-
makma replied to the topic Långstay visa (O_A) in the forum Visum och Uppehållstillstånd 10 years, 4 months ago
@Anders99 wrote:
@stgrhe wrote:
Det är inte visum man förlänger utan det tillfälliga uppehållstillståndet.
Så är det naturligtvis om man ska vara korrekt, även om det oftast i var mans tal kallas för just “marriage visa”. Jag tror vi alla förstår vad som menas.
Det förstår även jag. Fast jag har uttryckt mig fel. Sånt är ibland livet.
-
Anders99 replied to the topic Långstay visa (O_A) in the forum Visum och Uppehållstillstånd 10 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
Det är inte visum man förlänger utan det tillfälliga uppehållstillståndet.
Så är det naturligtvis om man ska vara korrekt, även om det oftast i var mans tal kallas för just “marriage visa”. Jag tror vi alla förstår vad som menas.
-
Anders99 replied to the topic Familj resa till Thailand in the forum Provinser och platser i Thailand 10 years, 5 months ago
@stgrhe wrote:
Det platser jag absolut skulle undvika är Pattaya, Koh Samui och Phuket.
Göran, bra inlägg och vi rekommenderar något liknande för familjen. Ang din sista kommentar så har jag stor förståelse för varför den kom, Phuket (där jag bor) var riktigt illa på många sätt för bara 1-2 år sedan men vad som hänt bara sista året har gjort f…[Read more]
-
humpe replied to the topic Boende i Hua Hin in the forum Övrigt 10 years, 5 months ago
@stgrhe wrote:
För det senare långtidsboendet skulle jag rekommendera Kao Ta Kiab och då Jamchuree Condominium. Det finns fler ägare där som hyr ut och då slipper ni mellanhänder som genom sin provision gör hyra dyrare.
Stranden i Kao Ta Kiab ligger bara fem minuters promenadväg från Jamchuree och lika långt är det till bahtbussarna. Beachen i H…
-
kio replied to the topic Vart få ut 5000 kr per uttag som förut? in the forum Byråkrati & Myndigheter 10 years, 7 months ago
@stgrhe wrote:
Sluta använda bankanslutna kort och använd Eurocard i stället. De har visserligen en årlig avgift men har väsentligt mycket bättre service och dessutom är de ofta proaktiva med att upptäcka misstänkta uttag.
Kring min Europeiska ekonomi använder jag detta kort och är som du nämner, mycket nöjd med dess service och förmåner. Do…[Read more]
-
carlsberg replied to the topic Frågor om att köpa bil i Thailand in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 10 years, 7 months ago
@stgrhe wrote:
@humpe wrote:
Vad är problemet med att köpa en beg pickup?
De körs alltför ofta oerhört överlastade, vilket medför stort slitage på fordonet.
Helt korrekt stgrhe !
Vi köpte en begagnad Toyota Mighty-X -97:a (kostade 110.000thb ).
Fjädringen var ju helt körd i botten, hela avgassystemet var så rostigt att det nästan föll av när…[Read more] -
stgrhe replied to the topic Gitesmål, äktenskapsförord in the forum Samlevnad & Relationer 10 years, 8 months ago
@Tommera wrote:
@stgrhe wrote:
Det stämmer inte när det handlar om gåva eller arv. De är att betrakta som enskild egendom (Sin Suan Tua) enligt CCCL paragraf 1471 (3).
Läs igenom hela Bok 5, Titel 1 i Civil and Commercial Code Law eftersom man som äkta makar har ganska omfattande skyldigheter mot varandra, skyldigheter som vi i Sverige inte har n…
-
Tommera replied to the topic Gitesmål, äktenskapsförord in the forum Samlevnad & Relationer 10 years, 8 months ago
@stgrhe wrote:
Det stämmer inte när det handlar om gåva eller arv. De är att betrakta som enskild egendom (Sin Suan Tua) enligt CCCL paragraf 1471 (3).
Läs igenom hela Bok 5, Titel 1 i Civil and Commercial Code Law eftersom man som äkta makar har ganska omfattande skyldigheter mot varandra, skyldigheter som vi i Sverige inte har någon motsva…
-
stgrhe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 10 years, 8 months ago
@Sabai wrote:
@stgrhe wrote:
Ett par mäklare, som vi känner väl, har gjort en uppskattning att andra likvärdiga hus ligger på mellan två till två och en halv gånger det pris vi betalat. Att vi lyckades så väl ekonomiskt beror till stor del på ett antal lyckosamma tillfälligheter som råkade sammanfalla.
