Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 64 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: #440971
    farang82
    Participant

      Hej igen,

      Thai Airways verkar fortfarande inte pressa priserna på samma vis som förra året. Däremot så har jag hittat att Aerosvit Airlines ligger runt 4500kr Stockholm-Bangkok t/r (mellanlandning och ca. 1 timmes väntetid i Kiev).

      Någon som åkt med Aerosvit Airlines? Vad har ni för erfarenheter?

      in reply to: #440970
      farang82
      Participant

        Jag åkte till Thailand i tre veckor under september 2009. Jag köpte biljetten via Kilroy Travels och betalade 4615kr (T/R, Thai Airways).
        Jag minns att jag köpte biljetten på vårsidan (maj) 2009, så jag hoppas verkligen att något liknande erbjudande körs igen även denna vår 🙂

        Någon som hört eller vet något om någon kommande kampanj ang. resor till Asien/Thailand?
        Bästa priset som jag hittar just nu (med Thai Airways) är 6000kr för ungefär samma period hösten 2010.

        in reply to: Rättegången mot Thaksin – Domslutet! #437088
        farang82
        Participant

          @Nille wrote:

          Då avgör Thailands högsta domstol om förre premiärministern Thaksin Shinawatras frysta tillgångar på cirka 20 miljarder kronor ska konfiskeras.

          Vilken utgång är den mest tänkbara? Att de beslutar att konfiskera tillgångarna?
          Jag hörde att armén börjat synas mer och mer de senaste dagarna i Bangkok.

          in reply to: telenätet i thailand #432651
          farang82
          Participant

            @jaiburiram wrote:

            För att återgå till ämnet “telenät och internet i Thailand” så har jag när jag surfat på sistone ofta (flera gånger per dag) fått ett felmeddelande med innebörden att browsern har stött på ett problem med aktuell sida och måste stänga. Detta har inträffat både med Internet Explorer och med Firefox. Ofta går det olidligt långsamt.
            Igår var nätet (MaxNet 4 Mb) nere i stort sett hela dagen i Buriram. Sedan de kom igång igen har jag ännu inte fått något fel enligt ovan. Fortfarande ganska långsamt.
            Jag har roat mig att mäta hur olika forum utnyttjar min dator när jag själv inte gör något. Ganska interessant att se hur konkurrenten.se slukar all CPU medan ThailandForum och ThaiVisa har ett mycket litet CPU-utnyttjande i “viloläge”.
            ThailandForum använde mycket CPU i “viloläge” när ICA-reklamen var igång för några månader sedan.
            Jag vet att det kan bero på rörlig grafik men i så fall är det mycket dålig programmering.
            Ett stort CPU-utnyttjande i “viloläge” påverkar hastigheten när man vill växla sida eller vill hoppa till en ny “sajt”.

            Om man surfar in på en websida och CPU’n börjar användas till 100% konstant så är det något som är riktigt galet.

            Vid laddning av exempelvis Aftonbladet så belastas min CPU upp mot 40% i några sekunder. När väl sidan är laddad så ligger CPU’n på 0%.

            Jag kan starkt rekommendera Firefox (http://www.firefox.com) tillsammans med tillägget AdBlock Plus (https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/1865).

            Se skillnaden nedan (reklammässigt) mellan Internet Explorer 8 och Firefox (med AdBlock Plus):

            in reply to: Flygbiljetter till kampanjpriser i Thailand? #420856
            farang82
            Participant

              Jag gjorde nyss, enligt mig själv, ett riktigt fynd..

              Kontrollerade först med chefen om tre veckors semester i september. Bokade sedan Stockholm – Bangkok, tur & retur med Thai Airways: 4615kr

              http://www.kilroytravels.se

              EDIT: Ursäkta ifall detta inlägg hamnade i fel tråd, men tänkte uppmärksamma fler på detta fantastiska pris.

              in reply to: #424233
              farang82
              Participant

                Väldigt intressant & kul reportage seaserpent, samt bra tips :cheers:

                in reply to: Songkran 2009 i Thailand, vart firar du den? #420984
                farang82
                Participant

                  Såg nyss att Songkran blev förlängd så den innefattar även torsdag och fredag.

                  Thailands regering har beslutat att förlänga nyårshelgen song kran med ytterligare två dagar så att den omspänner hela denna vecka, säger regeringstalesmannen Panitan Wattanayagorn i tv. Banker och affärer får rätt att själva avgöra om de vill stänga eller ha öppet.

                  in reply to: Är Thailand på väg in i en ny politisk kris #423550
                  farang82
                  Participant

                    @jjonsson wrote:

                    Sant.
                    Men bedömningar om thailands ekonomi och investeringar i deras valuta gör ju här i från också så “vår” marknad kan ju påverka en hel del.
                    Faktum är ju att kronan mot thaibahten i det senaste mer beror på en svag krona än en stark baht.

                    CNN meddelade att i konflikten har thailand nu förlorat 5,5 miljoner dollar på turism.
                    Detta påverkar ju märkbart landets ekonomi om det fortsätter.

