-
Thaisambo replied to the topic Micke_Prik – The Story in the forum Min Story 15 years, 1 month ago
@stgrhe wrote:
@Micke_Prik wrote:
@Skalman™ wrote:
Jag är med i facket få se vad jag gör.
//Micke
Ge dig själv en hyfsad löneförhöjning – gå ut ur facket!
Göran
Det ligger mycket mer än man tror i det. Men det finns även arbetsgivare som bara kör med kollektiv lönesättning och för att få ordning på sånt här ska man vara beredd att byta jobb och he…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 2 months ago
@hans1977 wrote:
@stgrhe wrote:
@hans1977 wrote:
Starkströmsinstallationen ser riktigtbra ut. Var och hur hittade du elektrikern egentligen? 🙂
Om du tänker på distributionscentralen så var det ingen thailändsk elektriker som tillverkade den. Jag vände mig till ett företag i Nonthaburi, som heter PMK och som är ABB:s representant här i Thailand…
-
hans1977 replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 2 months ago
@stgrhe wrote:
@hans1977 wrote:
Starkströmsinstallationen ser riktigtbra ut. Var och hur hittade du elektrikern egentligen? 🙂
Om du tänker på distributionscentralen så var det ingen thailändsk elektriker som tillverkade den. Jag vände mig till ett företag i Nonthaburi, som heter PMK och som är ABB:s representant här i Thailand. Jag skissade…
-
hans1977 replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 2 months ago
@stgrhe wrote:
@seaserpent wrote:
Surge Protector är väl överspänningsskydd på svenska. Helt enig med med dig om torktumlaren :thumbright:
Nja, det är möljligt att de kallas så men en “surge protector” eller “surge arrester”, som den ibland också kallas, skyddar inte mot överspänning utan överström.
Om man klickar på Wikipedia-län…[Read more]
-
gomi replied to the topic Thailändska barns vaccinationer i thailand? in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 15 years, 2 months ago
@stgrhe wrote:
– Pertussive (vet inte vad det heter på svenska)
– Tetanus (vet inte vad det heter på svenska)Tetanus = stelkramp
Pertussis = kikhosta -
maprao replied to the topic Varför du skall jorda din varmvattenberedare! in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 2 months ago
@stgrhe wrote:
Grundregeln ar att aldrig duscha med varmvatten fran en genomstromningsvarmare dar strommen ar paslagen. Sla av strommen och duscha i kallvatten!
I basta fall ar genomstromningsvarmaren “skyddad” dem en thailandsk apparat som heter “Safe T Cut” och som gar under beteckningen “jordfelsbrytare”. Det ar dock en helt undermalig produkt…
-
stgrhe replied to the topic Varför du skall jorda din varmvattenberedare! in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 2 months ago
@hans1977 wrote:
@stgrhe wrote:
[..]
Observera! För att de skall skydda måste man ha en adekvat jordning. En jordfelsbrytare i sig hjälper inte.
[…]Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta vad du bedömmer som adekvat jord, samt hur man bär sig åt för att realisera det i Thailand. De där vanliga kopparstavarna med en skruvklä…
-
hans1977 replied to the topic Varför du skall jorda din varmvattenberedare! in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 2 months ago
@stgrhe wrote:
[..]
Observera! För att de skall skydda måste man ha en adekvat jordning. En jordfelsbrytare i sig hjälper inte.
[…]Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta vad du bedömmer som adekvat jord, samt hur man bär sig åt för att realisera det i Thailand. De där vanliga kopparstavarna med en skruvklämma känns ju inte sp…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Varför du skall jorda din varmvattenberedare! in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 2 months ago
@seaserpent wrote:
@stgrhe wrote:
Grundregeln ar att aldrig duscha med varmvatten fran en genomstromningsvarmare dar strommen ar paslagen. Sla av strommen och duscha i kallvatten!
I basta fall ar genomstromningsvarmaren “skyddad” dem en thailandsk apparat som heter “Safe T Cut” och som gar under beteckningen “jordfelsbrytare”. Det ar dock en helt…
-
maprao replied to the topic Permanent uppehållstillstånd (PR) i Thailand in the forum Visum och Uppehållstillstånd 15 years, 3 months ago
@bengtakare wrote:
Men är det någon som fått ett PR de senaste åren?
I en annan tråd kan man läsa
@stgrhe wrote:…ett PU ar inte latt att fa idag och mig veterligen har inget nytt tillstand beviljats sedan militarkuppen for nagra ar sedan.
