Skip to content
  • Registera
  • Log in
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

stgrhe

Profile picture of stgrhe

@stgrhe

Active 9 years, 12 months ago
  • Activity
  • Profile
  • Forums
  • Media 0
  • Personal
  • Mentions
  • Favorites
  • Profile picture of Samre

    Samre replied to the topic Non immigrant Multiple entry O Visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 6 months ago

    @pegasus wrote:

    @Samre wrote:

    @stgrhe wrote:

    Det din vän kan göra är att anlända till Thailand med turistvisum eller visumfri inresa och på plats ansöka om temporärt uppehållstillstånd baserat på äktenskap. Det är då inget egentligt visum som beviljas, även om thailändarna använder uttrycket “visa”.

    Din kompis skall kunna visa att han är lagligt…

    [Read more]

  • Profile picture of Samre

    Samre replied to the topic Non immigrant Multiple entry O Visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 6 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    Tackar , uppfattar detta som att han kan ordna detta då han är gift med en Thai ,, kan visa papper på
    Detta samt har ettårigt multiple entry non immigr o visa

    Det din vän kan göra är att anlända till Thailand med turistvisum eller visumfri inresa och på plats ansöka om temporärt uppehållst…

    [Read more]

  • Profile picture of Phonthaisongthaisilk

    Phonthaisongthaisilk replied to the topic in the forum stgrhe 13 years, 6 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Pea wrote:

    Nä jag är trött på gnälliga Svenska fruntimmer, där här gången ska jag ha en lydig lycklig kvinna.

    “lydig” jösses – det sämsta du kan göra är att undertrycka en thailändsk kvinna. Det kommer att sluta med “hus i helvetet” den dagen hon exploderar. Där bör du tänka om och inse att i ett bra förhållande bör man visa resp…

    [Read more]

  • Profile picture of areeya

    areeya replied to the topic Privatliv i frugans hemby – finns det? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 6 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    Typiska Thaibyproblem , att visa hänsyn verkar inte vara nåt man tar på allvar i Thai , vilket jag från början trodde..

    Hänsyn och omtänksamhet är Thailands största lögn vill jag påstå.

    Göran

    Håller med till 100 %…finns inte på kartan hos Thai!

    Frank

  • Profile picture of areeya

    areeya replied to the topic Privatliv i frugans hemby – finns det? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 6 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    Typiska Thaibyproblem , att visa hänsyn verkar inte vara nåt man tar på allvar i Thai , vilket jag från början trodde..

    Hänsyn och omtänksamhet är Thailands största lögn vill jag påstå.

    Göran

    Håller med till 100 %…finns inte på kartan hos Thai!

    Frank

  • Profile picture of Nille

    Nille replied to the topic Farang möter Farang i Isaan in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 7 months ago

    @goodolle wrote:

    Jag kan bara härleda till Britten som han kallar sig för som bor i huset där jag bor, och han är inte den mest sociala person jag har mött. han har bott i Isaan i åtskilliga år med sin fru, kanske det har påverkat han lite negativ.

    Det jag mins bäst av han är vad han sade till mig en gång när vi pratade om Isaan var detta.

    “on…

    [Read more]

  • Profile picture of Phonthaisongthaisilk

    Phonthaisongthaisilk replied to the topic Farang möter Farang i Isaan in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 7 months ago

    @stgrhe wrote:

    Det året jag bodde i Khon Kaen och då bodde jag ändå i staden, fick jag intrycket av att många av utlänningarna där var mer introverta än utåtriktade och mötte allt som oftast att mötande tittade bort i stället för att söka kontakt.

    Göran

    🙂 Märkligt med tanke på att de bor/besöker ett land där folk normalt är öppna och utåtriktade….

  • Profile picture of goodolle

    goodolle replied to the topic Julen 2012 – God Jul på Er! in the forum Övrigt 13 years, 7 months ago

    @seaserpent wrote:

    @stgrhe wrote:

    Julskinka (thailändsk modell) och kalkon kan beställas hos Hua Hin Ham & Bacon på Petchkasem Soi 41.

    Göran

    På Villa Market kan man beställa julskinka och prinskorv från BM Foods köpte en 7 Kg skinka i fjol, riktigt bra.

    Ja seasepent, ser riktig god ut också. En fråga. Sockersaltar eller lägger den i saltlake s…[Read more]

  • Profile picture of goodolle

    goodolle replied to the topic Kryddpeppar i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 7 months ago

    @stgrhe wrote:

    @goodolle wrote:

    Var kan du köpa ansjovisfiléer i Thailand till din Jansons frestelse eller gör du ansjovisen själv?

    Villa Market har ibland anjovis, inte lika god som Gräbbestads men fullt godkänd.

    Göran

    Tackar för svaret Göran, skall åka dit där och se om de ha ansjovis, skall bli gott till jul

    Hälsningar goodolle

  • Profile picture of Thaisambo

    Thaisambo replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 8 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    Mao så måste du i princip låsa dessa summor , i mitt fall som gift med Thai 400000 thbt ? Eller pension på årligt motsvarande belopp.
    En intressant fråga .. Om jag överlever min hustru och blir änkling , hur ser Thaimyndigheyer på det , räknas jag fortfarande som gift avseende dessa krav

    Det finns ing…

    [Read more]

  • Profile picture of Nille

    Nille replied to the topic Kan företag i Thailand kan ha debit card? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 8 months ago

    @stgrhe wrote:

    AMEX Small Business Plan om det kan vara av intresse.

    http://www.americanexpress.com/thailand/en/smallbusiness/cards/benefits/default.shtml

    Göran

    Göran, om jag inte läser fel verkar den länken handla om ett kreditkort?

