Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 100 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: #469996
    BBJ
    Participant

      En fråga dyker upp i mitt huvud:

      Kan man registrera usufructrätt på 2 personer avseende samma hus?
      Ett exempel: Om det går så registrerar man usufructrätt för mig och min svenska dotter (som har svensk mamma från tidigare äktenskap). Kan då dottern få rätt att bo i huset om jag avlider? Inte för att slänga ut min nuvarande Thaifru utan bara att ge min dotter boenderätt där om min Thaifru avlider eller om hon avlidit före mig.

      Mvh
      BBJ
      :scratch:

      in reply to: Kryddpeppar i Thailand? #468231
      BBJ
      Participant

        @goodolle wrote:

        Hej.
        Köpte lingonsylt på IKEA, vilken katastrof, går inte att äta smakar endast sockerlag. Är det någon som vet var man kan köpa lingon inte lingonsylt, helst i BKK men alla svar kommer att beaktas. Köpte förra året på Scandeli, den var toppen.

        Tackar på förhand goodolle

        Makro-butikerna har frysta lingon ibland. De märker förpackningen med Cranberrys och ibland är det Cranberrys också, men ibland är det lingon i samma påsar. Lingon/Cranberrys Same-Same för Thai kanske?

        Mvh
        BBJ
        :sunny:

        in reply to: Kryddpeppar i Thailand? #468229
        BBJ
        Participant

          @maprao wrote:

          @BBJ wrote:

          Vilken stad handlar du i, Makro i Korat har jag handlat i men inte sett dessa anjovisburkar. Kanske du har en bild också?

          Tack på förhand!

          Mvh
          BBJ
          :thumbright:

          Chanthaburi och Sakeo, alltså inga direkt topprovinser när det gäller utländskt utbud av mat.

          Jag tänkte faktiskt ta en bild förra gången men hade luren kvar i bilen. Det fanns nu också i plåtburkar. Det kommer bild nästa gång jag handlar. De brukar ligga i kyldisken i närheten av osten.

          Kj

          Toppen, tack för ditt svar. Jag ska kolla här i Korat igen nästa gång jag är där. En bild hjälper ju oerhört mycket så fixar du det är jag mycket tacksam.

          Mvh
          BBJ
          :thumbleft:

          in reply to: Kryddpeppar i Thailand? #468227
          BBJ
          Participant

            @maprao wrote:

            @goodolle wrote:

            Hej.
            Var kan du köpa ansjovisfiléer i Thailand till din Jansons frestelse eller gör du ansjovisen själv?

            Hälsningar goodolle

            Ansjovisfiléer brukar jag köpa när jag är i Sverige och beställa av vänner som hälsar på. Det finns också att köpa på Makro, glasburkar.

            Kj

            Vilken stad handlar du i, Makro i Korat har jag handlat i men inte sett dessa anjovisburkar. Kanske du har en bild också?

            Tack på förhand!

            Mvh
            BBJ
            :thumbright:

            in reply to: #468327
            BBJ
            Participant

              Som sagts ovan så kan du inte ställa in något på din dator som gör att mottagaren inte ser en kvittens.

              Några tjänster på Internet säger sig dock kunna göra det, men jag har inte provat själv. Här är länkar till deras hemsidor:

              ReadNotify: http://www.readnotify.com/

              Confirmax: http://www.confimax.com/

              Mvh
              BBJ
              🙂

              in reply to: Kryddpeppar i Thailand? #468225
              BBJ
              Participant

                @Sven Viking wrote:

                @BBJ wrote:

                Malen kryddpeppar (allspice) har jag hittat i Thailand, men inte hel. Så jag tar alltid med mig det ner. Hel kryddpeppar använder jag i vissa soppor o sillinläggningar.

                Mvh
                BBJ
                :thumbright:

                Var hittar du sill i Thailand??

                Sven

                Färdig inlagd sill har jag köpt på The Mall i Korat, tysk men är OK. Men jag brukar också ta med mig egen sill ner, Inläggningssill i konservburk, och sen tar jag med anjovis och matjessill också, har inte hittat det i Korat.

                Mvh
                BBJ
                :sunny:

                in reply to: Kryddpeppar i Thailand? #468217
                BBJ
                Participant

                  Malen kryddpeppar (allspice) har jag hittat i Thailand, men inte hel. Så jag tar alltid med mig det ner. Hel kryddpeppar använder jag i vissa soppor o sillinläggningar.

                  Mvh
                  BBJ
                  :thumbright:

                  in reply to: Ta med cykel i kartong på Thai? #467224
                  BBJ
                  Participant

                    Har precis köpt en cykel i Thailand. 1500 bath för en beg 6 växlad (Shimanoväxel) av en hemvändande tysk, sadeln var lite trasig köpte en ny inklusive montering o lite justeringar av cykeln för 500 bath. Den var 6 månader och ser ny ut. En likadan ny säljes för c:a 5-6000 bath i affärerna i Korat.
                    Har cyklat på den några dagar nu och den funkar helt OK för någon som mig, jag vill bara ta mig från A till B, behöver ingen racer-cykel för det.

                    Mvh
                    BBJ
                    :thumbright:

                    in reply to: Bra audio- och videoomvandlare #463085
                    BBJ
                    Participant

                      En formatomvandlare som ofta får bra kritik är Format Factory (http://www.pcfreetime.com/), jag använder den själv och den fixar allt jag behövt hitintills.

