Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 91 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: I evig väntan på uppehållstillstånd #588006
    Roda Sten
    Participant

      Ni slösar på resurser och tid i svenska rättsväsendet på ett dödfött ärende.
      Gör om … gör rätt.
      Dra tillbaka hennes ansökan och starta om på ruta ett.
      Går snabbare!! och ni slipper stå till svars för tidigare felaktiga uppgifter.

      Roda Sten
      Participant

        Hej
        Jag håller på att hjälp min Thai FV med att starta ett handelsbolag ihop med sin mor.
        Det är inte så komplicerat, det som gör det svårt är att få Thailändare vet hur man gör 🙂
        och som sagts tidigare, massor anlitar jurister helt i onödan.

        Och … Skattetabellen ser ni nedan:

        Taxable Income (baht) Tax Rate (%)
        0-150,000 = 0%
        more than 150,000 but less than 300,000 5%
        more than 300,000 but less than 500,000 10%
        more than 500,000 but less than 750,000 15%
        more than 750,000 but less than 1,000,000 20%
        more than 1,000,000 but less than 2,000,000 25%
        more than 2,000,000 but less than 4,000,000 30%
        Over 4,000,000 35%

        in reply to: Hur får man tillbaka passet ? #490890
        Roda Sten
        Participant

          En liten uppdatering:
          Ärendet reggades som mottaget av MIG 1/9, beslut 4/9.
          Så här går det undan 🙂

          in reply to: Hur får man tillbaka passet ? #490888
          Roda Sten
          Participant

            @Jimmieboy wrote:

            Skaffa svenskt id innan ni skickar in ansökan. Svenskt id borde ni fixat så fort hon fick personnummer.

            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Du är ett av skälen till att jag drar mig från att skriva på detta forum, om du inte vet svaret på frågan … Så var då så smart att du för “””#¤%&/”#¤¤ håller käft 🙂

            in reply to: Hur får man tillbaka passet ? #490887
            Roda Sten
            Participant

              @moolek wrote:

              Får tillbaka dem antingen i rekommenderat brev eller att ni får hämta dem på MIG kontoret om ni väljer det alternativet.

              Tack !
              Jag misstänkte att “hämta på MIG” var ett alternativ, men hittade ingen info om det.

              in reply to: Hur länge har ni väntat på PUT? #486771
              Roda Sten
              Participant

                Undrar varför jag kom att tänka på denna ….. 🙂

                in reply to: Översättning av Thailändsk namn till Engelsk. #490684
                Roda Sten
                Participant
                  in reply to: Översättning av Thailändsk namn till Engelsk. #490682
                  Roda Sten
                  Participant

                    Min FV, hennes syster samt mamma . Stavar alla efternamnet på olika sätt, med västerländska bokstäver.
                    = samma namn – 3 olika stavningar.

                    in reply to: Kulturkrock i relationen? #490427
                    Roda Sten
                    Participant

                      @CHMEX123 wrote:

                      par som har relationsproblem pga kulturkrock.

                      Hej..
                      Vi (eller iallafall jag) har inte “problem” däremot är det utvecklande att möta skillnaderna i vardagen.
                      Allt ifrån hur man är mot varandra en normal dag, hur man hanterar toa papper till hur man förvarar mat.
                      Om du inte ser det som berikande i ditt liv, så retar du dig säkert bara på småsaker.

                      in reply to: Hur länge har ni väntat på PUT? #486658
                      Roda Sten
                      Participant

                        @vincentdelgado wrote:

                        Har varit riktigt offensiv mot Mig sista tiden och ringt 4-5 ggr om dagen och tjatat. Även skickat ca 50 mail på ett par dagar samt ett 40-tal tweets. När jag ringde sist upplevde jag något som ett förtäckt hot. Tjänstemannen jag talade med sade att den förväntade handläggningstiden just nu är 12 månader. “Men det kan ta längre tid också, det kan ju bli en utredning”. En utredning för vad? Vi är ju för fan gifta! Kändes som han ville jag skulle ligga lågt.

                        Du agerar som en Rättshaverist.
                        https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist

                        I all väl mening och verkligen utan det minsta ont i sinnet..
                        *Lugna ner dig*
                        Ta en månads semester från “MIG” du förstör sannolikt mer än du gör gott.

                        in reply to: Nytt 6 månaders turistvisum på väg #490452
                        Roda Sten
                        Participant

                          @humpe wrote:

                          Sägs ju inget om hur länge man får stanna varje gång.

                          6 månaders turistvisum……… Min gissning är att det innebär ca 6 månader…. :bounce: :cheers: men jag är iof kass på matte :study:

                          in reply to: Work Permit från arbetgivarens vinkel version 2015 #490210
                          Roda Sten
                          Participant

                            Jag är inte alls insatt i hur det funkar i detalj i Thailand.
                            Men vad händer om du använder underleverantörer istället för att anställa?

                            in reply to: Visa agency, hjälp med ansökan om UT lönt? #490340
                            Roda Sten
                            Participant

                              @carpediem86 wrote:

                              Inte direkt så att man skaffar barn bara för att få snabbare UT ^^

                              Det finns de som gifter sig, för att de tror det går snabbare då ……

                              Ifall du skall ta hjälp eller göra allt pappersjobb själv…
                              Jag gillar papper och att ha kontroll, så för mig/oss var valet enkelt. Men har man svårt för byråkrati så skall man söka hjälp.

                              in reply to: Köpa simkort för att ringa billigt till Thailand #490390
                              Roda Sten
                              Participant

                                Min FV använder http://www.freecall.com
                                (Hennes familj har inte 3G där de bor = kan inte nyttja Skype eller likande)

                                10 € ger 3 månader obegränsat med samtal till Thailand. därefter kan man ringa för de 10 €, och sen “tanka” igen 🙂

                                in reply to: Koh samui, koh phangan, koh tao #490329
                                Roda Sten
                                Participant

                                  Jag har varit på hotell där jag får rummet billigare via Agoda än “över disk”.
                                  Så jag satte mig i baren, fick en öl och Wifi och bokade rummet billigare via Agoda.
                                  (och då talade jag ändå med hotellchefen innan jag bokade 🙂

                                Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 91 total)