-
BBJ replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 2 months ago
En tilläggsfråga dök upp i huvudet angående förbudet för icke-thai att äga mark i Thailand.
Om man får Thailänskt medborgarskap, kan man DÅ få äga mark?? :scratch:
Det är ju svårt att bli, men kvoten är väl 200 per land och år, kombinerat med en massa krav på den som söker medborgarskap.
Tack på förhand!
Mvh
BBJ -
BBJ replied to the topic Recept på "klibbris" – finns det? in the forum Recept på Thailändska maträtter 17 years, 2 months ago
Inte för att jag kan det, men jag har sett på när min dam gör sticky rice.
Hon blötlägger också som Fru Chang, men hon gör det oftast dagen innan. Sen ångkokar hon det som Gosatta skrev. Hon har en egen variant, hon lägger det blötlagda riset i en sil modell stor som hon hänger på en kastrull med kokande vatten (utan att riset når vattenytan) o…[Read more]
-
BBJ replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 3 months ago
OK, tack igen Göran, då är jag med! :thumbright:
Mvh
BBJ -
BBJ replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 3 months ago
Hej igen, jag är nog lite tjatig, men nu har jag läst detta några gånger och jag förstår fortfarande inte detta :study: :
Du skrev själv Göran i början av tråden att:
2. Ärva mark. En utländsk medborgare, som är gift med en thailändare, må ärva mark från sin maka/make. Den efterlevande utlänningen kan behålla upp till 1 rai av marken men måst…[Read more] -
BBJ replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 3 months ago
Tack Göran,
Få se nu om jag förstått det rätt, i början av tråden så skrev du om att det fanns möjligheter för mig som farang att äga mark:
Citat: 2. Ärva mark. En utländsk medborgare, som är gift med en thailändare, må ärva mark från sin maka/make. Den efterlevande utlänningen kan behålla upp till 1 rai av marken men måste avyttra den mark som…[Read more] -
BBJ replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 3 months ago
Har läst igenom tråden och behöver ett förtydligande :scratch: :
I början sägs att om jag är gift med en thai som äger mark och jag äger huset som står på hennes mark (som jag har leasingavtal på) så kan jag ärva den marken (mindre än 1 rai) om hon skulle gå bort före mig (genom testamente eller arvsordning?).
Men längre ner står att jag måst…[Read more]
-
BBJ replied to the topic Det bästa med att bo i Sverige? in the forum Allmänt 17 years, 8 months ago
Nej bangkokbusen, det betyder ju BigBossJacken :salute: det kan väl alla förstå :thumbleft:
Mvh
BBJ -
BBJ replied to the topic Det bästa med att bo i Sverige? in the forum Allmänt 17 years, 8 months ago
Hmm, kanske bara jag som ser det så men det jag kommer att tänka på när Sverige kommer på tal är:
SKATTER SKATTER SKATTER OCH ÅTER SKATTER
“Född fri och beskattad till döds” inte helt osant.
Men det är kanske bara lilla jag som inte trivs med det.
Mvh / BBJ :reindeer: