Skip to content
  • Registera
  • Log in
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

BBJ

Profile picture of BBJ

@bbj

Active 10 years, 1 month ago
  • Activity
  • Profile
  • Forums
  • Media 0
  • Personal
  • Mentions
  • Favorites
  • Profile picture of scherloff

    scherloff replied to the topic Kryddpeppar i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 6 months ago

    @maprao wrote:

    @BBJ wrote:

    Kanske du har en bild också?

    Tack på förhand!
    Mvh
    BBJ
    :thumbright:

    Och här kommer då äntligen bilden inkl pris. 149 för den lilla plåtlådan och 650 för glaset.

    Kj

    Men är inte detta den typ av avsjovis som kommer från medelhavet? I så fall är den ju inte kryddad på det sätt som ger den mycket speciella och karaktärist…[Read more]

  • Profile picture of maprao

    maprao replied to the topic Kryddpeppar i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 6 months ago

    @BBJ wrote:

    Kanske du har en bild också?

    Tack på förhand!
    Mvh
    BBJ
    :thumbright:

    Och här kommer då äntligen bilden inkl pris. 149 för den lilla plåtlådan och 650 för glaset.

    Kj

  • Profile picture of goodolle

    goodolle replied to the topic Kryddpeppar i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 7 months ago

    @BBJ wrote:

    @goodolle wrote:

    Hej.
    Köpte lingonsylt på IKEA, vilken katastrof, går inte att äta smakar endast sockerlag. Är det någon som vet var man kan köpa lingon inte lingonsylt, helst i BKK men alla svar kommer att beaktas. Köpte förra året på Scandeli, den var toppen.

    Tackar på förhand goodolle

    Makro-butikerna har frysta lingon ibland. De m…

    [Read more]

  • Profile picture of BBJ

    BBJ replied to the topic Kryddpeppar i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 7 months ago

    @maprao wrote:

    @BBJ wrote:

    Vilken stad handlar du i, Makro i Korat har jag handlat i men inte sett dessa anjovisburkar. Kanske du har en bild också?

    Tack på förhand!

    Mvh
    BBJ
    :thumbright:

    Chanthaburi och Sakeo, alltså inga direkt topprovinser när det gäller utländskt utbud av mat.

    Jag tänkte faktiskt ta en bild förra gången men hade luren kva…

    [Read more]

  • Profile picture of maprao

    maprao replied to the topic Kryddpeppar i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 7 months ago

    @BBJ wrote:

    Vilken stad handlar du i, Makro i Korat har jag handlat i men inte sett dessa anjovisburkar. Kanske du har en bild också?

    Tack på förhand!

    Mvh
    BBJ
    :thumbright:

    Chanthaburi och Sakeo, alltså inga direkt topprovinser när det gäller utländskt utbud av mat.

    Jag tänkte faktiskt ta en bild förra gången men hade luren kvar i bilen. De…[Read more]

  • Profile picture of BBJ

    BBJ replied to the topic Kryddpeppar i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 7 months ago

    @Sven Viking wrote:

    @BBJ wrote:

    Malen kryddpeppar (allspice) har jag hittat i Thailand, men inte hel. Så jag tar alltid med mig det ner. Hel kryddpeppar använder jag i vissa soppor o sillinläggningar.

    Mvh
    BBJ
    :thumbright:

    Var hittar du sill i Thailand??

    Sven

    Färdig inlagd sill har jag köpt på The Mall i Korat, tysk men är OK. Men jag brukar…[Read more]

  • Profile picture of Sven Viking

    Sven Viking replied to the topic Kryddpeppar i Thailand? in the forum Mat & Dryck 13 years, 7 months ago

    @BBJ wrote:

    Malen kryddpeppar (allspice) har jag hittat i Thailand, men inte hel. Så jag tar alltid med mig det ner. Hel kryddpeppar använder jag i vissa soppor o sillinläggningar.

    Mvh
    BBJ
    :thumbright:

    Var hittar du sill i Thailand??

    Sven

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic in the forum BBJ 14 years, 6 months ago

    @BBJ wrote:

    Vad gäller inkomstbeskattningen så gäller dessa regler enligt Skatteverket: http://www.skatteverket.se/download/18.f273d1c11967381d548000153/44205svartvit.pdf
    Så iom att personen arbetar mindre än 6 månader om året i Sverige och utskriven ur landet så ska inkomstbeskattningen ske i Thailand, enligt deras egna regler. Men vad händer…

    [Read more]

  • Profile picture of Thaisambo

    Thaisambo replied to the topic Borstar du tänderna i kran- eller -flaskvatten? in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 15 years, 8 months ago

    @BBJ wrote:

    Borstar tänderna i Korats kranvatten, men jag dricker det inte. Lite bakterier tror jag också skapar mer motståndskraft.

    Mvh
    BBJ
    🙂

    Helt rätt.

