Forum Replies Created
-
AuthorPosts
-
@sailingman wrote:
Varför?
Hur hittar man någon som är “villig” att skriva under ett sådant? Hur har ni andra gjort?
Hur vet “typ” min granne att jag inte är gift? (Förmodligen skulle han inte skriva under)! Blev lite knivigt det här…..hmm.. :scratch:Mvh
En kompis till mig skrev under vårt, inga konstigheter eller problem med det.
Mvh
BBJ
🙂Nu är det några år sen jag var där, men Koh Chang är verkligen en trevlig upplevelse som kan rekommenderas. Tänk bara på att inte välja hotellrum som ligger mot huvudgatan som går längs västra sidan av ön, det är många små barer som har livemusik och det kan bli rätt högt ibland.
Vi bodde i White Sand och trivdes bra.Mvh
BBJ
:thumbright:Livförsäkringar i Sverige brukar alltid ha ett förmånstagarförordnande som talar om vilka som får utfallande belopp. Har man inte skrivit ett själv så brukar ett sk “standardförmånstagarförordnande” finnas, i de flesta fall så får make/maka i första hand utfallande belopp, men som sagt är det alltid bästa att kolla med försäkringsbolaget hur förordnandet ser ut.
Giftemål registrerat i Thailand är vad jag förstår giltigt i Sverige också, även om man inte hunnit registrera det än.Mvh
BBJ
:thumbright:Vet inte så mycket om märken o dyl, men undvik för allt i världen de däck som har hög iblandning av “plast” i gummit, dvs de billigaste.
Har kört en del olika bilar med olika däcktyper i Thailand och när vägbanan är blöt så blir ovanstående däck lika hala som odubbade sommardäck på blankis.
Så kosta på dig några extra Bath för att få kvalitetsdäck är mitt råd.Mvh
BBJ
:thumbright:Bon finns också på Skype och YouTube. Läs mer på http://www.bonthai.blogspot.se/p/learn-thai-via-skype-with-bon.html
Med vänlig hälsning
BBJ
:thumbleft:@nickbkk wrote:
@seaserpent wrote:
I utgångspunkt nej, såvida du inte har True via kabel.
Det går inte att byta språk på Thaikanalerna (3,5,7 osv) på True. Däremot kan man växla språk på de internationella kanalerna som är dubbade till Thai (National Geographic, Discovery, History etc). Även sportevent går att få på engelska tex premier league om de sänds på Truekanalerna.
Det kanske är annorlunda med kabelkanalerna. Vi har bara markssänd TV-mottagning i vårt hus. Där upptäckte jag (när jag köpte ny TV) att kanal 3 ibland sänder vissa program med engelsk kommentator, tex vid kungens födelsedag, men också vissa nyhetsprogram “översätts” till engelska. Det sänds på den sekundära ljudkanalen som vissa TV-apparater kan ställas in på/växla till. I dessa fall har det varit Thai som talar engelska, med blandat resultat i kvaliteten på engelskan.
Men tyvärr inga dubbade (=förstörda) utländska filmer som tillåts sända originalljudet via denna sekundära kanal, inte än iaf.
Med vänlig hälsning
BBJ
🙂6 April, 2013 at 1:51 am in reply to: Urskriven ur Sverige men anställd i Sverige – skattesats? #473474@Thailändaren wrote:
Nu har man täppt till denna möjlighet som fanns tidigare.
http://www.skatteverket.se/omskatteverket/nyheter/2012/nyheter/nyareglerforsocialavgiftsavtalmedutlandskarbetsgivare.5.2b543913a42158acf800024350.htmlFrågan är väl om inte den nya reglen gäller bara för de som arbetar mer än 182 dagar om året i Sverige. Kanske Farang Staffing läser och kan svara där.
Mvh
BBJ
🙂Barnen och barnbarnet.
Mvh
BBJ
:sunny:Seaserpent, du tycker det är fantastiskt (inte lite ironi där :blackeye: ) att jag förstår det du skrev om moderering när det gäller inlägg som diskuterar moderering, där moderering i mina ögon är att ta bort sådant som anses olämpligt i en tråd.
Att låsa en tråd är inte moderering, det är att stoppa hela diskussioner som inte BARA rör moderering utan annat intressant också, dvs ren censur/diktatur (stryk det som inte önskas). Därav frågan om varför HELA tråden låses.Skrev ett långt förklarande inlägg här som jag själv raderade då jag insett att det tyvärr är omöjligt med dessa diskussioner här.