Jag blir lite konfunderad då man förra året utökade ansökningstiden cirka 14 dagar. Behandlas inte ansökninga…[Read more]
-
Mikko replied to the topic Internet café? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 15 years, 3 months ago
@RobinB wrote:
@stgrhe wrote:
Rakna med att fa betala licenspengar ocksa och “fikapengar” till polisen. Dessutom tank pa att elen ar dyr i Thailand och du behover investera i A/C ocksa.
For att ytterligare komplicera det hela finns det lag pa att du som innehavare skall dokumentera vilka siter som det loggas pa.
Licenspengar för vadå? Polisen v…
-
Thaisambo replied to the topic Internet café? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 15 years, 3 months ago
@stgrhe wrote:
Licenspengar för genuin programvara är det som gäller om man driver internetcafé.
Just det!
Internetcafé = kommersiell verksamhet
Microsoft Volume Licensing programs
De brukar inte bry sej om piratlicenser, som inte används kommersiellt mer än att de blockerar användaren från Microsoft Update, men kommersiella licenssk…[Read more]
-
RobinB replied to the topic Internet café? in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 15 years, 3 months ago
@stgrhe wrote:
Rakna med att fa betala licenspengar ocksa och “fikapengar” till polisen. Dessutom tank pa att elen ar dyr i Thailand och du behover investera i A/C ocksa.
For att ytterligare komplicera det hela finns det lag pa att du som innehavare skall dokumentera vilka siter som det loggas pa.
Licenspengar för vadå? Polisen vill väl bara ha…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Hur får ni det svalt och skönt inne utan att använda ac? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 4 months ago
@gomi wrote:
@stgrhe wrote:
Tank pa att den viktigaste funktionen for AC:n ar att reducera luftfuktigheten
Jag har AC för att göra rummet svalt, varför är då den viktigaste funktionen att reducera luftfuktigheten?
Den upplevda “temperaturen” ar en funktion av den faktiska temperaturen, relativa luftfuktigheten och vindstyrkan. I ett tropiskt land…[Read more]
-
gomi replied to the topic Hur får ni det svalt och skönt inne utan att använda ac? in the forum Hus, Lägenheter & Mark 15 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
Tank pa att den viktigaste funktionen for AC:n ar att reducera luftfuktigheten
Jag har AC för att göra rummet svalt, varför är då den viktigaste funktionen att reducera luftfuktigheten?
-
Nille replied to the topic Hur tänker en Thaikvinna om samlevnad in the forum Samlevnad & Relationer 15 years, 7 months ago
@stgrhe wrote:
Han bör ställa krav på att alla kostnader för familjen fördelas propertionellt mot respektive inkomst.
Kan bara hålla med Göran här – vem vill vara en sponsor?
-
rednef replied to the topic Vad slags kobra? in the forum Övrigt 15 years, 7 months ago
@Phonthaisongthaisilk wrote:
@stgrhe wrote:
Den giftigaste kobran är monoclekobran (glasögonormen) och någon sådan är det inte fråga om. Kungskobran däremot har mycket gift om de injecerar men den har en förmåga att reglera hur mycket gift som den vill använda vid varje tillfälle och det är därför inte helt säkert att en kungskobra injeserar gift…
-
Phonthaisongthaisilk replied to the topic Vad slags kobra? in the forum Övrigt 15 years, 7 months ago
@stgrhe wrote:
Den giftigaste kobran är monoclekobran (glasögonormen) och någon sådan är det inte fråga om. Kungskobran däremot har mycket gift om de injecerar men den har en förmåga att reglera hur mycket gift som den vill använda vid varje tillfälle och det är därför inte helt säkert att en kungskobra injeserar gift om den biter en människa. Vi ä…
-
Tankin replied to the topic Resa med Air China in the forum Allt om flyg och flygplatser 15 years, 7 months ago
@stgrhe wrote:
@Phonthaisongthaisilk wrote:
?????? Menar du Qatar A>irways, i annat fall vad är Qantas Airways??
Qatar har vad jag vet inga tillbud och bör då vara med på denna lista, dessutom en enligt mig högklassig service.
Skall nog flyga med China Air om ett par månader så får vi se hur dessa är 🙂Qantas är ett av de allra bästa flygbolage…
-
leo replied to the topic Förbjudet att ta med livsmedel till Thailand? in the forum Praktiska Prylar & Finurliga Råd 15 years, 8 months ago
@maprao wrote:
@stgrhe wrote:
Det är förvånandvärt vad många det som tror att ambassaden är ett serviceorgan för svenskar som befinner sig i Thailand. Ambassadens uppgift är att representera den svenska regeringen mot den thailändska.
Är det bara av välvilja ambassaden förlänger pass, tar emot röster, översätter körkort, utfärdar adressbekräftelse…
- Load More