-
maprao replied to the topic Förbjudet att ta med livsmedel till Thailand? in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 15 years, 8 months ago
@stgrhe wrote:
Det är förvånandvärt vad många det som tror att ambassaden är ett serviceorgan för svenskar som befinner sig i Thailand. Ambassadens uppgift är att representera den svenska regeringen mot den thailändska.
Är det bara av välvilja ambassaden förlänger pass, tar emot röster, översätter körkort, utfärdar adressbekräftelse…[Read more]
-
Nille replied to the topic Hur följer ni Holland Sverige på Tisdag (Onsdag morgon)? in the forum Sport i Thailand 15 years, 8 months ago
@stgrhe wrote:
@vikingsafe wrote:
Hej, jag kommer visa matchen på skärm i Huahin, så om nån vill se den och är i krokarna så är det bara att höra av sig till mig. finns på +66895880802.. Erikssons värdshus huahin.. ses via slingbox..
TonyVilken tid börjar matchen och har restaurangen öppet den tiden på morgonen?
Göran
:cheers: :cheers: :ch…[Read more]
-
Puma replied to the topic Arkitektritat – Från koncept till färdig villa in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
På svenska brukar man säga att betongen “brinner” medan det i själva verket är fråga om en kemisk härdningsprocess och den processen behöver vatten för att betongen skall bli så stark som möjligt. Därför är det lämpligt att hålla betongen fuktig under de första 28 dagarna.
“Besserwisser och konstapel” Göran
Det ar fel allman praxi…[Read more]
-
Thaisambo replied to the topic Får jag köra bil i thailand med svenskt körkort? in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 15 years, 9 months ago
Det där är ju en spännande fråga med flera bottnar.
Först frågan om Thailand verkligen är berett och har erkänd kompetens att utfärda ett internationellt körkort efter en konvention (1966 års om internationellt körkort) som man inte själv ratificerat. Hur ska ett sådant dokument uppfattas av övriga länder som ratificerat denna konvention?
De…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Får jag köra bil i thailand med svenskt körkort? in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 15 years, 9 months ago
@Nille wrote:
@stgrhe wrote:
Och som jag tidigare nämnt i andra trådar, Thailand erkänner endast 1949 års konvention, vilket innebär att det är det ettåriga internationella körkortet som gäller och inte det treåriga av 1966 års konvention.
Göran
Men är det inte som så att man kan göra längre internationella körkort än 1 år på plats i Thailand?…
-
Nille replied to the topic Får jag köra bil i thailand med svenskt körkort? in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 15 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
Och som jag tidigare nämnt i andra trådar, Thailand erkänner endast 1949 års konvention, vilket innebär att det är det ettåriga internationella körkortet som gäller och inte det treåriga av 1966 års konvention.
Göran
Men är det inte som så att man kan göra längre internationella körkort än 1 år på plats i Thailand?
Oavsett…[Read more]
-
aaby replied to the topic Svensk mördad i Bangkok in the forum Nyheter 15 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
Det är säkert fler än jag som kände Johan och jag vill på detta sätt framföra mina kondoleanser till Johans svenska familjemedlemmar. Må Johan via i frid.
Göran
Hvad var han fødenavn?
Det navn vi kender ham under i bangkok, er ikke det han blev født med?
It seems like the man made a name change, do anyone know his first set…[Read more]
-
Thaisambo replied to the topic Gå i skolan utan uppehålls tillstånd? in the forum Lära för Livet – Utbildning & Kompetensutveckling 15 years, 9 months ago
@stgrhe wrote:
För att det inte skall bli något missförstånd ….
Jag inser att det är fruktansvärt svårt att konsolidera terminologin och det leder mycket lätt till olika missförstånd.
Trots den starka distinktion som Thailand tillämpar praktiskt mellan visum och uppehållstillstånd så kallar t o m thailändarna själva både visum och uppehållstil…[Read more]
-
rednef replied to the topic Poolvilla, hus i Hua Hin – Uthyres in the forum Köp & Sälj – Byt & Hyr 15 years, 10 months ago
@stgrhe wrote:
Det som talar mot prisnivån är att det annonserade huset ligger en bit upp efter soi 102. Hela området utefter soi 102 på andra sidan järnvägen är före detta sumpmark med risk för översvämning under regnperioden.
Vår blivande granne, som har ett nästan likadant hus som det vi bygger och han tar 20,000 per vecka plus el under lågsäs…
-
gomi replied to the topic Isoleringsmaterial för husbygge! in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 10 months ago
@stgrhe wrote:
När ni väl sätter igång era byggen vore det trevligt om ni öppnade varsin tråd så vi andra får följa byggenas framsteg.
