-
Travaren replied to the topic Översvämningarna i Thailand 2011 in the forum Nyheter 14 years, 8 months ago
@stgrhe wrote:
Översvämningarna är delvis självförvållade eftersom myndigheterna inte började tappa dammarna trots att kunskapen och två påföljande tyfoner fanns i närområdet, vilket man av erfarenhet vet ger extra mycket regn.
Om man börjat med avtappningen tidigare hade skadorna inte blivit lika allvarlig som de är nu, men så är det när man båd…
-
Bkk replied to the topic Sportkanaler in the forum Sport i Thailand 14 years, 8 months ago
@stgrhe wrote:
@wingcommander0 wrote:
Någon som känner till vilka sportkanaler som sänder La Liga fotbollen och italienska fotbollen och om det finns ett sportpaket man kan abbonera på (till parabol) och ungefär kostnad/månad
Om du bor i Bangkok eller söder därom, kan du se malaysiska Astro om du köper dess utrustning och abonnerar på de olika pak…
-
Mikko replied to the topic Tryckimpregnerat virke. Termiter in the forum Hus, Lägenheter & Mark 14 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
Teak är det virke som är mest motståndskraftigt mot termiter. Termiterna undviker det om det finns annan “godis” men teak är inte helt immun mot termiter.
Makha är också bra men det är ett oerhört hårt och svårbearbetat virke och dessutom dyrt, tom dyrare än teak.
För egen del skulle jag aldrig komma på tanken att bytta ett hu…
-
Mikko replied to the topic Alkohol och Thailand, för dig som bor här in the forum Alkohol / Alkoholism 14 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
@Nille wrote:
Jag gläds åt att se att över 30% som röstat ofta har helvita veckor, för så tolkar jag det. Jag är dock lite förvånad, speciellt om ni bor i Thailand :drunken:
Helvita veckor betyder väl bara att man dricker ofärgad sprit som gin, vodka och brännvin eller …?

Göran
Kan inte annat än skratta lite till ditt svar..er…[Read more]
-
Travaren replied to the topic in the forum stgrhe 14 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
@Gunnar48 wrote:
Hej Gunnar 48 här, jag har Astma o gikt , jag kontaktade min läkare å han skrev ett intyg på Engelska för alla medeciner jag använder, det funkar bra i THAILAND.
Der gör det i de allra flesta fall men samma process fungerar inte för de preparat som thailändska FDA narkotikaklassat och det är de preparaten tråden ha…
-
Phonthaisongthaisilk replied to the topic in the forum stgrhe 14 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
@Phonthaisongthaisilk wrote:
Hej du hemska Sven
Då är vi båda i just dessa dagar på Värmdö…..
Jag fick för en vecka sen en hint om att man som Pensionar boendes utomlands är helt skattebefriad i Sverige.
Detta skulle då förutsätta att man inte äger något i Sverige, ingen bil , ingenting alls. kan detta verkligen stämma ? Hål… -
Nille replied to the topic Myggnät och naturligt vinddrag in the forum Hus, Lägenheter & Mark 14 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
När jag förr i tiden vandrade i Lapplandsfjällen använde jag amerikanska arméns moskithuva och den klarade även knott. Kan det vara något Nille?
Göran
Frågan är om den släppte igenom vinddraget eller vara höll tätt mot myggen?
-
Travaren replied to the topic in the forum stgrhe 14 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
@Travaren wrote:
Detta rykte om en speciell skatt tror jag inte på för fem öre. Inte under dessa premisser i alla fall. 1a aprilskämt? 🙂
Det är faktiskt inget rykte utan en obligatorisk skatt för alla husägare som hyr ut hus till andra inklusive för de som bor i hus “ägda” av ett bolag även om man är huvudägare i bolaget.
-
Micke063 replied to the topic Kvalite pa bilar i Thailand in the forum Övrigt 14 years, 10 months ago
@stgrhe wrote:
Jag har en Volvo V70 bensin 2.3 liter och min fru en VW Passat diesel 1.9 liter och båda bilarna har rullat knappt 10,000 mil. På Volvon har jag svarvat om bromsskivorna två gånger medan Passatens bromsskivor måste byttes ut vid 9,000 mil. Den hade svarvats en gång tidigare.
Andra noteringar: Volvons stötdämpare måste bytas ut redan…
-
rednef replied to the topic Turista i Sverige in the forum Byråkrati & Myndigheter 14 years, 10 months ago
@islander wrote:
@stgrhe wrote:
Alternativet med turistvisum är helt klart att föredra men då är det partnen som söker på egna meriter och måste kunna visa upp en ekonomi som klarar ett uppehälle i Sverige.
