Skip to content
  • Registera
  • Log in
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

stgrhe

Profile picture of stgrhe

@stgrhe

Active 9 years, 12 months ago
  • Activity
  • Profile
  • Forums
  • Media 0
  • Personal
  • Mentions
  • Favorites
  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Varför du skall jorda din varmvattenberedare! in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 1 month ago

    När det gäller färgkoder finns det ingen sådan fast regel så man måste verkligen mäta sig fram för att vara säker. Fasen går lätt att få reda på även om man inte har ett mätinstrument. En liten skruvmejsel med glimlampa fungerar bra.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Varför du skall jorda din varmvattenberedare! in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 1 month ago

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    In från gatan i Thailand finns två kablar .. En så kallad “fas” samt en så kallad “nolla” . Dessa går in till centralen , i centralen sitter en skena , så kallad “Nollskena ” eller även kallad jordskena .. En jordning skall gå till denna nollskena , egentligen är jord och nolla samma sak.

    Nu är du ute och cycklar P…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Salt, Klor eller Magna Pool – Vad väljer man och varför? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 1 month ago

    Kostnaderna beror på hurudvida man sköter poolen själv eller låter någon annan sköta underhållet och i så fall vad som ingår.

    Elförbrukningen beror sedan på hur ofta man kör cirkulationspumpen och vad tafiffen är men i strot sätt kan man räkna med ca 2,000 baht i månaden för pumpen. Kemikaliebehovet varierar över årstiden och hur ofta poolen an…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Salt, Klor eller Magna Pool – Vad väljer man och varför? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 1 month ago

    @Nille wrote:

    I Hua Hin införskaffade jag via en bekant en massa säckar magnesiumklorid (vägsalt) som skulle användas för att binda vägdam. Enligt min bekant var det exakt samma produkt man använde i magnapooler, och han använde det själv. Det var jättebilligt men det var direkt via en importör och inte en poolfirma.

    Magnesiumklorid används äv…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Hälsotest i Thailand – Medical Checkup – Var, Hur, Vad? in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 1 month ago

    @Auan wrote:

    Det gäller att förebygga problemen. När man väl har fått problemen kan de vara svårare.

    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sex-kan-skydda-mot-prostatacancer

    Vilket skulle betyda att alla munkar och katolska präster är högriskkandidater, om man nu vill hårddra en slutsats från det artikeln rapporterar om.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Salt, Klor eller Magna Pool – Vad väljer man och varför? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 1 month ago

    Det är en smakfråga vad man prioriterar. En MagnaPool är mycket dyrare både i inköp som underhåll men man får å andra sidan ett silkesmjukt och kristallklart vatten att bada i. MagnaPooler är också lättare att underhålla men eftersom mineralerna är dyra blir ändå underhållskostnaden högre.

    MagnaPool är ju en produkt som tagits fram av australis…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Hälsotest i Thailand – Medical Checkup – Var, Hur, Vad? in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 1 month ago

    I Khon Kaen gjorde jag ett par hälsokontroller på ett litet privatsjukhus som jag inte kommer ihåg namnet på. De hade visserligen paket men jag valde ut några tester som jag tyckte var viktiga för mig. Jag betalade runt 3,000 baht minns jag.

    I Hua Hin har jag en gång gjort en större hälsokontroll på Bangkok Hospital som med erbjudande gick på 1…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Att dö i Thailand in the forum Övrigt 13 years, 1 month ago

    @Ivan wrote:

    Kan låta Kallt, men…..

    Var nånstans jag dör är helt egalt för mig. Bränn mig, släng mig till fiskarna i havet, släng mig i en grop. Vem f..n bryr sig ? Inte jag. Hoppas på Reinkarnation, eller Heaven. Vad man gör med min skrumpna kropp ? Skänk den till vetenskapen. Dom kan ha kul å mäta min alkåhålhalt :cheers:

    MVH.…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Att dö i Thailand in the forum Övrigt 13 years, 1 month ago

    Pensionen är lite vid sidan om ämnet, men vad många är omedvetna om, eller åtminstome inte tar till sig, är att val av yrke och företag att arbeta för har en stor genomslagskraft på den pension man får att leva på som pensionär. Tjänstepensionen blir ju i många fall större än statens kaka.

