-
Hemska Sven replied to the topic Emirates in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years ago
@stgrhe wrote:
@Hemska Sven wrote:
Inte för att jag förstår varför Göran jämför dyra businessbiljetter, själv är jag glad att få åka ekonomiklass eftersom jag betalar ur egen kassa. Men ett ytterligare bolag som flyger från Stockholm Arlanda kanske kan ge lägre priser? Men Emerites måste för att vara ett bra alternativ se till att stopptiden på…
-
Phonthaisongthaisilk replied to the topic Varför du skall jorda din varmvattenberedare! in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 1 month ago
@stgrhe wrote:
När det gäller färgkoder finns det ingen sådan fast regel så man måste verkligen mäta sig fram för att vara säker. Fasen går lätt att få reda på även om man inte har ett mätinstrument. En liten skruvmejsel med glimlampa fungerar bra.
Göran
Helt korrekt , men det påstod jag EJ heller , det är vanligt , men precis som i Europa så s…[Read more]
-
Thaisambo replied to the topic Hälsotest i Thailand – Medical Checkup – Var, Hur, Vad? in the forum Hälsa, Fritid & Sjukvård 13 years, 1 month ago
@seaserpent wrote:
@stgrhe wrote:
@Auan wrote:
Det gäller att förebygga problemen. När man väl har fått problemen kan de vara svårare.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sex-kan-skydda-mot-prostatacancer
Vilket skulle betyda att alla munkar och katolska präster är högriskkandidater, om man nu vill hårddra en slutsats från det artikeln rapportera…
-
Thaisambo replied to the topic Att dö i Thailand in the forum Övrigt 13 years, 1 month ago
@stgrhe wrote:
När det sedan gäller själva ämnet har jag i mitt testamente bett att askan skall strös i havet, något som inte kräver myndighetsgodkännande som det gör i Sverige. Mycket är enklare i Thailand och att dö här om man har sin familj här är enklare för de efterlevande. Besöker man Thailand som turist eller vill bli begravd i Sverige, gäll…
-
Bkk replied to the topic Bilda aktiebolag in the forum Driva företag, Investera & Arbeta 13 years, 1 month ago
@stgrhe wrote:
Det räcker numera med tre thailändare.
Göran
Det räcker med tre aktieägare snarare (det var tidigare ett minimum på 7 st). T ex en svensk + 2 thailändare, där svensken som mest kan ha 49 % ägarandel.
-
jjonsson replied to the topic Thailovelinks in the forum After Dark 13 years, 2 months ago
@stgrhe wrote:
Varför inte ta kontakt på Skype eller video via TLL för att stämma av engelskakunskapen? Även om det är någon annan som hjälp henne med engelskan behöver det inte vara något skumt.
Göran
:thumbleft: håller med
Sen kan ju bra engelska vara en fördel också, inte en nackdel.
Många är dessutom långt mycket bättre på att skriva än att…[Read more] -
DusitThani replied to the topic Utskriven, jobba 180 dagar i sverige och äga hus där? in the forum Byråkrati & Myndigheter 13 years, 2 months ago
@stgrhe wrote:
Det är viktigt att man håller isär begreppen då fysisk utflyttning inte är detsamma som skattemässig utflyttning. I det första fallet är det inget som hindrar att man både äger permanent bostad och driver företag, medan man för en skattemässig utflyttning endast får äga en fritidsbostad.
Göran
Intressant inlägg. Vi bör här beakta a…[Read more]
-
stgrhe replied to the topic Bil, hemförsäkringar i Thailand in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 2 months ago
@seaserpent wrote:
@stgrhe wrote:
Jag rekommenderar AXA som numera är världens största försäkringsbolag och som tillhandahåller regler och annan information på engelska.
Vi har två bilförsäkringar och vår fastighetsförsäkring hos AXA och jag är mycket nöjd med deras service.
Göran
Har du behövt att använda någon av dessa tre försäkringar?
-
Aner replied to the topic Olyckor med thaimoppe in the forum Övrigt 13 years, 3 months ago
@stgrhe wrote:
Sedan är det ju motorcyklar det handlar om, inga mopeder, med de farter de kan komma upp i.
Göran
Japp har sett fyra riktigt otäcka olyckor med motorcyklar (typ Yamaha r1,or) och tycker det borde förbjudas att hyra ut sånna! För dom flesta som passar på att hyra en värsting här verkar ju knappt suttit på en trampcykel tidigare?…[Read more]
-
goodolle replied to the topic Hantera pengar till Sinsod? in the forum Samlevnad & Relationer 13 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
Det finns några felaktigheter i tidigare trådar när det gäller överföring av medel från Sverige till utländskt konto.