    More financial flexibility
    No pre-set spending limit*. The Business Card has no spending limit set in adv…

    [Read more]

  • Profile picture of Thaisambo

    Thaisambo replied to the topic Hålla efter större tomt, vad för gräsklippare. in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 8 months ago

    @stgrhe wrote:

    Gräsmattor mår bättre om klippet samlas upp.

    Jag har precis motsatt erfarenhet, gräsmattan mår mycket bättre om man använder en klippare som finhackar gräset under klippningen och sprider ut det.

    Det smälter snabbt in i marken igen och numera slipper vi både gödsla och kalka. Just i år har gräsmattan nått rekordnivåer,…[Read more]

  • Profile picture of Phonthaisongthaisilk

    Phonthaisongthaisilk replied to the topic Inte längre gifta i Sverige …… in the forum Byråkrati & Myndigheter 13 years, 8 months ago

    @stgrhe wrote:

    @hasseigöteborg wrote:

    Sedan skatten på pensionen skiljer ju inte om du är gift eller inte. Den är den samma.

    Det som skiljer sig åt är inte skatten utan det är den statliga pensionen bilr något lägre som gift. Som utlandsboende pensionär måste man dessutom årligen fylla i ett levnadsintyg och på det intyget måste man fylla i gälla…

    [Read more]

  • Profile picture of Thaisambo

    Thaisambo replied to the topic Inte längre gifta i Sverige …… in the forum Byråkrati & Myndigheter 13 years, 8 months ago

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    @stgrhe wrote:

    Och om du inte upplyser den svenska skattemyndigheten om att ni fortfarande är gifta, vilket ju ni skulle vara, gör du dig skyldig till ett skattebrott.

    Göran

    🙂 Om jag begär skilsmässa i Sverige så är jag väl ändock skild i Svenrige , och det är ju i Sverige jag är boende …….. Och i Sverige ja…

    [Read more]

  • Profile picture of Phonthaisongthaisilk

    Phonthaisongthaisilk replied to the topic Inte längre gifta i Sverige …… in the forum Byråkrati & Myndigheter 13 years, 8 months ago

    @stgrhe wrote:

    Och om du inte upplyser den svenska skattemyndigheten om att ni fortfarande är gifta, vilket ju ni skulle vara, gör du dig skyldig till ett skattebrott.

    Göran

    🙂 Om jag begär skilsmässa i Sverige så är jag väl ändock skild i Svenrige , och det är ju i Sverige jag är boende …….. Och i Sverige jag skattar min pension , jag vet et…[Read more]

  • Profile picture of EmanuelSWE

    EmanuelSWE replied to the topic Jobb på Koh Samui in the forum Arbetssökande 13 years, 8 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Moninski wrote:

    Jag söker i stortsett allt, gärna såklart inom turismen, men alla förslag är välkomna, gärna om ngn vet hur det går till att söka på plats då man redan har ett icke work visa, går det att fixa isåfall i BKK?

    Utländska medborgare är inte tillåtna att arbeta inom turistnäringen i Thailand. Däremot kan du kanske försöka…

    [Read more]

  • Profile picture of scherloff

    scherloff replied to the topic Skriva sig i Thailand in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago

    @stgrhe wrote:

    @scherloff wrote:

    …på thailändska ambassadens hemsida skrivs inte ett enda ord om “pensionärsvisa”. För det första är deras hemsida på engelska och/eller thailändska.

    Helt rätt! Det finns inget visum till thailand som heter “pensionärsvisum” eller på engelska “retrement visa”. Begreppet förekommer dock ibland i folkmun och då avse…

    [Read more]

  • Profile picture of hans1977

    hans1977 replied to the topic Skriva sig i Thailand in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago

    @stgrhe wrote:

    […]
    Det är en helt annan situation och då bör du kontakta The Revenue Department (http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html) på den ort där du kommer att ha diit säte. Tyvärr vet jag inte vad den myndigheten heter på thailändska.
    […]

    Hej,

    กรมสรรพากร (grom săn-paa-gon) heter den.

    MvH,
    Hans

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic marriage-visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 9 months ago

    @stgrhe wrote:

    @Phonthaisongthaisilk wrote:

    Så summan av detta är for detta ettårsvisa baserat på äktenskap med Thai att 400000 thbt på bank alternativt 65 000 thbt i pension.
    Är det OK upfattat . Slipper jag då dessa visa run , bara att gå till migrationskontoret och stämpla var tredje månad.

    OK ?

    Nej! Alla som är gifta med en thailändsk…

    [Read more]

  • Profile picture of Phonthaisongthaisilk

    Phonthaisongthaisilk replied to the topic in the forum stgrhe 13 years, 9 months ago

    @Nypan wrote:

    @stgrhe wrote:

    Åter till ämnet!

    Jag fick mitt levnadsintyg i förrgår och besökte igår Immigration i Hua Hin för certifiering. De tog som vanligt 300 baht i arvode, vilket är en blygsam summa och dessutom slipper jag en tråkig tur fram och tillbaka till ambassaden i Bangkok.

    Göran

    Vet någon vad det kostar på SWE amb. eller något…

    [Read more]

  • Load More

Här får du råd av människor med mångårig erfarenhet av att resa och leva på de mest avlägsna platser i landet. Dagliga Nyheter och Resetips!

länkar

  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

Kontakta oss

  • Facebook

Registrera dig

Registrera dig för att kunna delta i diskussionerna

© All rights reserved