Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 100 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: #455232
    BBJ
    Participant

      Vad gäller inkomstbeskattningen så gäller dessa regler enligt Skatteverket: http://www.skatteverket.se/download/18.f273d1c11967381d548000153/44205svartvit.pdf
      Så iom att personen arbetar mindre än 6 månader om året i Sverige och utskriven ur landet så ska inkomstbeskattningen ske i Thailand, enligt deras egna regler. Men vad händer med beskattningen av pensionen? Ska den beskattas i Sverige eller Thailand?

      Mvh
      BBJ
      :scratch:

      in reply to: #455229
      BBJ
      Participant

        Ett “specialfall” som kanske kunniga kan hjälpa till med:

        Arbetar för Thailänskt bolag i Sverige (<6 mån/år), får lön i Thailand och betalar skatt för lönen i Thailand. Utskriven från Sverige och bosatt i Thailand med rätt visum.

        Får samtidig pension från Sverige, intjänad i Sverige, och betalar skatt för pensionen i Sverige.

        Är detta dubbelbeskattning? Ska personen betala skatt bara i ett land? Vilket?

        Mvh
        BBJ
        :scratch:

        in reply to: Ta sig till ambassaden nu? #456382
        BBJ
        Participant

          304:an över bergen är farbar, men tänk bara på att ta till tiden ordentligt. Det tar mer tid den vägen nu iom all extra trafik, och den är hårt trafikerad i vanliga fall med lastbilar på krypväxel upp o ner för bergsvägarna.
          Väg 2 Bangkok-Sara Buri-Korat är översvämmad och ska vara helt ofarbar enligt TV.

          Mvh
          BBJ
          :profileright:

          in reply to: Vad går skatten på våra pensioner till?? #454019
          BBJ
          Participant

            …CUT

            Man kan självfallet diskutera huruvida 25% är en rimlig nivå eller ej. Personligen tycker jag att 15%, som man betalar i Norge för motsvarande inkomster, är mer en rimligt nivå. Å andra sidan mister danskar som flyttar utomlands hela sin statliga pensionen.

            CUT…

            Göran

            Se min rödmarkering i ditt svar ovan Göran.

            Är det inte så att vi Svenskar som bosätter oss utanför EU också mister “Grundpensionen” dvs vi får endast den del av pensionen som vi “sparat” ihop till?

            Mvh
            BBJ
            :scratch:

            in reply to: Telefonsäljare, Bangkok – Akut #449258
            BBJ
            Participant

              Då blir det nog inte lätt för er Peter. Har själv jobbat som försäljningschef för ett antal år sen och utan någon form av garanti i botten (speciellt för nybörjare) är det inte lätt att hitta kompetent folk. Men ni kan ju ha tur. 🙂

              Mvh
              BBJ
              :santa:

              in reply to: Bästa Thai öl? #448223
              BBJ
              Participant

                Har som favorit Singha tätt följd av Leo, men öl är gott så jag tackar aldrig nej. :cheers:

                Mvh
                BBJ
                :drunken:

                in reply to: Elverk #448350
                BBJ
                Participant

                  @whome wrote:

                  Många apparater fungerar dåligt med den ganska instabila strömmen i Thailand. Jag skaffade en nätstabilisator en gång så fungerade mina apparater lite bättre.

                  Många internetkaffer (och även andra med datorer) har sådana. Så det var inga problem att sälja den när jag åkte. Tror jag köpte den på Big C.

                  Det är nog sant att autostart blir dyrt. Men jag kan tänka mig att manuell start kan fungera också.

                  Whome, vad heter nätstabilisator på Thai? Eller har du produktnamn. Funderar på att skaffa en om de inte kostar skjortan.

                  Mvh
                  BBJ
                  🙂

                  in reply to: Att skydda sig mot mygg #448165
                  BBJ
                  Participant

                    Inomhus har vi inga problem (vi har myggnät i fönster och innertak finns). Men på uteplatsen så har traktens alla mygg storkalas på mina ben och fötter. Har även hänt på strandserveringar på Koh Chang tex. Även i Sverige så älskar myggen just mig. :shaking:

                    Men vi var hos våra grannar i Thailand och de har en stor fläkt (den vanliga typen) som blåser mot bordet där vi satt, och det var en mycket skön kväll för mig då jag slapp ifrån alla myggor. 💡
                    Så nästa nerresa så ska vi investera i en likadan fläkt till vår uteplats också. :thumbright:

