stgrhe 14 years, 6 months ago
@stgrhe wrote:
@SatanG wrote:
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Hmmm… Vet inte om det är korrekt , hörde att om jag inget alls äger i Sverige samt ej heller är mantalsskriven så skall jag vara helt skattebefriad, någon som vet ,inte tror sig veta …. :scratch:
Ja tror du inte på det så är det väl bara att kontakta skattemyndigheten, är det så svårt?…
-
Phonthaisongthaisilk replied to the topic Egen vattenförsörjning – Vattenfilter in the forum Hus, Lägenheter & Mark 14 years, 6 months ago
@stgrhe wrote:
De flerstegsfilter som finns tillgängliga här i Thailand har ungeför samma rekommendationer när det gäller byte av filterinsatser men självfallet beror intervallen också på kvalitén på tilloppsvattnet.
Cirkatider:
– Partikelfilter: var 3 – 4:e månad
– Resinfilter: var 6 – 8:e månad
– Aktivt kol: var 6 – 8:e månad
– UV-lampa: en… -
maprao replied to the topic Egen vattenförsörjning – Vattenfilter in the forum Hus, Lägenheter & Mark 14 years, 6 months ago
@seaserpent wrote:
@maprao wrote:
Vid vårt fritidshus vid havet använder vi byvatten som vi filtrerar och klorerar…
Klor är inget att leka med, anses vara cancerframkallande i för höga doser om man är exponerad under en längre tid.
Jag känner till detta och har vet vilka riktvärden som gäller i olika länder. Jag doserar i tanken enligt svenska ri…[Read more]
-
Mikko replied to the topic Fastekur i Sri Racha i december in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 14 years, 7 months ago
@stgrhe wrote:
Jag ogillar egenreklam på forum och min personliga åsikt är att alla sådana inlägg skall tas bort oberoende vad det än handlar om.
Göran
Jag håller med er…
Mikko
-
scherloff replied to the topic Fogskum – hade tänkt spruta ut det ovanför innertaket in the forum Hus, Lägenheter & Mark 14 years, 7 months ago
@stgrhe wrote:
@scherloff wrote:
Vi har låtit skumisolera vårt yttertak (d.v.s. Polyurethanskum på undersidan av takpannorna). Detta gjorde vi för att minimera risken för läckage vid kraftiga regn. Isoleringen ger också ett visst skydd mot den värmande solen. Vi är mycket nöjda, men det är ett relativt dyrt förfarande dock.
http…
-
Sabai replied to the topic Glenasia och Team Thailand, någon som kännner till dem? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 14 years, 7 months ago
@stgrhe wrote:
@Sabai wrote:
@borelo wrote:
Glennasia har bland annat konstigheter för sig i Jomtien (egentligen Chomtien). De vill bilda
bolag för 8 stycken svenskar som köpt lägenheter. Mycket underligt eftersom lägenheter kan
man äga i eget namn och ingen behöver äga sin lägenhet här genom aktiebolag.
Jag kan alltså inte rekommendera något av d… -
stgrhe replied to the topic Fogskum – hade tänkt spruta ut det ovanför innertaket in the forum Hus, Lägenheter & Mark 14 years, 7 months ago
@ragthai wrote:
@stgrhe wrote:
Det finns flera bolag som sprayar isolermassa i Thailand med de jag känner till sprejar under takpannorna, vilket även sägs minska risken för regnläkage. Problemet är något komplicerat och inte jämförbart med Sverige där man vill förhindra kallras genom taket. Varm luft stiger och om du isolerar över innertaket…
-
ragthai replied to the topic Fogskum – hade tänkt spruta ut det ovanför innertaket in the forum Hus, Lägenheter & Mark 14 years, 7 months ago
@stgrhe wrote:
Det finns flera bolag som sprayar isolermassa i Thailand med de jag känner till sprejar under takpannorna, vilket även sägs minska risken för regnläkage. Problemet är något komplicerat och inte jämförbart med Sverige där man vill förhindra kallras genom taket. Varm luft stiger och om du isolerar över innertaket har den varma lufte…
-
Mikko replied to the topic Översvämningarna i Thailand 2011 in the forum Nyheter 14 years, 8 months ago
@Travaren wrote:
@stgrhe wrote:
Översvämningarna är delvis självförvållade eftersom myndigheterna inte började tappa dammarna trots att kunskapen och två påföljande tyfoner fanns i närområdet, vilket man av erfarenhet vet ger extra mycket regn.
Om man börjat med avtappningen tidigare hade skadorna inte blivit lika allvarlig som de är nu, men så är…
- Load More