Hem Forums Gemensamt, för alla Övrigt Sommaren 2015, den varmaste någonsin?

Viewing 15 reply threads
  • Author
      Nille
      Keymaster

Antingen har jag blivit vek eller så är detta den varmaste sommaren sedan jag kom hit för 24 år sedan. Troligtvis en kombination. Sista vintern var riktigt bra och den innan var det bästa jag varit med om. Trött på rekordväder. Ännu varmare somrar är inte värt priset för ännu skönare vintrar. Vad tycker du?

humpe
        Participant

I Hua Hin har vi inte haft över 35gr än i år och bara sista 2v som det gått över 33. Men visst tröttnar man på värmen.

carlsberg
          Participant

Jag kan bara hålla med dig Nille !
            Var ju riktigt skönt och svalt hemma hos oss i Burirams förorter denna “vinter”, vi hade 12-13 grader på kvällarna och vi gick runt med halsdukar,mössor,strumpor, tjocktröja+mjukisbyxor.

Nu smälter jag ju bort.
            Den här extremvärmen är ju inte behaglig någonstans.

Gör ingen skillnad om jag använder AC nu mitt hus blir varmt ändå så för att inte få en mycket saltad elräkning nu kör jag med fläktar nästan dygnet runt.

Förra året så höll extremvärmen här uppe i sig ända in i augusti usch !

humpe
            Participant

@carlsberg wrote:

Var ju riktigt skönt och svalt hemma hos oss i Burirams förorter denna “vinter”, vi hade 12-13 grader på kvällarna och vi gick runt med halsdukar,mössor,strumpor, tjocktröja+mjukisbyxor.

Nu smälter jag ju bort.

Gör ingen skillnad om jag använder AC nu mitt hus blir varmt ändå så för att inte få en mycket saltad elräkning nu kör jag med fläktar nästan dygnet runt.

Jo man väljer ju var man bosätter sig om man kan.
              En anl att jag flyttade hit var just vädret, otroligt trött på grådasket hemma i Sverige men skulle aldrig byta ut det mot det ni har norröver i Thailand.
              Hua Hin har det bästa vädret i Thailand och det styr mycket mitt val av bostads ort.
              Början på dec till början på mars var det 28° varenda dag och neråt 22 på kvällarna, helt perfekt, sen i Mars började det sakta vandra uppåt 29-30 men inga stora svängningar, nu sista 2v har det gått över 33° och börjar bli lite hett så snart är det dags att åka till Sverige över sommaren.
              En enda liten grad märks ju rejält när det går över 30 så kan ju tänka mig hur ni har det norröver med över 40°, skulle jag aldrig stå ut med och kan inte begripa hur man kan bosätta sig där men alla är vi olika.

Lung Lennart
              Participant

Det är faktiskt första gången jag är här just denna tidpunkt. Har mest varit december – januari tidigare så jag har ingen referens, röstade kanske!
                Var visserligen här 2006-05-10 – 2006-06-10, lite senare än nu, den perioden upplevde jag som lika varm som runt jul nyår men det regnade mer.

carlsberg
                Participant

@humpe wrote:

@carlsberg wrote:

Nu smälter jag ju bort.

Jo man väljer ju var man bosätter sig om man kan.
                  En anl att jag flyttade hit var just vädret, otroligt trött på grådasket hemma i Sverige men skulle aldrig byta ut det mot det ni har norröver i Thailand.
                  Hua Hin har det bästa vädret i Thailand och det styr mycket mitt val av bostads ort.
                  Början på dec till början på mars var det 28° varenda dag och neråt 22 på kvällarna, helt perfekt, sen i Mars började det sakta vandra uppåt 29-30 men inga stora svängningar, nu sista 2v har det gått över 33° och börjar bli lite hett så snart är det dags att åka till Sverige över sommaren.
                  En enda liten grad märks ju rejält när det går över 30 så kan ju tänka mig hur ni har det norröver med över 40°, skulle jag aldrig stå ut med och kan inte begripa hur man kan bosätta sig där men alla är vi olika.