                    Mvh
                    BBJ
                    🙂

                    in reply to: Söker nedladdningsbara Svenska Flash Cards? #447959
                    BBJ
                    Participant

                      Det finns nog en hel del därute och fler blir det ju var dag. Det viktiga är att man hittar något som är bra för just dig (och passar till det du tänker använda dem till) och håller sig till dem för att inte splittra sig för mycket. Men det är ju inte omöjligt att man hittar något nytt som är bättre ibland, och man är ju inte sämre än att man kan ändra sig :thumbleft:

                      Mvh
                      BBJ
                      :santa:

                      in reply to: Söker nedladdningsbara Svenska Flash Cards? #447956
                      BBJ
                      Participant

                        Det var kanske inte detta du letade efter Nille, men jag tycker de är enkla och tillfredsställande för mina behov (öva thaiord) och att det finns en Android-version jag har laddat hem den och börjat testa den. Titta in på http://www.studydroid.com och läs mer.

                        Mvh
                        BBJ
                        🙂

                        in reply to: Skandinaviskt tangentbord och dictionary för Android? #447825
                        BBJ
                        Participant

                          Jag hade SE X1 tidigare och har alla kontakter i Outlook, sen är det bara att synka min nya telefon mot Outlook och så var alla kontakter med alla adresser, telefonnr och foton på plats. Men jag vet ej om det fungerar lika lätt med något gratis alternativ isf Outlook.

                          Mvh
                          BBJ
                          🙂

                          Edit: Kom just på att MyPhoneExplorer även finns för Android-telefoner nu också, programmet är gratis att ladda hem och testa, men utvecklaren vill gärna he en liten donation för fortsatt utveckling, värt att sponsra tycker jag. MPE är bättre att använda tycker jag och anväder det nu isf HTC:s eget synk-program.

                          in reply to: Borstar du tänderna i kran- eller -flaskvatten? #447799
                          BBJ
                          Participant

                            Borstar tänderna i Korats kranvatten, men jag dricker det inte. Lite bakterier tror jag också skapar mer motståndskraft.

                            Mvh
                            BBJ
                            🙂

                            in reply to: Mobila VoiP Applikationer för PDA’s #447813
                            BBJ
                            Participant

                              Använder Skype via min HTC Desire, men har bara testat via WiFi än så länge.

                              Mvh
                              BBJ
                              🙂

                              in reply to: Skandinaviskt tangentbord och dictionary för Android? #447822
                              BBJ
                              Participant

                                Beror på vad du menar med bemästra? Jag har det inlagt och använder det i min HTC Desire. Köpt via Pixmania och kom därför med Italienska inställningar från början.

                                Mvh
                                BBJ
                                🙂

                                in reply to: Vett och etikett på nätet #444871
                                BBJ
                                Participant

                                  @Herr Chang wrote:

                                  Nej, jag tycker inte heller det finns någon anledning att kritisera långa inlägg just för att dom är långa. Möjligen om dom i huvudsak består av citerat material som man lika gärna kunde länkat till.

                                  Jag tycker snarare att de som tar sig tid att skriva ett långt inlägg är värda en applåd. Det må vara hänt att några inte har tid att läsa så mycket text, men då är det ju bara att hoppa över. Enligt min mening får forumet mer substans om det inte enbart består av inlägg med en rad text.

                                  Herr Chang har talat.

                                  Nu vet jag inte om jag missförstår dig, men missförstås kan alla inlägg, även mina. :scratch:

                                  Jag tycker inte att inlägg med rundsnack ala politiker hör hemma på forum som borde vara ett ställe att snabbt och enkelt få svar på ställda frågor, UNDANTAGET när man gör exempelvis en reseskildring och/eller en berättelse eller dylikt. :study:

                                  Ibland görs dock inlägg där man måste vara akademiker (OBS, inget fel på dem) eller ha den typen av intresse för att kunna utläsa vad själva svaret på en ställd fråga är. Dvs att kunna skala bort överflödet för att hitta kärnan. :scratch:

                                  Jag respekterar den som har intresse av att läsa detta, men ville bara framföra min åsikt att exempelvis JAG inte gör det. :cyclopsani:

                                  Nog om detta :salute:

                                  Mvh
                                  BBJ
                                  :cheers:

                                Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 100 total)