-
stgrhe replied to the topic Emirates in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years ago
@Sabai wrote:
Enligt den statistik som finns betalar Emirates sina piloter bäst av alla flygbolag runt 350 000:- i månaden.
Tror inte de betalar en sådan lön utan att piloterna är de bästa de kan hitta borgar lite för att de som sitter längs fram är kompetenta och skickliga piloter.
Ryanair betalar från 15000:- allt enligt gällande statistik<…
-
stgrhe replied to the topic Emirates in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years ago
@Håkan wrote:
En på jobbet har bokat med Emirates för under 6000:- över jul o nyår, hans släkting som åker dagen efter betalar 6500:-. Det billigare priset inkluderar 24 timmars stopp vid mellanlandning och den senare ca 6 timmar. Jag har själv sett bokningen och måste säga att jag är lite sugen på att åka också : )
Har man inte varit i Dubai…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Emirates in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years ago
@nathon wrote:
Göran vad är det som skiljer mellan premium economy och “äkta” buisness class?
Har själv åkt de senaste gångerna till Bangkok från Arlanda med Thai och premium economy
och tycker att man sitter riktigt bra på andra våningen. Maten lever dock inte upp till den övriga nivån på service o.s.v. Nyfiken på vad man får för de tusenlapper de… -
stgrhe replied to the topic Emirates in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years ago
@Hemska Sven wrote:
Inte för att jag förstår varför Göran jämför dyra businessbiljetter, själv är jag glad att få åka ekonomiklass eftersom jag betalar ur egen kassa. Men ett ytterligare bolag som flyger från Stockholm Arlanda kanske kan ge lägre priser? Men Emerites måste för att vara ett bra alternativ se till att stopptiden på en tråkig ökenflyg…
-
stgrhe replied to the topic Emirates in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years ago
Jag roade mig att titta på TravelLinks priser för flyg i businessklass i september i år tor Bangkok – Stockholm.
Billigast Är Morwegian men det är ingen riktig affärsklass så de gills inte. Dessutom har de en hopplös rutt med två byten på hemresan från Stockholm. Det verkar alltså som om Norwegian inte flyger direkt från Stockholm.…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Problem med UT in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years ago
DEL 2
Chapter 6
Deportation of the AliensSection 53: If it is learned at a late date that aliens who came to stay in the Kingdom are among the persons excluded from entry because of any circumstance as prescribed in Section 12 (7) or (8) or (10) or Section 43 Para 2 or Section 44 or persons convicted under Section 63 or 64, the Director…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Problem med UT in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years ago
Det är ett tillägg till gällande lagtext om immigration “Immigration Act B.E. 2522”.
Immigration Act In the name of his Majesty King Bhumibol – DEL 1
Enacted on the 24th of February B.E. 2522 the 34th year of the present reign
Whereas it is deemed proper to revise the Law on immigration
Section 1: This Act shall be called the “Immigration Act,…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Vilket visum 6 mån in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years ago
@fard wrote:
even though international driving permits are legally accepted for up to one year.
Vad betyder ovanstående?
Jag kan ej få Thai KK eftersom jag är färgblind
är yrkesförare i SverigeDet internationella körkortet av 1949 års konvention, den variant som är giltig i Thailand, har en giltighetstid om ett år från utfärdande…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Undrar lite om hur ni 60-65+ gör om ni blir sjuka i LOS in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years ago
@Nypan wrote:
Men glöm inte bort att din PENSION är dina EGNA sparade pengar, som sedan förvaltas av staten, och utbetalas med statens godtycke.
Det stämmer inte när det gäller den allmänna pensionen. Det allmänna pensionssystemet i Sverige bygger på ett kollektiv där pensionsavsättningarna förvaltas av statliga fonder. Det insatta kapitalet ä…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Gifta i Sverige – Vad gäller i Thailand! in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years ago
Min erfarenhet säger att thailändskor ser ytterst seriöst på äktenskap och att otrohet är mycket mer sällsynt hos dem än hos kvinnor i väst. Många thailändska män har dock en annan syn på otrohet.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Vad är straffet för att ha arbetat utan arbetstillstånd? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years ago
Jag tycker också att det ser ut som en scam även om man aldrig kan vara säker. Hur som helst, om det nu skulle vara så att kvinnan åkt fast, är det ändå frågan om en vuxen individ som gjort något olagligt och som rimligen borde ta ansvar för sin handling och inte försöka knuffa över problemet på andra.