                      Mvh
                      BBJ
                      :cheers:

                      in reply to: Stonewash eller plattor ? #458711
                      BBJ
                      Participant

                        @stgrhe wrote:

                        @BBJ wrote:

                        Göran, jag vet inte vad som skulle göra Thailänska plattor överlag sämre i hållbarhet. Vi har dessa plattor i huset och dessutom i carporten, huset byggdes 2001 och plattorna (även i carporten) är fortfarande i gott skick (=blanka o lättstädade) efter så många år. Carporten används ju för bilen och mopeden dagligen = högt slitage.
                        Huset byggdes av en firma i Korat som producerar hus fortfarande och de bygger många hus här i Korat, men som alla storproducenter så tvivlar jag på att de har högsta kvalité på alla byggvaror. Men plattorna är som sagt var i mycket bra skick med tanke på åldern.
                        Så jag vet inte om man kategoriskt kan avfärda alla plattor från Thailand som skräp.

                        Mvh
                        BBJ
                        🙂

                        Hur vet du att det är thailändska plattor? Mycket av det som säljs i Thailand är importerat från Indien, Kina, Malaysia och Indonesien och de plattorna är nästan alltid bättre än de thailändska som huvudsakligen är tillverkade i Saraburi. Om du ställer en urna på en thailändsktillverkad platta utomhus och sedan låter de stå orörd i sex månader kommer du att se att det bildas märken som inte går att få bort och det beror på det alldeles för tunna glasyrskiktet.

                        Nu vet jag ju inte det som sagt var, byggfirman valde säkert det billigaste. Men jag bara ifrågasätter om du har “sten”koll på ALLA plattor tillverkade i Thailand eftersom du dömer ut dem alla :thumbleft:

                        Mvh
                        BBJ
                        :sunny:

                        in reply to: Stonewash eller plattor ? #458708
                        BBJ
                        Participant

                          Göran, jag vet inte vad som skulle göra Thailänska plattor överlag sämre i hållbarhet. Vi har dessa plattor i huset och dessutom i carporten, huset byggdes 2001 och plattorna (även i carporten) är fortfarande i gott skick (=blanka o lättstädade) efter så många år. Carporten används ju för bilen och mopeden dagligen = högt slitage.
                          Huset byggdes av en firma i Korat som producerar hus fortfarande och de bygger många hus här i Korat, men som alla storproducenter så tvivlar jag på att de har högsta kvalité på alla byggvaror. Men plattorna är som sagt var i mycket bra skick med tanke på åldern.
                          Så jag vet inte om man kategoriskt kan avfärda alla plattor från Thailand som skräp.

                          Mvh
                          BBJ
                          🙂

                          BBJ
                          Participant

                            Vi har varit till Immigration i Korat och de kunde inte svara på vad som behövdes, vi måste åka till Immigration i Bangkok, det är därför jag ville veta om någon kunde bekräfta eller dementera uppgifterna på deras hemsida. Det tar ju iofs “bara” 3 timmar till Bangkok men ville försöka få allt rätt från början så man slipper åka flera gånger som brukar vara vanligt med myndighetskontakter. Handläggarna är inte alltid överens med vad som står på Internet. :salute:

                            Mvh
                            BBJ
                            :santa:

                            in reply to: 3BB ADSL och att behålla signalen #458004
                            BBJ
                            Participant

                              Har kört 3BB några år nu och när vi kommer till Thailand är jag faktiskt imponerad av att jag bara behöver plugga in ADSL-modemet och köra, funkar direkt varje år.

                              Mvh
                              BBJ
                              :thumbright:

                              in reply to: Mått i Thailand? #458138
                              BBJ
                              Participant

                                En bra länk när det gäller Land Conversion Table: http://www.seabreeze-villas.com/land_conversion_table.htm

                                Mvh
                                BBJ
                                :thumbright:

                                in reply to: #455237
                                BBJ
                                Participant

                                  @Thaisambo wrote:

                                  Ja, har man inga inkomster i Sverige så kan man få betala skatt ändå …. Det är genomtänkt det där att folket ska beskattas i vilket fall som helst – skönstaxering kallas det. Man åsätter den skattskyldige en lämplig summa så blir det en skatteintäkt ändå till rikets fromma och väl och ve! På så sätt kan man som skattetjänsteman även höja sin lön för att man är bra på att se till att extra mycket stålar kommer in vare sig de finns där eller inte.

                                  Fast jag hoppas vi slipper såna skattetjänstemän – det är lite som skatteindrivarna karikeras i t ex Hagbard Handfaste!

                                  Nej tyvär så slipper vi inte dem Thaisambo. De finns och jobbar högtryck för att hitta på inkomster som beviserligen inte finns, men som alltid så har de “rätten” på sin sida oavsett hur orimligt deras påhitt är och hur du än kan påvisa att de har fel.

                                  Sverige är i dessa fall “det spegelvända landet” för annars är du oskyldig tills du dömts för ett “brott” medans skattmas o kronkalle kan slå ditt liv i spillror utan att behöva bevisa ett enda “brott” än mindre vänta tills du “dömts”.

                                  Detta är fakta inte fiction!

                                  Mvh
                                  BBJ
                                  :salute:

                                Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 100 total)