Jag avstår i fortsättningen från att ha synpunker på något här och tills vidare så läser jag vad som skrivs här och utvärderar löpande hur intressant det är att vistas här. Jo jag vet, det är frivilligt. :salute:Mvh
BBJ
:flower:@Birger wrote:
Jag håller med Nille helt och fullt! Se på MPR som jämförelse, ett tramsforum för icke skrivkunniga ur begåvningsreserven, för folk som stavar sämre än min nioåring och som hellre vill gagga om vad dom drack sist dom söp, än om ämnen som berör Thailand.
Att läsa MPR är kul, men oftast tycker man sig läsa ett dagisforum och det är betydligt mer informativt att läsa och skriva på TF. Att fråga om något på MPR är som regel meningslöst, men här kan man åtminstone ibland få informativa svar. Så låt oss som har starka bindningar till Thailand skriva här, så kan Patthaya-Tarzan och hans törstiga kompisar lufta sina obegripliga uppfattningar på MPR.
Varför kasta skit och dra alla över en kam på MPR? Det finns tex massor av intressanta resetrådar där som har massor av fina bilder. Men visst spårar diskussioner ur där ibland.
Thailand Forum är ett mer faktainriktat forum som ibland kan vara väl hårt modererat, men informativt tycker jag, förutom de inlägg som ibland har lite väl många “pekpinnar”.Om jag skulle klaga på personer som stavar dåligt (jo, jag stavar dåligt också) så skulle jag läsa igenom mina egna inlägg mer noga Birger. “Gagga” är ju egentligen talspråk liksom “dom”, de eller dem fick jag lära mig i skolan. Men min skolgång ligger i och för sig långt tillbaka i tiden. :thumbleft:
Mvh
BBJ
:sunny:@Phonthaisongthaisilk wrote:
Att just debattera och utbyta åsikter och kunskaper är enligt min mening en av anledningarna till att man överhuvudtaget lägger tid på att skriva i ett Forum …..
Om alla inlägg som inte ligger i linje med med moderatorers och Forumägare plockas bort i syfte att styra
alla diskussioner i en riktning blir ju resultatet att det blir färre och färre forumbesökare ,alla vet ju efter ett par besök vad och hur saker diskuteras, dvs .inga sanningar som inte är politiskt korrekta . Thailands forum bör ju handla om Thailand samt vad som gäller i Thailand ,inte det som passar att berätta om Thailand …Med detta vill jag önska Er lycka till med Nilles önskningar om ett betalforum som skall fungera som informationssajt för den oinvigde ,jag har fått mycket kunskap som även har visat sig vara rätt , tyvärr kommer nog nu de som verkligen kan Thailand att lysa med sin frånvaro
Hoppas jag har fel annars lär detta annars mycket trevliga Forum snart vara ett minne blott :salute:
Låter ju skrämmande detta :monkey:
Mvh
BBJ
:scratch:@Phonthaisongthaisilk wrote:
CUT…
Aftonblaskan är nog den störsts skitidningen tätt följd av Expressen …..
Dagens sanning :cheers: :cheers: :cheers:
Mvh
BBJ
💡Min syster är laktosintolerant och när hon är i Thailand känner hon inte av laktosbesvären, hon använder tex mjölk i kaffet, smör på brödet och ost på mackorna i Thailand utan att någon av produkterna är märkta som laktosfria. Så jag vet inte om det är lägre eller ingen laktos i mejeriprodukterna i Thailand.
Det som gäller för min syster kanske inte gäller för alla laktosintoleranta, men prova hur du reagerar på mindre mängd Thaimjölk, har du tur så kanske det går bra för dig också annars har du ju Thaisambos tips ovan.
Mvh
BBJ
:thumbleft:Toppen, tack så mycket Maprao :thumbright:
Får önska en God Jul också! :santa:
Mvh
BBJ
:king:Tack för alla svar, det finns som sagt var en del att grunna på.
Inga problem om jag dör först då min Thaifru gillar dotterns skarpt och gärna låter henne bo där. Men det är ju alltid problemet vad som händer när jag och frun är borta.
Tack iaf!
Mvh
BBJ
:salute: -
AuthorPosts