    Vårt skattesystem är ju också så upplagt att de för…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Thaipass in the forum Adopterad från Thailand 13 years, 1 month ago

    Om man inte kan styrka sitt thailändska medborgarskap genom ett nationellt ID-kort eller födselattest är processen mycket svårt, vilket det skrivits om i flera trådar här på forumet av andra som adopterats från Thailand och som befunnit sig i en liknande sits. Vi som inte är direkt berörda saknar egentlig kompetens på området och det är komplice…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic En thaivän har fått avslag på sitt turistvisum till Sverige, in the forum Byråkrati & Myndigheter 13 years, 1 month ago

    Håller med Thaisambo. Ett turistvisum är alltid att föredra framför alternativet med en släkting eller vän som garant.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Bilda aktiebolag in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 1 month ago

    Det räcker numera med tre thailändare.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Thailand en brusten dröm in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 1 month ago

    I Thailand heter lagen om skiljedom “Arbitration Act B.E. 2530”.

    Det finns även en lag som reglerar tvister om oskäliga avtal, “Unfair Contract Terms Act B.E. 2540”. Är man i en tvist är det A och O att man får adekvat hjälp från en kompetent jurist. Väldigt många thailändare, som kallar sig jurister, har i själva verket alltför dålig exame…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Thailand en brusten dröm in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 1 month ago

    Min uppfattning är att man i största möjliga utsträckning skall undvika att ta en tvist till en civilrättslig domstol. Jag menar också att avtalsparter bör sträva efter att frånskriva sig den rätten i ett avtal. I stället bör en tvist, om förhandling misslyckas, tas till ett skiljedomsförfarande.

    Tyvärr är det dåligt ställt men kvalitén på de av…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Gula febern skördar ännu en in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 2 months ago

    Här är lite information om Bangkoks norra busstation Mo Chit

    http://www.1stopbangkok.com/getting_here/bus

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Thaitjej med psykisk störning? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 2 months ago

    Vilken destruktiv tråd! Jag blir förvånad och bestört över vilka kvinnor flera av er verka leva med och vilka fördomar ni har om thailändskor. Några citat från tidigare inlägg:

    ”Vi har haft mycket problem oss emellan pga. hennes svartsjuka.”
    ”Hennes humör är som en bergochdalbana.”
    ”Thai är barnsliga anser jag , tramsigt och larvigt om detta m…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Thailovelinks in the forum After Dark 13 years, 2 months ago

    Varför inte ta kontakt på Skype eller video via TLL för att stämma av engelskakunskapen? Även om det är någon annan som hjälp henne med engelskan behöver det inte vara något skumt.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Utskriven, jobba 180 dagar i sverige och äga hus där? in the forum Byråkrati & Myndigheter 13 years, 2 months ago

    Det är viktigt att man håller isär begreppen då fysisk utflyttning inte är detsamma som skattemässig utflyttning. I det första fallet är det inget som hindrar att man både äger permanent bostad och driver företag, medan man för en skattemässig utflyttning endast får äga en fritidsbostad.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Bil, hemförsäkringar i Thailand in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 2 months ago

    @seaserpent wrote:

    @stgrhe wrote:

    Jag rekommenderar AXA som numera är världens största försäkringsbolag och som tillhandahåller regler och annan information på engelska.

    Vi har två bilförsäkringar och vår fastighetsförsäkring hos AXA och jag är mycket nöjd med deras service.

    Göran

    Har du behövt att använda någon av dessa tre försäkringar?

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic ta bort leverfläck in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 2 months ago

    Beroende på form och färg på leverfläcken kan det fungera med en laserbehandling och sådana har jag gjort flera gånger, men i Sverige. Det ät dock viktigt att en hudläkare får komma med ett utlåtande först.

    Om fläcken måste tas bort kirurgiskt, vilket jag gjort på ett allmänt sjukhus i Thailand, är det viktigt att den borttagna delen skickas t…[Read more]

  • Load More

Här får du råd av människor med mångårig erfarenhet av att resa och leva på de mest avlägsna platser i landet. Dagliga Nyheter och Resetips!

länkar

  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

Kontakta oss

  • Facebook

Registrera dig

Registrera dig för att kunna delta i diskussionerna

© All rights reserved