Att bryta mot en lag är alltid en kalky…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Hjärtmedecin i thailand in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years ago
Mediciner har ju sina specifika namn beroende på fabrikat och de länder de marknadsförs i så det bästa är om du söker på nätet och tar reda på vilka de aktiva komponenterna är i dessa mediciner. Då går det mycket lättare att hitta motsvarande mediciner som tillhandahålls i Thailand.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Gifta i Sverige – Vad gäller i Thailand! in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years ago
@guzze66 wrote:
gifte mej med min tjej från thailand nu i juni och undrar om det är något vi/hon måste göra så att det syns i dom thailändska registren ?? skickas uppgifterna per automatik till ambassaden i bangkok? eller måste vi skicka vigselintyg?
Ingenting sker med automatik. Om ni vill att ert äktenskap skall registreras i Thailand måste ni…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years ago
-
stgrhe replied to the topic Hur försäkrad är man EGENTLIGEN? in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years ago
@Thailändaren wrote:
Vad händer om man inte har försäkring och 2000 baht kvar av semesterkassan… Fängelse?
Vet inte, men den som hyr mc i Thailand och är oförsäkrad handlar mot bättre vetande. Det är ett stort risktagande med för mycket att förlora och för litet att vinna. Som med allt här i livet får man ta ansvar för sina handlingar och…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Undrar lite om hur ni 60-65+ gör om ni blir sjuka i LOS in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years ago
@seaserpent wrote:
AIA är ett bra försäkringsbolag som riktar sig först och främst till thailändare, det finns vissa krav för att en utlänning skall få lov att teckna försäkring hos AIA. AIA täcker sjukhusvistelser och operation upp till 80 års ålder.
AIA är numera också ett rent thailändskt företag helt separerat från amerikanska AIS so…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Undrar lite om hur ni 60-65+ gör om ni blir sjuka i LOS in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years ago
Här i Thailand händer det att sjukhusen sätter i system att skicka vidare oönskade patienter, dvs. de som inte kan betala, från sjukhus till sjukhus. De allmänna sjukhusen är de första att försöka “knuffa” en oönskad patient vidare till ett privatsjukhus.
Thailändska medborgare har ju sitt skydd, om än begränsat, i den allmänna sjukvården men…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Skyddsjordning av elinstallationer in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 1 month ago
Med tanke på de misstolkningar som förekommit på andra trådar när det gäller jordfel är det på plats med lite kompletterande information om de olika elsystemen och jordfel.
Hur man klassar olika elektriska distributionssystem
Omfattningen av jordfel och konsekvenserna därav, beror på neutralledaren (nollan) och vilken typ av jordnings…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Salt, Klor eller Magna Pool – Vad väljer man och varför? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 1 month ago
@Endoo wrote:
Thailändare tycker oftast vi faranger är galna som slänger ut 3-5 hundratusen baht på en pool som man kan drunkna i. :flower:
Jag trodde pooler kostade från ca 800 000 och en lite finare upp mot 1.5 miljoner och då av antingen salt eller klor.
Vad får man för 3-500 000?Kostnaden sprider enormt för ett poolbygge beroende på flera…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Varför du skall jorda din varmvattenberedare! in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 1 month ago
@Nille wrote:
Det absolut vanligaste sättet att “säkra” din varmvattenbereda sägs vara ELCB. Nu när jag läser på i ämnet så förstår jag att ELCB funktionen inte fungerar utan adekvat jord!!! Stämmer det?
Vad skall man ha om man VET att man inte har adekvat jord? (och antagligen inte kan få det (condo)
Personligen föredrar jag en RCBO (Recidual Ci…[Read more]
- Load More