    Förr i tiden innan man fått kläm på det där med bakterier m m och hur man skulle få fram rent vatten var man inte heller så mobil som man är nu. Det var besvärligt och komplicerat att förflytt…[Read more]

  • Profile picture of Nille

    Nille replied to the topic Vett och etikett på nätet in the forum Om Forumet och Tekniken 15 years, 10 months ago

    @BBJ wrote:

    Vill man så kan man “ignorera” vissa medlemmars inlägg via Kontrollpanelen.

    Detta är något som kanske kan bli användbart för några av er. Markera en medlem som ovän och slipp det mesta av vad personen skriver. tack BBJ för att du lyfte fram denna funktion.

    Har du inte kollat in kontrollpanelen din, gör det! Det finns många bra…[Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Färgblind test för körkort in the forum Övrigt 16 years, 1 month ago

    @BBJ wrote:

    @stgrhe wrote:

    Det första … CUT…
    … behöver du bara göra ett färgblindstest och ett reaktionstest. …CUT…

    Göran

    Hej Göran, det där med “färgblindtest” är första gången jag hört om, syntest däremot har jag sett flera gånger i samband med att skaffa Thai-körkort. För mig som är “färgblind” skulle det innebära ett avslag på körk…

    [Read more]

  • Profile picture of BBJ

    BBJ replied to the topic Tips på bra försäkring? in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 16 years, 9 months ago

    @BBJ wrote:

    @j.j wrote:

    Prova med alandiabolaget på åland. Jag har försäkring där och betalar 45 euro i året. Gäller dock bara vid sjukdomsfall och om man blir liggandes på sjukhus, resa hem osv. Gäller alltså inte bortappat bagage osv. Men vet icke om det går för en svensk att teckna försäkring där, bara att kolla upp. Obs jag e skriven på åla…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 2 months ago

    @BBJ wrote:

    Jag fattar ärligt talat inte vad de är så för***nat rädda för?? Om en person som har försörjningen klar, är gift med en Thai och vill skaffa en bit mark för boende (typ 1-2 rai) skulle detta på något sätt underminera Thailand som land?? :scratch:

    Men det här med politiker och byråkrater kommer ingen någonsin att bli klok på, oavset…

    [Read more]

  • Profile picture of Thaisambo

    Thaisambo replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 2 months ago

    @BBJ wrote:

    Jag fattar ärligt talat inte vad de är så för***nat rädda för?? Om en person som har försörjningen klar, är gift med en Thai och vill skaffa en bit mark för boende (typ 1-2 rai) skulle detta på något sätt underminera Thailand som land?? :scratch:

    Men det här med politiker och byråkrater kommer ingen någonsin att bli klok på, oavset…

    [Read more]

  • Profile picture of Herr Chang

    Herr Chang replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 2 months ago

    @BBJ wrote:

    En tilläggsfråga dök upp i huvudet angående förbudet för icke-thai att äga mark i Thailand.

    Om man får Thailänskt medborgarskap, kan man DÅ få äga mark?? :scratch:

    Det är ju svårt att bli, men kvoten är väl 200 per land och år, kombinerat med en massa krav på den som söker medborgarskap.

    Tack på förhand!

    Mvh
    BBJ

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 3 months ago

    @BBJ wrote:

    Hej igen, jag är nog lite tjatig, men nu har jag läst detta några gånger och jag förstår fortfarande inte detta :study: :

    Du skrev själv Göran i början av tråden att:
    2. Ärva mark. En utländsk medborgare, som är gift med en thailändare, må ärva mark från sin maka/make. Den efterlevande utlänningen kan behålla upp till 1 rai av mark…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 3 months ago

    @BBJ wrote:

    Tack Göran,

    Få se nu om jag förstått det rätt, i början av tråden så skrev du om att det fanns möjligheter för mig som farang att äga mark:
    Citat: 2. Ärva mark. En utländsk medborgare, som är gift med en thailändare, må ärva mark från sin maka/make. Den efterlevande utlänningen kan behålla upp till 1 rai av marken men måste avyttra d…

    [Read more]

  • Profile picture of stgrhe

    stgrhe replied to the topic Kan utlänningar äga mark i Thailand? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 17 years, 3 months ago

    @BBJ wrote:

    I början sägs att om jag är gift med en thai som äger mark och jag äger huset som står på hennes mark (som jag har leasingavtal på) så kan jag ärva den marken (mindre än 1 rai) om hon skulle gå bort före mig (genom testamente eller arvsordning?).

    Om du ärver eller ej beror på om din då avlidna frus testamente så föreskriver och…[Read more]

Här får du råd av människor med mångårig erfarenhet av att resa och leva på de mest avlägsna platser i landet. Dagliga Nyheter och Resetips!

länkar

  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter
  • Hem
  • Produkter
    • ESIM
    • VPN
  • Forums
    • Resa i Thailand
    • Gemensamt, för alla
    • Bo i thailand
    • I Sverige med Thailändsk anknytning
  • Senaste inlägg
  • Artiklar
  • Nyheter

Kontakta oss

  • Facebook

Registrera dig

Registrera dig för att kunna delta i diskussionerna

© All rights reserved