Göran
Jag det tänkte jag göra. Jag följer din husbyggartråd här, men mitt bygge blir knappast lika ambitiöst. 🙂
-
gomi replied to the topic Isoleringsmaterial för husbygge! in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 10 months ago
Jag återupplivar den här tråden lite, för snart är det dags för oss att bygga ett hus i Thailand och jag försöker också hitta prisvärd isolering av ytterväggarna.
Vad jag har kunnat läsa och räkna mig till så är skulle det vara bra prisvärd lösning att bygga dubbla ytterväggar (tunna betongblock) med isolering mellan. På forumet coolthaiho…[Read more]
-
scherloff replied to the topic Flytta som pensionär till Thailand in the forum Visum och Uppehållstillstånd 15 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
@maprao wrote:
Vad jag förstår har man pensionen och rösträtten i riksdagsvalen kvar. Övriga förmåner kan man glömma.
Jo det stämmer, pensionen trillar in punktligt varje månad. Nu väntar jag bara på röstkortet.
Beträffande röstning till riksdagsval så får man per automatik röstkort i upp till tio år efter utflyttningen och…
-
Thaisambo replied to the topic Flytta som pensionär till Thailand in the forum Visum och Uppehållstillstånd 15 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Förutsatt att man inte bor permanent i exempelvis Thailand. Man åker ur systemet vare sig man vill eller ej om man bor pemanent här.
Göran
Den lösningen innebär ju till och med att man inte har någon intjänad pensionsrätt alls i Sverige…
Också ett sätt. Men då har man förhoppningsvis själv sparat ihop till sin pension någon…[Read more]
-
mrbo replied to the topic Behöver en 7 sitsig bil, tips och råd sökes! in the forum Köp & Sälj – Byt & Hyr 15 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Hondan är med all sannolikhet det bästa köpet. Sedan har du förutom de du nämnde även en Chevrolet att välja på. Izuzu M7 räknar jag bort.
Alla utom Hondan är egentligen maskerade pick-uper medan Hondan är mer som en SUV som vi menar om vi tänker svenskt.
Göran
Hej Nille!
Blir lite frågande varför du räknar bort MU-7:an? Jag kö…[Read more] -
scherloff replied to the topic Flytta som pensionär till Thailand in the forum Visum och Uppehållstillstånd 15 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Det går också alldeles utmärkt att öppna ett bankkonto här i Thailand och få pensionspengarna skickade direkt till det kontot utan att behöva gå vägen via en svensk bank. Så har jag det ordnat och det fungerar alldeles utmärkt och dessutom slipper jag göda en svensk bank.
När det gäller boendet blir det knepigare om dina svärförä…
-
Nille replied to the topic Behöver en 7 sitsig bil, tips och råd sökes! in the forum Köp & Sälj – Byt & Hyr 15 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Slutligen en liten undran; ni är fem i familjen varför behöver ni ett sjusitsigt fordon?
Göran
Vi kanske inte alltid kommer vara bara 5 :flower: nej då det handlar mer om att kunna ta med sig åtminstone någon i bilen när man färdas till eller från något på orten, kan ju vara en kompis till barnen likväl som en vän, eller släktin…[Read more]
-
sukhoi replied to the topic Bathens värde in the forum Övrigt 15 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Svar på första frågan: ingen, förutom möjligen bläckfisken Paul, vet hur kursen kommer att utvecklas framöver
Haha… :thumbright:
-
Thaisambo replied to the topic Fler svenskar till sjukhus när temperaturen stiger in the forum Allmänt 15 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Det är inte värmen i sig som är problemet utan att många inte har klart för sig att de behöver dricka vatten, och mycket vatten.
Göran
Och alltför många som istället för att ta vatten inmundigar alkoholhaltiga drycker, exempelvis öl.
Effekten är att man ständigt går mer eller mindre berusad med de belastningar det medför på leve…[Read more]
-
Micke_Prik replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 11 months ago
@stgrhe wrote:
Huset har under konstruktionen, som du kan se av tidigare inlägg, försetts med slangar monerade under huset så att medlet kan sprejas under betongplattan. För att ytterligare försvåra för termiter och myror att komma in i huset kommer att / har alla kabel- och rörgenomgångar förseglas med silikon. Termiterna använder gärna rör…
-
Guava replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 16 years ago
@stgrhe wrote:
@Guava wrote:
http://www.pp-design.de/english_collection_out_door.html
Deras outdoor collection.
Tyvärr är inte deras hemsida uppdaterad med adressen till Hua Hin. Så vitt jag kunde se i alla fall.
Tack för länken Guava! Jag ser att några av PP-designs LED-lampor är identiska med de Lamptitude säljer.
Göran
Showrummet ligger s…[Read more]
- Load More