-
stgrhe replied to the topic Gula febern skördar ännu en in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 4 months ago
Det är ett sundhetstecken att du skriver om situationen här på forumet men tänk på att en förälskelse och kärlek är två skilda fenomen. Visst finns det bra kvinnor bland de prostituerade också men om man tänker sig in i den miljö de arbetar i inser man ganska snart att de blir påverkade så att de kan få svårt att fungera i ett normalt förhålla…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Det stora mysteriet: pengar in the forum Övrigt 13 years, 4 months ago
Jag laddade ner och såg dokumentären “Four Horsemen” igår och även om det som berörde bankernas förhavanden var känt sedan tidigare, är det en dokumentär som i högsta grad är sevärd.
Det intressanta är att så pass “tunga” ekonomer uttalar sig negativt om neoekonomins baksida är synnerligen intressant. Pådrivaren (lokomotivet) av neoekonomin är…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Det stora mysteriet: pengar in the forum Övrigt 13 years, 4 months ago
@islander wrote:
Ytterligare ett tips som just nu finns på Urplay är filmen Four Horsemen, man nu har tillgång till det, antar det är blockerat utanför Sverige.
Den kan man ladda ner här:
http://kat.ph/four-horsemen-2012-docu-dvdrip-xvid-jetset-t6931171.html
Göran
-
stgrhe replied to the topic in the forum stgrhe 13 years, 4 months ago
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med förslag om bästa dykningen i november, men du bör vara medveten om att november är en av de regnrikaste månaderna i Thailand.
Det är över femton år sedan jag senast besökte Phuket med omgivning men då var Sililan Island ett ett bra ställe fär snorkling, hur ön är nu vet jag inte. I Malaysia skulle jag kunn…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Det stora mysteriet: pengar in the forum Övrigt 13 years, 4 months ago
@nathon wrote:
Jag rekommenderar alla att se filmerna Money and Debt pa YouTube
Den har jag sett och man bara hålla med dig i din rekommendation.
[youtube:brmmz8en]http://www.youtube.com/watch?v=jqvKjsIxT_8[/youtube:brmmz8en]
Göran
-
stgrhe replied to the topic Det stora mysteriet: pengar in the forum Övrigt 13 years, 4 months ago
För Sveriges del är det inte enbart av ondo att exportdelen av den totala ekonomin miskar. Man kan här ta Danmark som ett exempel; ett land som efter “kartoffelkuren” i slutet att sjuttiotalet klarat sig mycket bättre än Sverige beroende på att Danmark har en förhållandevis större inhemsk och därvid mindre känslig, ekonomi än Sverige. Danskarna k…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Biten av sandflugor och fått svårläkta sår – Leishmaniasis in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 5 months ago
Nu har jag inte drabbats själv men tyckte ändå att problemet behövde uppmärksammas eftersom leishmaniasis inte är att leka med. Har man blivit infekterad med larver tror jag tyvärr att det inte hjälper med salva.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Forums fördelar in the forum After Dark 13 years, 5 months ago
Jag kan bara hålla med Nille att forumet den senaste tiden blivit fördummande med en mängd osammanhängande kommentarer och inlägg som inte har någon anknytning till Thailand. Det är bara bra att sådant svammel tas bort.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Boeing 787 Dreamliner med flygförbud in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 5 months ago
Det är ett stort tekniksprång man tagit med Dreamlinern. I sammanhanget kan det vara värt att titta på passagerarflygets förra stora tekniksprång, vilket skedde när jetmotorn introducerades. Det första civila passagerarflygplanet var brittiska DeHaviland Comet och det behövdes tre fatala krascher innan man kom till rätta med felkonstr…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic 10-års Jubileum in the forum Min Story 13 years, 5 months ago
@pellevsl wrote:
Många bra foton Enis! Själv har jag inte fattat hur man ska lägga in foton i texten man skriver, skulle naturligtvis ge mer stuns till texten, jag menar 1 bild säger 1000 ord. Och jag har många bilder 🙂
För egen del så använder jag Photobucket, där jag lägger upp bilderna och sedan länkar dem till inläggen.…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Boeing 787 Dreamliner med flygförbud in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 5 months ago
Alla nya flyplanstyper testas mycket noga innan de får sitt typgodkännande men teknik är teknik och i vissa fall tar det tid innan ett fel uppdagas. Generellt sätt blir flygplanen bara säkrare och säkrare men en sak jag inte fått klart för mig är hur man som passagerare skyddas mot blixten i maskiner byggda delvis i kompositmaterial. Komposit…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Thai Airways byter flygplan in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 5 months ago
@scherloff wrote:
Ja, Thai Airways är dyra, speciellt för oss som bor i Thailand och vill åka till Sverige för att hälsa på. Våra biljetter kostar ju flera tusen kronor mer än att resa omvända vägen.