Göran
Tråkigt du ska sälja, jag föl…
-
Sabai replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 10 years, 8 months ago
@stgrhe wrote:
Ett par mäklare, som vi känner väl, har gjort en uppskattning att andra likvärdiga hus ligger på mellan två till två och en halv gånger det pris vi betalat. Att vi lyckades så väl ekonomiskt beror till stor del på ett antal lyckosamma tillfälligheter som råkade sammanfalla.
Göran
Tråkigt du ska sälja, jag följde ditt bygge med i…[Read more]
-
hasseigoteborg replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 10 years, 8 months ago
@stgrhe wrote:
Vid vissa tillfällen i livet kommer man till en skiljeväg som leder till en mer eller mindre större omställning i livet. Vi i vår familj har kommit fram till en sådan punkt, som gör att vi av familjeskäl beslutat sälja huset och flytta tillbaka till Khon Kaen.
Det är inget beslut som tagits lätt då vi trivs mycket bra med hus, om…
-
Steffo replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 11 years, 3 months ago
@stgrhe wrote:
Ett par bilder från idag.
Göran

Så här ser “superblocken” ut som kommer att använas för ytterväggarna. De kommer att muras i två skickt med mellanliggande luftspalt. Det ger den bästa isoleringsegenskapen är i Thailand om man nu inte får för sig att använda mineralull eller frigolit. Det här blocken är 7.5 cm tjocka, vilket…
-
stgrhe replied to the topic VM i fotboll och kommande säsong av BPL – några alternativ in the forum Sport i Thailand 12 years, 1 month ago
@Nypan wrote:
@stgrhe wrote:
3. Ett annat alternativ är streaming till dator finns 365 Sport. De har fem sportkanaler påstår de och kostnaden är 600 baht per månad. Några som provat 365 Sport säger att de fungerar bra men personligen är jag inte så förtjust i streamat och vill inte använda dator som mottagare.
3.1. 365 Sport kan nås här: http:/… -
Shovel78 replied to the topic Stora myggtråden – Myggfritt ute och inne in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 12 years, 3 months ago
@stgrhe wrote:
Aj aj Nille, den där myggan på bild är en riktig fuling som man skall akta sig för, de sprider dengue och chikungunya.
http://www.who.int/csr/disease/dengue/en/index.html
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs327/en/
Göran
The Tiger mosquito (Aedes albopictus) den har vi mycket av i Taipei. Ger ett jobbigt bett som sväl…[Read more]
-
humpe replied to the topic Behöver en lite större bil – Förslag? in the forum Köp & Sälj – Byt & Hyr 12 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
@Endoo wrote:
Någon med koll på hur Volvo i övrigt är i Thailand, service etc.
Har funderat på en Av de vassare s60 benisnare men även XC90 disel eller bensinare helt olika bilar s60 och XC90 men gillar olika saker med dem.
Dock tycker jag mig läsa mycket negativt om xc90 och bla motor och automatlåde problem.Åsikter och tips väl…
-
Shovel78 replied to the topic Starta Catering med bara mig som anställd? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 12 years, 5 months ago
-
Nille replied to the topic Starta Catering med bara mig som anställd? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 12 years, 5 months ago
-
Shovel78 replied to the topic Starta Catering med bara mig som anställd? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 12 years, 5 months ago
-
sailingman replied to the topic Vad är skillnaden i Visa? in the forum Visum och Uppehållstillstånd 12 years, 5 months ago
@stgrhe wrote:
@sailingman wrote:
Tack för bra svar/tips igen…:-)
Ett praktiskt råd: Byte till nytt pass: (Går snart ut).
Gör passbytet i Sverige, men Visa förnyelsen i Thailand på IM.
Några praktiska råd angående detta, Visumstämplar hur flyttar man bäst över, mm??När det gamla passet makuleras stämplas det hål i passet och då finns det risk…
-
jjonsson replied to the topic Changöl = "fulöl"? in the forum Mat & Dryck 12 years, 5 months ago
@stgrhe wrote:
Så vi är överens om att vara oense. För egen del dricker jag aldrig Chang; en öl som jag tycker är bland de sämsta jag någonsin smakat och som med all sannolikhet helt saknar humle och dessutom har smak av honung och sedan slår rissmaken igenom.
Som tips till alla Changälskare, som antas gilla rissmak i ölen, kan jag nämna att…
- Load More