För en två veckors vistelse är det väl rimliga summor, är det däremot en tre månaders vistelse blir det ju rätt stora summor som skulle kräv…
-
islander replied to the topic Turista i Sverige in the forum Byråkrati & Myndigheter 14 years, 10 months ago
@stgrhe wrote:
Alternativet med turistvisum är helt klart att föredra men då är det partnen som söker på egna meriter och måste kunna visa upp en ekonomi som klarar ett uppehälle i Sverige.
För en två veckors vistelse är det väl rimliga summor, är det däremot en tre månaders vistelse blir det ju rätt stora summor som skulle krävas…
-
stgrhe replied to the topic Nya regeringen fylld av arbetsivriga politiker in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 14 years, 11 months ago
@maprao wrote:
@stgrhe wrote:
Ett av vallöftena är redan uppfyllt i och med att alla stadsanställda erhållit en extra femprocentig lönehöjning förutom den sedvanliga löneökningen. De extra slantarna utbetalades retroaktivt fom 1 april i år.
Göran
Nej Göran
Jo, pengarna är redan insatta på frugans lönekonto.
-
maprao replied to the topic Nya regeringen fylld av arbetsivriga politiker in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 14 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Ett av vallöftena är redan uppfyllt i och med att alla stadsanställda erhållit en extra femprocentig lönehöjning förutom den sedvanliga löneökningen. De extra slantarna utbetalades retroaktivt fom 1 april i år.
Göran
Nej Göran
@seaserpent wrote:den nya regeringen har inte tillträtt än och är inte sammansat
Och har du hört det av…[Read more]
-
Jimmieboy replied to the topic Köpa MacBook Pro i Thailand? in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 15 years ago
@hans1977 wrote:
@stgrhe wrote:
På Panthip Plaza finns det en renodlad Applebutik. Dessutom har du säkert glädje av den här sidan som även innehåller priser:
Göran
Är det kanske den som heter iStudio? Jag har hittat iStudio, och de verkar finnas på många ställen utöver Panthip Plaza. Det ska finnas någon butik som he…
-
hans1977 replied to the topic Köpa MacBook Pro i Thailand? in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 15 years ago
@stgrhe wrote:
På Panthip Plaza finns det en renodlad Applebutik. Dessutom har du säkert glädje av den här sidan som även innehåller priser:
Göran
Är det kanske den som heter iStudio? Jag har hittat iStudio, och de verkar finnas på många ställen utöver Panthip Plaza. Det ska finnas någon butik som heter MacCafé ocks…[Read more]
-
hans1977 replied to the topic Förnya Thailändsk körkort? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 15 years ago
@stgrhe wrote:
Vet inte Hans. I Thailand är det ju inte ovanligt att regler ändras utan föregående avisering. När det nya gäller lagar och förordningar träder dessa i kraft i och med att de annonserats i The Royal Government Gazette.
http://www.ratchakitcha.soc.go.th/RKJ/index/index.htm
Du, som ju kan läsa thailändska, har kanske glädje av…
-
hans1977 replied to the topic Förnya Thailändsk körkort? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 15 years ago
@stgrhe wrote:
@hans1977 wrote:
Jag tänkte att jag skulle förbereda för att så snabbt som möjligt kunna förnya mina körkort vid mitt nästa besök i Thailand, och undrar därför om någon här på forumet har länk till de blanketter som ska fyllas i för att intyga inneboende utlänning eller som eventuellt ska besöka ett immigrationskonto…
-
stgrhe replied to the topic Förnya Thailändsk körkort? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 15 years ago
@hans1977 wrote:
@stgrhe wrote:
@hans1977 wrote:
Jag tänkte att jag skulle förbereda för att så snabbt som möjligt kunna förnya mina körkort vid mitt nästa besök i Thailand, och undrar därför om någon här på forumet har länk till de blanketter som ska fyllas i för att intyga inneboende utlänning eller som eventuellt ska besöka ett immigrationskonto…
-
hans1977 replied to the topic Förnya Thailändsk körkort? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 15 years ago
@stgrhe wrote:
@hans1977 wrote:
Jag tänkte att jag skulle förbereda för att så snabbt som möjligt kunna förnya mina körkort vid mitt nästa besök i Thailand, och undrar därför om någon här på forumet har länk till de blanketter som ska fyllas i för att intyga inneboende utlänning eller som eventuellt ska besöka ett immigrationskonto…
-
tipsu replied to the topic Micke_Prik – The Story in the forum Min Story 15 years, 1 month ago
@stgrhe wrote:
@Micke_Prik wrote:
@Skalman™ wrote:
Jag är med i facket få se vad jag gör.
//Micke
Ge dig själv en hyfsad löneförhöjning – gå ut ur facket!
Göran
Micke – se till att facket (Hotell o restaurang?) tecknar kollektivavtal,ring till de och kräv detta-
Göran verkar inte riktigt veta hur det fungerar på arbetsmarknaden för de lågavl…[Read more]
- Load More