Skip to content
  • Registera
  • Log in
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

stgrhe

Profile picture of stgrhe

@stgrhe

Active 9 years, 12 months ago
  • Activity
  • Profile
  • Forums
  • Media 0
  • Personal
  • Mentions
  • Favorites
  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Bil, hemförsäkringar i Thailand in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 2 months ago

    Jag rekommenderar AXA som numera är världens största försäkringsbolag och som tillhandahåller regler och annan information på engelska.

    Vi har två bilförsäkringar och vår fastighetsförsäkring hos AXA och jag är mycket nöjd med deras service.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Det stora mysteriet: pengar in the forum Övrigt 13 years, 3 months ago

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    varför är det kaos i ekonomin i dessa länder , därför att det sitter feta rika politiker som har stulit en djäkla massa stålar från statskassan .. egentligen gör ju Reinfeldt samma sak med sina allmosor till alla EU länder samt nyanlända Svenskar , självklart kommer vi att se botten i skattkistan inom en ganska snar…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Varför kan jag inte läsa after dark? in the forum Om Forumet och Tekniken 13 years, 3 months ago

    Nille har skrivit om att tillgång ges efter ansökan hos honom.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Vad dricker ni för öl i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 3 months ago

    @Pogust wrote:

    Lite basic info om ölbryggning:
    Öl består av vatten, mältad säd och andra extraktgivare, humle, och jäst.
    Vad några tycks ha missuppfattat är att all öl skall bryggas efter den gamla Tyska “reinheitgebot”, dvs bara vatten, kornmalt, humle och jäst. Många öl innehåller andra extraktgivare i mindre mängder för att ge det speciell karak…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Vad dricker ni för öl i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 3 months ago

    @Pogust wrote:

    Håller mig till Chang då den tål att spädas med is utan allt för blaskigt resultat. Har till slut givit upp och insett att i Thailand får man acceptera varm öl ibland som kyls med is… Men som gammal hembryggare uppskattar jag inte industriöl nåt vidare. De tillverkas med billiga råvaror för att nå en så stor marknad som möjligt…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Vad dricker ni för öl i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 3 months ago

    För mig gäller (Importerade ölsorter undantagna):

    1. Tiger
    2. Heineken
    3. Leo
    4. Singha
    5. Chang

    Överkorsade (dricks inte) ölsorter är:

    Carlsberg (probably the worst beer in the world), Beer Lao, Chang Export, Issan Beer och den ölsorten med den röda hästen vars namn jag inte kommer ihåg.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Olyckor med thaimoppe in the forum Övrigt 13 years, 3 months ago

    Sedan är det ju motorcyklar det handlar om, inga mopeder, med de farter de kan komma upp i.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Hus & lägenhetspris om 10-15 år?? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 4 months ago

    @Jolar wrote:

    Med tanke på att löneutvecklingen för medelklassen som ej legat på dessa siffror och som är tilltänkta köpare så kommer en annan aspekt in nämligen betalningsförmåga.I väst kallas sådant här för bostadsbubbla. Annars kommer samma saga som drabbade thailand 97-98 att återupprepas

    Det finns en markant skillnad nu mot 1998 och det är…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Solenergi i Thailand in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 4 months ago

    Ett avlägset område i Pran Buri, som heter Khao Chao och som ligger högt uppe i bergen, har ingen elförsörning från ‘gridden’ utan använder solenergi.

    http://www.ugo.cn/admin3/de/1360307001.htm

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Ny blåsning in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 4 months ago

    Om man avser köpa en ring med en dyr ädelsten bör man absolut inte välja en större karathalt än 18 för guldet. Värdet på guldet är småpotatis jämfört med stenens värde och om guldet är för mjukt finns det stor risk att stenen lossnar.

    Smycken skall ses som något vackert och de thailändska arm- och halsbanden man ofta ser är allt annat än vack…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Hantera pengar till Sinsod? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 4 months ago

    Det finns några felaktigheter i tidigare trådar när det gäller överföring av medel från Sverige till utländskt konto.