Haha !! Nej kan ju tyckas dumt nu så här i efterhand 🙂

Men jag blev nog lurad av vädret när jag besökte mina svärföräldrar för första gången 2008.

Skillnaden från sommar i Pattaya och sommar i Buriram var 2008 i varje fall en markant skillnad på temperatur. (mycket svalare i norr )

Är hyffsat nöjd med klimatet här förutom dessa extrema månader av hetta.

Nu blir det kallare på “vintern” och extremt varmt i längre perioder.

För övrigt är jag Svensk och har patent på att klaga på väder och vind så det så :sunny:

goodolle
                  Participant

Nej, det är inte den varmaste våren i Bangkok. Bangkok är världens varmaste stad “genomsnitt ett år” och jag älskar det. Sommaren började den första April och vi får se om det håller i sig över sommaren. Nu har det regnat ganska mycket i BKK så det har hållet temperaturen nere på ett hyggligt tal. Det är air condition som gör att folk inte kan tåla värmen. Sluta med de och använd endast fläkt. Man mår bättre av det.

Bkk
                    Participant

@goodolle wrote:

Nej, det är inte den varmaste våren i Bangkok. Bangkok är världens varmaste stad “genomsnitt ett år” och jag älskar det. Sommaren började den första April och vi får se om det håller i sig över sommaren. Nu har det regnat ganska mycket i BKK så det har hållet temperaturen nere på ett hyggligt tal. Det är air condition som gör att folk inte kan tåla värmen. Sluta med de och använd endast fläkt. Man mår bättre av det.

Jag håller med Goodolle här. Jag jobbar utomhus dagligen och brukar checka av temperaturen varje dag på Thailands officiella vädersida (http://www.tmd.go.th) och i Bangkok har aldrig varit över 38 grader under mina 12 år här, vad jag kan minnas. Nu räcker det gott o väl med 35 och hög luftfuktighet för att värmen skall uppfattas besvärande (för vissa). Men det har inte varit värre i år än tidigare, snarare tvärtom. Songkran i år var förhållandevis svalt med en del regn, vilket är ovanligt.
                      Generellt är det mer luftfuktigheten som är besvärande än antalet grader. 35 grader vid kusten jmf med 35 grader i Bangkok är långt ifrån detsamma.

Att vänja sig vid a-c anser jag vara ett misstag, precis som Goodolle skriver. De första 5-6 åren jag bodde i Bangkok använde jag aldrig något annat än fläkt, inte ens april-maj. Numer har jag ruckat på den principen, men det är mest för att få ha hustrun kvar i samma sovrum 🙂

Att Sverige skulle vara att föredra vädermässigt jmf med Thailand finns inte på kartan, i min värld i alla fall. Det kan vara några ynka få sommardagar som är ok, annars inte.

Hemska Sven
                      Participant

Här vid ostkusten är temperaturskillnaderna, under dagtid, inte så påtagliga mot andra årstider, utan det är den höga luftfuktigheten som förvärrar känslan så man alltid känner sig svettig.
                        Nattemperaturen går sällan under 26 grader, så sova utan AC är inget som jag snålar med, AC:n avfuktar luften så det går att sova. :flower:

Temperaturen var en av anledningarna att jag kom hit så jag klagar inte. I går hade vi 39 grader på baksidan av huset.

Thaisambo
                        Participant

Jag har själv legat på sjukhus tre dagar pga överhettning……. Inget problem med armar och ben men bålen var glödhet, det hade nog gått att steka ägg på den om nu 42-43 grader räcker för det. Jag märkte inte så mycket av det på direkten, reaktionen kom 6-7 timmar senare och omgivningen reagerade med att kalla på ambulans och få iväg mej till sjukhus. Riktigt vad som hände där vet jag inte, slocknade nog, o det kändes rätt bra på morgonen – men vilken aktivitet med mängder av undersökningar, lungröntgen två gånger m m.

Dom hittade ingenting…….

Men till slut hittade de en tydligen gammal infektion som jag inte ens visste att jag hade så det blev antibiotika. Sen hade jag tröttnat på att ligga med dropp m m, plockade bort det och åkte hem.