Det finns ingen begränsning av hur stor summa man får överföra men över 150 000 kronor rapporteras transaktionen till Riksbanken (inte Skattemyndigheten). Det är av vikt att Riksbanken har kontroll över hur stor…
-
Aner replied to the topic Lisa & Göran bygger hus in the forum Hus, Lägenheter & Mark 13 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
@Aner wrote:
Satan i gatan vilket vackert hus måste jag säga!! Och riktigt intressan tråd att läsa igenom
Tack för det Aner! Det ligger förståss mycken energi och en stor portion envishet bakom bygget.
Sedan jag var inne och skrev senast har jag installerat en ny vattenpump. Det visade sig att den Grundfos pump jag till slut valde…
-
islander replied to the topic Det stora mysteriet: pengar in the forum Övrigt 13 years, 4 months ago
@stgrhe wrote:
Andra länder i Europa, framför allt Frankrike, har inte lärt sig och står inför gigantiska problem framöver både i sin jordbruks- som industrisektor. Att “rädda jobb” inom en icke konkurrenskraftig näring är som att kissa på sig.Göran
Nä varför ska man ha ett jordbruk, det är väl bara att köpa billig mat utomlands….
-
Montnoveau replied to the topic Boeing 787 Dreamliner med flygförbud in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 5 months ago
@stgrhe wrote:
Alla nya flyplanstyper testas mycket noga innan de får sitt typgodkännande men teknik är teknik och i vissa fall tar det tid innan ett fel uppdagas. Generellt sätt blir flygplanen bara säkrare och säkrare men en sak jag inte fått klart för mig är hur man som passagerare skyddas mot blixten i maskiner byggda delvis i komposit…
-
Montnoveau replied to the topic Boeing 787 Dreamliner med flygförbud in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 5 months ago
@stgrhe wrote:
Det är ett stort tekniksprång man tagit med Dreamlinern. I sammanhanget kan det vara värt att titta på passagerarflygets förra stora tekniksprång, vilket skedde när jetmotorn introducerades. Det första civila passagerarflygplanet var brittiska DeHaviland Comet och det behövdes tre fatala krascher innan man kom till rätta med felko…
-
scherloff replied to the topic Boeing 787 Dreamliner med flygförbud in the forum Allt om flyg och flygplatser 13 years, 5 months ago
@stgrhe wrote:
Alla nya flyplanstyper testas mycket noga innan de får sitt typgodkännande men teknik är teknik och i vissa fall tar det tid innan ett fel uppdagas. Generellt sätt blir flygplanen bara säkrare och säkrare men en sak jag inte fått klart för mig är hur man som passagerare skyddas mot blixten i maskiner byggda delvis i komposit…
-
Jofa replied to the topic Världsranking av universitet in the forum Lära för Livet – Utbildning & Kompetensutveckling 13 years, 5 months ago
@stgrhe wrote:
Dagen nätupplaga av Dagen Nyheter tar upp en världsranking av universitet sammanställd av brittiska Times Higher Education. Listan omfattar 400 universitet och högskolor och toppas av Kaliforniens tekniska institut (Caltech), USA. Toppositionerna domineras av amerikanska och brittiska läroanstalter.
Det högst rankade svenska Karol…
-
Nong Mii replied to the topic Högtryckstvätt Kärcher problem in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 5 months ago
@stgrhe wrote:
Om du i stället köper produkten från Big Kiang får du bra service efter köp. Om de inte har produkten hemma kan de ta hem den åt dig.
Problemet med Home Pro är att de genomgående har okunnig personal.
Jag frågade häromdagen om en vattenpump på Home Pro och undrade om pumpen var “self priming”. Ingen, inte ens serviceche…
-
goodolle replied to the topic Matkostnader för Farang in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 6 months ago
@Nypan wrote:
@stgrhe wrote:
Om det kan vara av intresse för någon så kan jag upplysa om att vår familj, tre personer, har under 2012 gjort av med i snitt 18,262 baht per månaden för mat och dryck. Denna summa inkluderar även bjudmat men in…
-
goodolle replied to the topic Matkostnader för Farang in the forum Kultur, Samhälle & Politik, 13 years, 6 months ago
@stgrhe wrote:
Om det kan vara av intresse för någon så kan jag upplysa om att vår familj, tre personer, har under 2012 gjort av med i snitt 18,262 baht per månaden för mat och dryck. Denna summa inkluderar även bjudmat men inte mat och dryck som intagits på restaurang.
G.
Ja Göran
En normal summa skulle jag vilja säga, men man undrar ju hur må…[Read more]
-
Phonthaisongthaisilk replied to the topic Non immigrant Multiple entry O Visa in the forum Visum och Uppehållstillstånd 13 years, 6 months ago
@stgrhe wrote:
@Thaisambo wrote:
Det slarvas vid gränspasseringen (brådskan är stor och man har inte tid att älta detaljer på t ex Suvarnabhumi) så det finns, för den som reser in och är utlänning, en skyldighet att inom 24 timmar bekräfta adressen hos närmaste polismyndighet dessutom. Det brukar göras av hotellen och ska i förekommande fall göras a…
- Load More