                    Den politiska krisen verkar ju inte precis avta.
                    Och som vanligt så är det ju marknadens förväntningar som styr, så det blir spännande att se

                    Ah, jag förstår.

                    Ja, håller med. Det blir spännande att följa denna utveckling, hoppas bara det löser sig och inte drabbar folklet mycket mer än vad det redan gjort.

                    in reply to: Är Thailand på väg in i en ny politisk kris #423548
                    farang82
                    Participant

                      @jjonsson wrote:

                      @farang82 wrote:

                      har valutakurserna (THB-SEK) förändrats radikalt?

                      Tittar man på forex i dag så ser det inte ut så
                      4,04 ligger bahten i just nu på deras lista.

                      Men man kan ju fundera på vad som händer i morgon när påskhelgen är över och handeln öppnar igen

                      Precis, bara att avvakta och se. Fast nu kanske det inte händer så mycket redan imorgon eftersom banker och myndigheter i Thailand har väl stängt under Songkran?

                      in reply to: Är Thailand på väg in i en ny politisk kris #423545
                      farang82
                      Participant

                        Abhisit plea for 4 days to restore order

                        Återstår att se hur bra han kommer lyckas med det. Militären verkar ha påbörjat en slags aktion nu i varje fall.
                        Undertecknad är alldeles för lite insatt i thailändsk politik, men liksom alla andra hoppas jag på en fredlig och en så snabb lösning som möjligt. Ett litet dilemma hur man skall få båda grupperingarna nöjda dock.

                        Jag har en liten sidofundering angående detta.. När det varit liknande oroligheter förut, har valutakurserna (THB-SEK) förändrats radikalt?

                        in reply to: Flygbiljetter till kampanjpriser i Thailand? #420853
                        farang82
                        Participant

                          När tror ni att man kommer börja se kampanjpriser för sommaren och hösten 2009, och vad gissar ni priserna kommer hamna för en T&R-biljett?
                          Förra året var det ju Finnair som hade förträffliga priser. Jag utnyttjade det erbjudandet två gånger t.o.m. 🙂

                          Skulle vara trevligt med någon liknande kampanj i år igen.. Turkish Airlines, Finnair, Air China.. några andra man kan hoppas på?

                          Tack på förhand!

                          in reply to: Gott Nytt år & God fortsättning 2009 #418152
                          farang82
                          Participant

                            @farang82 wrote:

                            Sawadee Pi Mai! :hello1:

                            Gott Nytt År! :hello1:

                            in reply to: Gott Nytt år & God fortsättning 2009 #418151
                            farang82
                            Participant

                              Sawadee Pi Mai! :hello1:

                              in reply to: Knastriga telefonlinjer! #410615
                              farang82
                              Participant

                                Jag lånar den här tråden lite..

                                Skype (och liknande tjänster) verkar vara det bästa alternativet prismässigt, förutsatt att man har tillgång till dator och Internet i båda ändarna.
                                Sen verkar det finnas en rad alternativ för fast telefoni som exempelvis Telia Utland.

                                Om vi enbart fokuserar på svensk-mobil ringer thai-mobil. Vad är det bästa alternativet där?
                                Själv använder jag nu Halebop’s kontantkort. Då ringer jag för 0,87kr/min till både fast- och mobiltelefoni i Thailand. Förutom detta så ingår 3000 fria SMS per månad (förutsatt att man fyller på kontantkortet med 200kr/mån). Dessa fria SMS går givetvis att skicka vart som helst i världen.

                                Ni får ursäkta att jag låter som någon försäljare av Halebop’s kontantkort, hehe. Ville bara redogöra all fakta.
                                Min fundering är om detta går att optimera ännu mer?

                                in reply to: En farang söker jobb #416546
                                farang82
                                Participant

                                  Anders99, Herr Chang och Nille:
                                  Tack så mycket för Era svar.

                                  Jag ska ta och sätta mig in lite närmare på hur det är att vara engelskalärare. Det skadar ju inte att bli mer påläst i varje fall. Jag såg bl.a. att Stickman hade en hel artikel som berörde just det: http://www.stickmanbangkok.com/teaching.html

                                  Däremot så hade ju drömmen varit som Herr Chang och Nille beskriver det. Med andra ord, anställd i Sverige (eller övrigt EU-land för den delen) där man kan jobba remotely ifrån Thailand med hjälp av laptop, Internet och headset.

                                  Callcenter-jobben som säljare verkar också vara en vanlig väg att gå om man hittat en seriös arbetsgivare, samt att man är ett ess på just försäljning. Det känns som konkurrensen kan vara riktigt hård angående det sistnämnda. Å andra sidan är jag beredd på att kämpa ordentligt “for the cause” så att säga.

                                  Jag ber att få återkomma i slutet på veckan med mitt CV. Tack Nille för att du tar dig tid att engagera dig i andras dilemman. Räcker det med ett CV, eller uppskattas även någon form av personligt brev?

                                  Slutligen så får man hoppas att den politiska krisen lugnar ner sig. Åtminstone att de öppnar upp Suvarnabhumi för en frusen och arbetssugen skandinav när det är dags :reindeer:

                                  Tack på förhand!

                                Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 64 total)