-
stgrhe replied to the topic Privatliv i frugans hemby – finns det? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 6 months ago
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Typiska Thaibyproblem , att visa hänsyn verkar inte vara nåt man tar på allvar i Thai , vilket jag från början trodde..
Hänsyn och omtänksamhet är Thailands största lögn vill jag påstå.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Privatliv i frugans hemby – finns det? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 6 months ago
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Typiska Thaibyproblem , att visa hänsyn verkar inte vara nåt man tar på allvar i Thai , vilket jag från början trodde..
Hänsyn och omtänksamhet är Thailands största lögn vill jag påstå.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Fråga till Er med pension in the forum Byråkrati & Myndigheter 13 years, 6 months ago
Jag har pension från flera instanser: Pensionsmyndigheten, Alecta, Skandia och SEB. Pensionerna från de tre första sätt in direkt (i SEK) på mitt konto hos Bangkok Bank och det fungerar alldeles utmärkt.
När jag bytt adress och kontonummer i Thailand har jag bara meddelat utbetalarna detta genom rekommenderade brev och så har dessa gjort uppdate…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Ny busslinje Bangkok AP – Hua Hin in the forum Centrala 13 years, 7 months ago
Jag tror många kommer att uppskatta den ny busslinjen.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Privatliv i frugans hemby – finns det? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 7 months ago
@ugglarp wrote:
om jag var i ditt stalle skulle jag aka ivag nagra dagar sjalv o visa att du klarar dig sjalv inte svara i thelephone eller [censur] av mig till henne pa nagra dagar da ser om hon har nagra kansler
Det kanske kan fungera men som vuxna individer måste jag nog förorda dialogvägen. Ett bra förhållande måste ha ett ömsesidigt förtro…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Privatliv i frugans hemby – finns det? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 7 months ago
@hans1977 wrote:
Mycket av det som Phonta har skrivit sedan han kom till Thailand för några dagar sedan tycker jag indikerar att hans flytt kommer att bli en flytt även direkt in i sin egen skillsmässa, och det tycker jag skulle vara synd för att de verkar faktiskt ha det bra i sitt förhållande i Sverige.
Det var något jag också reflekte…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Sjukhuskostnad i Thailand in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 7 months ago
Min erfarenhet av sjukhus i Thailand är att de större statliga sjukhusen är mycket bättre än vad ryktet säger och att de ‘fina’ privatsjukhusen kraftigt övermedicinerar, vilket leder till en saltad räkning. De små provinssjukhusen bör man nog hålla sig borta ifrån om det inte gäller mer triviala åkommor då de sällan har specialistläkare att tillgå.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Funderingar kring det här med kvinnor kontra faranger in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 7 months ago
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Han säger att han har rätt till hälften vid en skilsmässa , jag tror det blir svårt då hon inte har några medel.
Visst är det så att han har laglig rätt till hälften av värdet men om fastigheten är belånad kanske det inte blir så mycket kvar. Sedan återstår problemet men att faktiskt få ut pengarna.
Många…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Flera turistvisum på raken in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 7 months ago
Den ändring, som gjordes där man tog bort antalet maximala dagar man kunde vistas i Thailand under en sexmånadersperiod och ersatte den regeln genom att begränsa antalet visumfria dagar om man kom in land- eller sjövägen, trädde i kraft 24 november 2008.
Anledningen till att man genomförde den här regeländringen var de svårigheter immigratio…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Hur får man tag på effektiva myggdödare? in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 7 months ago
Kan den här modellen passa kanske?

Göran
-
stgrhe replied to the topic Funderingar kring det här med kvinnor kontra faranger in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 7 months ago
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Kan banken ta det hus som han står skriven på , det står naturligtvis på hennes mark efterssom han inte kan äga mark
Det här är ett helt annat ämne som kanske bäst behandlas i en annan kategori. Men som jag fått förklarat för mig har en bank små möjlighter att utmäta en tomt om inte marken är satt i pant hos banken…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Stora myggtråden – Myggfritt ute och inne in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 7 months ago
Aj aj Nille, den där myggan på bild är en riktig fuling som man skall akta sig för, de sprider dengue och chikungunya.
http://www.who.int/csr/disease/dengue/en/index.html
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs327/en/
Göran
-
stgrhe replied to the topic Flera turistvisum på raken in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 7 months ago
Först ett förtydligande, de 30 dagars uppehållstillstånd man får om man kommer till Thailand via flyg är inget visum utan en rätt att vistas i landet upp till 30 dagar utan visum.
I ditt tänkta fall, där du planerar att göra flera avstickare till andra länder i regionen men inte vill binda upp dig i förtid, är ett turistvisum med tillåtelse a…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Guldsmycken, billigare i Thailand eller Sverige? in the forum Övrigt 13 years, 7 months ago
Kan tyvärr inte svara på din fråga, men om du är intresserad av 18k guld och avser att resa till Thailand /Sverige inom kort, kan du t.ex. resa med Emirates eller Etihad på under transittiden köpa betydligt billigare än i Sverige.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Farang möter Farang i Isaan in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 7 months ago
Det året jag bodde i Khon Kaen och då bodde jag ändå i staden, fick jag intrycket av att många av utlänningarna där var mer introverta än utåtriktade och mötte allt som oftast att mötande tittade bort i stället för att söka kontakt.
Göran
-
stgrhe replied to the topic SAS, en relik från fornstora dagar! in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 7 months ago
Om flygresan är betald med ett svenskt betal- eller kreditkort och flygbolaget går i konkurs återbetalas beloppet. För exemplevis SAS är det SEB som är garantbank oberoende av vilket företag som ställt ut kortet.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Julen 2012 – God Jul på Er! in the forum Övrigt 13 years, 7 months ago
@blomman wrote:
Intressant att man kan köpa julskinka i Hua Hin, Thaistyle – vad innebär det Sthgre?
:flower:Skinkan kokas av Hua Hin Ham & Bacon och jag tyckte den var alldeles för torr för min smak. Då smakar “Easter Ham”, som man kan köpa på Villa Market, mycket bättre så jag köper helt enkelt skinka i skivor.
Däremot är Hua Hin Ham & B…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Julen 2012 – God Jul på Er! in the forum Övrigt 13 years, 7 months ago
Julskinka (thailändsk modell) och kalkon kan beställas hos Hua Hin Ham & Bacon på Petchkasem Soi 41.
Göran
-
stgrhe replied to the topic SAS, en relik från fornstora dagar! in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 7 months ago
Mormor,
Nej, jag har aldrig “tillhört” SAS-familjen, men som tidigare frekvent resenär med över 8,000 flygtimmar som passagerare har jag en del erfarenhet från flygbranschen sett ur en passagerares synvinkel.
SAS var en gång i tiden ett förnämligt bolag med uppriktigt sagt tycker jag de varit bedrövligt dåliga de senaste femton åren. Det blir…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Thailändska barns vaccinationer i thailand? in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 7 months ago
Vaccinationerna är obligatoriska och ombesörjs av de lokala hälsovårdsmottagningarna tillsammans med dess volountärer. På den klinik min fru jobbar på sker vaccinationerna den 10:e varje månad oavsett om det är vardag eller helgdag.
Göran
- Load More