Det är fullt förståligt att det förhåller sig på det sättet eftersom det är betydligt mer resenärer som utgår från Norden än från Thailand på de s…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Thai Airways byter flygplan in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 5 months ago
Tiden med fasta priser på flyg och hotell är sedan länge förbi, vilket företagsekonomiskt sätt är sunt. Priserna i en sund ekonomi skall självklart sättas efter vad marknaden (kunderna) är berädda att betala vid varje enskilt tillfälle.
När det gäller Boeing 777ER så är de betydligt billigare i drift än 747:orna och helt förträffliga fly…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Vad krävs för att öppna thailändskt bankkonto? in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 5 months ago
Jag såg en broschyr idag på Bangkok Bank i Hua Hin som hade rubriken “We welcome foreign customers”.
De erbjuder både konventionella konton i THB liksom s.k. “Foreign Deposit Current Account” i 14 olika valutor. Vidare påstås det att man får tillgång till internet banking (Bualuang), olika typer av betalkort samt försäkring.
Broschyren är på en…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Högtryckstvätt Kärcher problem in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 5 months ago
Om du i stället köper produkten från Big Kiang får du bra service efter köp. Om de inte har produkten hemma kan de ta hem den åt dig.
Problemet med Home Pro är att de genomgående har okunnig personal.
Jag frågade häromdagen om en vattenpump på Home Pro och undrade om pumpen var “self priming”. Ingen, inte ens servicechefen, kunde svara på f…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Goran & Waraporn in the forum Min Story 13 years, 5 months ago
This is the version I like with The Pretenders!
Göran
-
stgrhe replied to the topic Drickbart: grundvatten vs. regnvatten in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 5 months ago
@Jofa wrote:
@seaserpent wrote:
De fungerar alldeles utmärkt men du behöver ett flerstegsfilter med minst: 1) sediment; 2) aktivt kol; 3) resin; och 4) UV.Unvik allt vad omvänd osmos heter eftersom det vattnet blir alldeles för rent.Göran
Tack för svaret, det var percis vad jag tänkte på omvänt osmos (rätt vanligt i Sverige) det blir som destiller…
-
stgrhe replied to the topic Matkostnader för Farang in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 6 months ago
Om det kan vara av intresse för någon så kan jag upplysa om att vår familj, tre personer, har under 2012 gjort av med i snitt 18,262 baht per månaden för mat och dryck. Denna summa inkluderar även bjudmat men inte mat och dryck som intagits på restaurang.
G.
-
stgrhe replied to the topic Drickbart: grundvatten vs. regnvatten in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 6 months ago
@Jofa wrote:
Hur fungerar de vattenreningsapparater som finns att köpa. Går det att rena vattnet så att det blir drickbart?
De fungerar alldeles utmärkt men du behöver ett flerstegsfilter med minst: 1) sediment; 2) aktivt kol; 3) resin; och 4) UV.
Unvik allt vad omvänd osmos heter eftersom det vattnet blir alldeles för rent.
Göran
-
stgrhe replied to the topic Non immigrant Multiple entry O Visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 6 months ago
@Thaisambo wrote:
Det slarvas vid gränspasseringen (brådskan är stor och man har inte tid att älta detaljer på t ex Suvarnabhumi) så det finns, för den som reser in och är utlänning, en skyldighet att inom 24 timmar bekräfta adressen hos närmaste polismyndighet dessutom. Det brukar göras av hotellen och ska i förekommande fall göras av fastighets…
- Load More