    Det finns ingen begränsning av hur stor summa man får överföra men över 150 000 kronor rapporteras transaktionen till Riksbanken (inte Skattemyndigheten). Det är av vikt att Riksbanken har kontroll över hur stora summor som tra…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Hus & lägenhetspris om 10-15 år?? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 4 months ago

    Inom all real estate gäller den gyllene regeln alltid att de tre viktigaste ekonomiska parametrarna är: läge, läge och läge. Så stikt ekonomiskt räknat är det alltid en bättre investering att köpa det sämsta huset med det bästa läget än det bästa huset med ett sämre läge. Nu är i och för sig inte ekonomin den enda parametern som styr ett hus- elle…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Ny blåsning in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 4 months ago

    @isildur wrote:

    Varför ska jag inte göra en polisanmälan ? Kommer aldrig få en baht av henne och det är jag inte ute efter men om någon aldrig markerar så kommer aldrig något att förändras. Men tillbaks till ursprungs frågan finns det något jag kan göra för att hon ska tappa ansiktet i byn ? nåt enkelt lagligt sätt 🙂

    Först och främst måste du…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 4 months ago

    @Nypan wrote:

    Hej !
    Har du gammal lack du skall ta bort så SLIPA ALDRIG bort den, slipning värmer den gamla lacken som sedan går djupare och djupare in i träet, detta ger dig en gultoning då din lackning är klar. MAN SKALL ALLTID “sickla” bort gammal lack.
    När all gammal lack är borta, så kan du slipa med ett fint papper, helst för hand.

    Sk…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 4 months ago

    @Aner wrote:

    Satan i gatan vilket vackert hus måste jag säga!! Och riktigt intressan tråd att läsa igenom

    Tack för det Aner! Det ligger förståss mycken energi och en stor portion envishet bakom bygget.

    Sedan jag var inne och skrev senast har jag installerat en ny vattenpump. Det visade sig att den Grundfos pump jag till slut valde inte är självsu…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Ny blåsning in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 4 months ago

    @isildur wrote:

    … vi gifte oss 2a Feb i år. Hon skulle ner och fixa med bröllopet i Mars i byn sa hon…

    Larsson, mycket trist historia!

    I citatet ovan skriver du att ni gifte er den 2 februari men att hon sedan reste tillbaka för att ordna med brölloppet. Du kanske bör förklara om ni verkligen är gifta och då menar jag lagligen, efterso…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Motsvarande creme fresh….. in the forum Mat & Dryck 13 years, 4 months ago

    Villa Market i Hua Hin har både creme fraiche och anjouvis men creme fraichen brukar ta slut inför helgerna, annars är den av samma kvalité som i Sverige. Anjouvisen har jag inte provat men tvivlar på att den håller samma kvalité som Gräbbestads.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Fiskens Story – Vakumet och Kai in the forum Min Story 13 years, 4 months ago

    Som information till Rstuff:

    40 000 baht är vad en erfaren läkare tjänar på de allmänna sjukhusen och 20 000 baht är vad en sjuksköterska tjänar efter över tio år i tjänsten.

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Familjebevis in the forum Byråkrati & Myndigheter 13 years, 4 months ago

    Frågan är snarare vilken typ av familjebevis som efterfrågas, svenskt eller thailändskt?

    Göran

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Idioten – har blivit förälskad i en thaitjej – hjälp in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 4 months ago

    @Nong wrote:

    Aner, det finns hopp! Jag ljuger aldrig och har inga hemligheter för min fru. Oavsett vad jag gjort. Det var en absolut förutsättning för vårt förhållande. Om hon skulle ljuga för mig, är det slut. Jag kan inte acceptera det. Ett förhållande byggt på lögn, kan inte fungera. Oavsett vem som ljuger om vad.

    Jag håller med dig fullständ…[Read more]

  • Load More

Här får du råd av människor med mångårig erfarenhet av att resa och leva på de mest avlägsna platser i landet. Dagliga Nyheter och Resetips!

länkar

  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

Kontakta oss

  • Facebook

Registrera dig

Registrera dig för att kunna delta i diskussionerna

© All rights reserved