Så här i efterskott kan jag gissa att jag nog var betydligt värre ute än jag fattade själv….. Reaktionen kom vid halv ett-halv två på natten och var över på morgonen när dom började mäta – redan då var kroppstemp nere igen på normala 36-37 grader (står i journalen). Inget fel på hjärta, lungor cirkulation m m., men läkaren sa att jag skulle vara lite mer försiktig med kroppsansträngningar i stark värme (i detta fall rörde det sej om en måttlig, rask promenad på ca sex kilometer på strax under en timme, det var bara det att det var för varmt och inte fanns nåt utrymme för att kyla kroppen, vilket orsakade en reaktion några timmar senare). Inga spår av nåt problem när kroppstemp väl gått ned.

Jag har råkat ut för överhettning förr men det var länge sen och några av mina absolut bästa lopp har jag gjort i stark värme, men det var på medeldistans med en tävlingstid på 2-4 minuter. Det ökar helt enkelt prestationsförmågan och samma sak hände under den här promenaden – 30 min på första 3 km, sen nästa 3 km på 28 min – det är två minuter snabbare och en prestationsökning på nära 7% – i idrottssammanhang är det mycket. Det är till exempel skillnaden mellan att springa 100 m på 10,0 istället för på 10,5-10,6. Man går upp i varv helt enkelt genom att den inre temperaturen ökar utan att märka det.

Det är nog hälsosammare att slappa i hängmattan i skuggan istället när det är riktigt varmt……. Men i detta fall var det ju mulet – trodde faktiskt inte på nåt problem! Fick lite “träningsvärk” i bena bara pga tempoökningen tror jag (det var länge sen) som gick över ganska snabbt.

Nongsom
                          Participant

Jag upplever sommaren 2014 som varmare då hade vi 40 grader under 6 – 7 veckor i mars – maj och det har vi inte haft i år. I är har vi inte haft många dagar med 40 grader än så länge. Bor lite norr om Phetchaburi. :bigsmurf:

humpe
                            Participant

@Nongsom wrote:

Jag upplever sommaren 2014 som varmare då hade vi 40 grader under 6 – 7 veckor i mars – maj och det har vi inte haft i år. I är har vi inte haft många dagar med 40 grader än så länge. Bor lite norr om Phetchaburi. :bigsmurf:

Phetchaburi??
                              Det är ju söder om Bkk och där har det inte varit några 40° i år och knappt aldrig.

carlsberg
                              Participant

Sa till frugan idag att imorgon så kanske jag också inhandlar en “thai-kilt”
                                (vet ej vad det heter egentligen, men jag menar den där tunna färgglada tygbiten/handduk ? som alla äldre thaimän har i byarna ).

Riktigt många knyter den som en variant på shorts/kort sarong och har punggreppar kalsonger under.
                                Verkar ju riktigt bekvämt att snöra in sig i så att säga.

Frugan tittade på mig väääääldigt konstigt när jag sa att jag ville ha en sådan.

Någon som vet om det är nån tradition eller så bakom denna “kilt” som kanske inte passar sig för oss faranger att ha på oss ??

goodolle
                                Participant

Och en viktig sak till, Drick vatten 1,5-2 l dagligen vilket många glömmer och använd salt också, med inte för stora mängder. Det sköna med värmen är ju att all värk man har försvinner.

maprao
                                  Participant

Jag upplever det inte varmare än normalt, däremot fler varma dagar än vanligt. En längre värmeperiod alltså. Här hemma, mellan bergen och 7 mil från kusten, har vi ju bara varmt några timmar mitt på dagen. Mellan kl 16 och 09 mycket sällan för varmt, oftast sköna kvällar och morgnar. Regnperioden verkar nu börjat, något bakslag brukar det bli med några varma dagar.

Vi har också en bungalow vid havet men där är alldeles för varmt mars-juli. Havet värmer hela kvällen och natten. Tänkte flytta dit permanent men planerna är ändrade just p g a värmen, kvällar och nätter.

Kj

Viewing 15 reply threads
                                • You must be logged in to reply to this topic.